Dagblade og webmedier nærmer sig hinanden

Forskellen mellem print- og webmedier bliver mindre og mindre. Og det skaber nu problemer for aviserne. Nettet tilbyder nemlig i visse tilfælde bedre journalistik. Centralt i fremtiden bliver billeder og video.

Forskellen mellem print- og webmedier bliver mindre og mindre. Og det skaber nu problemer for aviserne. Nettet tilbyder nemlig i visse tilfælde bedre journalistik. Centralt i fremtiden bliver billeder og video.

Der var en gang – i en ikke fjern fortid – hvor journalistik på nettet blev opfattet som overfladisk og hurtig. Det var den gang, hvor hæderkronede graverjournalister var med til at profilere og sælge aviserne.

Men internettet er i stigende grad begyndt at give de trykte dagblade baghjul. Og det i sådan en grad, at det nu skaber problemer for aviserne, skriver New York Times i en større artikel med fokus på den overordnede tendens: "A Vanishing Journalistic Divide".

At nettet har udviklet sig til en moden platform for grundig journalistik betyder, at de forskellige webmedier nu også er i stand til at tiltrække de rigtige medarbejdere.

Først skiftede frontløberne over til 'de nye medier'. De såkaldte 'early adopters'. Men nu er flere store amerikanske journaliststjerner også begyndt at rykke. Mediefolk, som ellers blev betragtet som en del af 'Den gamle garde'.

New York Times peger eksempelvis på Howard Kurtz, der i årtier har dækket mediestoffet for The Washington Post, og som betragtes som stjernen inden for sit felt. Nu forlader han print og bliver i stedet skribent på The Daily Beast. Et skifte, som vakte voldsom opsigt i hele den amerikanske medieverden.

Andre eksempler er journalisterne Howard Fineman fra Newsweek og Peter Goodman fra New York Times, der skifter til The Huffington Post.

Samtidig påpeges det, at flere af journalisterne, som migrerer til de 'nye medier' ofte har været på online i deres gamle metier. Og at det derfor mere er selve rollen og selvforståelsen som journalist, der er ved at forandre sig.

I stigende grad bliver mediehuse en slags fællesskab og forbund for en række indidviduelle brands. Journalisten er sig eget mærke. Som nu for eksempel Howard Kurtz. Og dermed begynder journalistikken at ligne sportsverden, hvor en flok af fodfolk sørger for grundlaget for nogle få udvalgte og dyrt indkøbte stjerner, der kan tiltrække al opmærksomheden. 

Endelig så er det værd at bemærke, at forskellen mellem mainstream media og moderne digitale media er nærmest udvisket. Eller rettere noget nær en total falsk forestilling.

For følger man med på CNN, NPR, The Wall Street Journal eller Gawker via sin iPad, så tilbyder de alle både tekst, links, video og billeder. Og dermed er selve set-up'et for måden at formidle på ved at forandre sig markant, skriver New York Times og påpeger, at helt centralt for den journalistiske formidling fremover bliver den visuelle del med "billedet i midten".

Hele artiklen kan læses her

0 Kommentarer