Medierne har fået et markant bedre image i 2011. DR taber, mens aviserne vinder i den årlige imageanalyse fra Berlingske Nyhedsmagasin, der udkommer i morgen. Se allerede nu, hvor medierne ligger.
De danske medier har fået et bedre image i det forløbne år. Især dagbladene er gået massivt frem. Kun to medievirksomheder har fået et dårligere ry siden 2010.
Det viser den årlige imageanalyse af 140 virksomheder, som Berlingske Nyhedsmagasin bringer i deres guldnummer i morgen onsdag. Journalisten.dk kan her bringe medievirksomhedernes placeringer.
I imageanalysen indgår syv medievirksomheder – JP/Politikens Hus, Berlingske Media, DR, TV 2, Egmont, Aller og North Media.
Det er kun DR og Egmont, der er faldet på imagelisten siden 2010. Egmont er faldet fra 61. pladsen til 63. pladsen. Sidste år lå Egmont nummer 1 blandt medierne, men magasinudgiverne må nu nøjes med en tredjeplads.
DR er faldet markant fra plads 125 til en bundplacering som nummer 134. Dermed er DR siden 2010 rykket fra næstsidstepladsen blandt medievirksomheder til sidstepladsen.
Dagbladene har til gengæld erobret førstepladserne i målingen. JP/Politikens Hus blev ellers udråbt til den store taber i sidste års imageanalyse, da bladhuset drattede 33 pladser til en 96. plads i imageanalysen. Men i år er JP/Politikens Hus steget til en 43. plads – og er dermed den medievirksomhed, der ligger bedst i undersøgelsen.
Berlingske Media er også hoppet markant op ad ranglisten. Mediehuset ligger i 2011 på 53. pladsen, en stigning fra 84. pladsen i 2010. Det sikrer Berlingske Media andenpladsen blandt medievirksomheder.
TV 2 og Aller er også kravlet op ad ranglisten. TV 2 er steget 10 pladser til 113. pladsen i år, mens Aller er steget 14 pladser til en 83. plads.
North Media, der udgiver Søndagsavisen, er rykket op fra en sidsteplads blandt medier i 2010 til en næstsidsteplads. De ligger i 2011 på 116. pladsen.
Undersøgelsen er udarbejdet af Instituttet for Opinionsanalyse, Mannow og Berlingske Nyhedsmagasin på baggrund af vurderinger fra 3.734 erhvervsledere. De har vurderet de 140 virksomheder ud fra ni image-parametre som troværdighed, kvalitet, innovation og finansiel styrke. Undersøgelsen er gennemført i perioden 31. marts til 18. april.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.