Bonnier forudser en krympet mediebranche

Mediebranchen kommer til at krympe på alle platforme de næste år, og pressen har urealistiske idéer om egen værdi, mener Bonniers topchef

Mediebranchen kommer til at krympe på alle platforme de næste år, og pressen har urealistiske idéer om egen værdi, mener Bonniers topchef
Mediebranchens krise vil næppe ende, hvis verdensøkonomien vender, og folk igen kan tale om andet end bankkrak og arbejdsløshed. Det mener i hvert fald Bonniers topchef Jonas Bonnier:

"Branchen kommer til at krympe både målt på antallet af aktører og antallet af omsætningskroner," siger han til Børsen, som Bonnier også ejer.

Det gælder ikke kun det hårdtprøvede papir:
"På tre til fem års sigt venter jeg konsolidering på alle markeder," siger han.

En af overlevelsesstrategierne, mener Jonas Bonnier, er fusionering og opkøb. Det har Bonnier-koncernen tilsyneladende selv undersøgt muligheden for med sine egne dagblade Dagens Nyheder, Dagens Industri, Sydsvenskan og Expressen – en farverig blanding af tabloidaviser, erhvervsaviser, lokal- og morgenaviser.

Topchefen udtaler dog til Børsen, at han oplever, mediebranchen har opskruede forventninger til egen værdi, i forhold til den mængde penge, andre vil betale for produktet.

0 Kommentarer