Når medlemmerne arbejder med kommunikation, grafik, fotografi, journalistik og så videre, kan det være svært at opleve et fagligt fællesskab i forbundet. Derfor lægger ledelsen i DJ op til en stor undersøgelse af forbundets identitet.
Det er længe siden, Dansk Journalistforbund kun bestod af journalister udklækket fra Journalisthøjskolen (i dag DMJX) i Århus (i dag Aarhus). I dag kommer medlemmerne også fra RUC, SDU, fra kommunikationsstudier og andre medieuddannelser. Dansk Journalistforbunds identitet er under forandring.
Og det skal analyseres. Derfor lægger Forretningsudvalget i DJ's hovedbestyrelse op til en stor undersøgelse af forbundets faglige identitet. Undersøgelsen skal finde svar på, om der skal oprettes nye netværk, hvordan forbundet skal struktureres og hvad der egentlig er DJ's DNA. Det fremgår af dagsordenen til Hovedbestyrelsesmødet, der finder sted onsdag og torsdag i denne uge.
»Med stadig flere medlemmer og med medlemmer stadig flere steder fra, kan der opleves et stigende pres mod det fælles grundlag. Diskussioner mellem medlemmer om, hvem der 'står på den rigtige side', er forekommet, og ikke alle de klassiske DJ-medlemmer føler, at de deler interesser og værdier med medlemmer, der lever af kommunikation – for nu at tage et eksempel,« står der i ledelsens oplæg.
Ledelsen lægger op til, at der oprettes to fokusgrupper, der skal diskutere en række spørgsmål om Dansk Journalistforbunds kerneopgaver og faglige fællesskaber. Den ene gruppe bliver sammensat af folk, der tidligere har vist interesse for at deltage i udvalg under Hovedbestyrelsen. I den anden gruppe kommer der til at sidde tidligere formænd og bestyrelsesmedlemmer i DJ's ungdomsafdelinger.
Undersøgelsen bliver afsluttet med en stor spørgeskemaundersøgelse på Fagligt Forum i foråret 2012.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.