search

Borgmester føler sig ramt af småracisme

Kommunalpolitiker Anna Mee Allerslev kritiserer en Facebook-debat om hendes intelligens. BT-journalist siger, han lavede sjov, og slettede hurtigt opslaget og undskyldte. »Det var noget, jeg skrev med en person, som jeg ikke kender, og det skulle forstås i humoristisk forstand« Præciseret kl. 11.57: Rubrikken nedtonet

Den 12. januar havde Simon Riedel, der er fast freelancer ved BT, en diskussion med en Facebook-ven på sin væg om Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev. Blandt andet spørger Simon Riedel, om hun i virkeligheden er ”en racist, der forsøger at bekæmpe den hvide race?”

Ifølge Simon Riedel var tråden blot en joke, som han ikke regnede med var en del af en offentlig diskussion.

»Jeg havde aldrig drømt om, at hun sad og kiggede med. Jeg havde ikke hornbrillen på, og jeg så ikke, at hendes navn blev tagget i det. Det var noget, jeg skrev med en person, som jeg ikke kender, og det skulle forstås i humoristisk forstand. Det var bare noget sjov og ballade, som jeg slettede straks efter,« siger han til Journalisten.

Men i kommunalpolitiker Anna Mee Allerslevs øjne var der tale om hverdagsracisme.

»Jeg er vant til at få rigtigt mange småracistiske og meget racistiske ting smidt i hovedet. Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det ikke rart,« siger hun.

Hun replicerede derfor i tråden, som hun var blevet tagget i, med følgende besked:

”Jeres diskussion er på så højt et niveau, at min ringe asiatiske IQ slet ikke kan følge med.”

I dag blev jeg ufrivilligt kastet ind i en lettere spøjs diskussion om, hvor uintelligent jeg er. Lidt svært at reagere…

Opslået af Anna Mee Allerslev på 12. januar 2016

Efterfølgende – og efter denne artikel er publiceret – har hun uddybet i en Facebook-debat:

”Jeg oplever, at dine bemærkninger om mig er et udtryk for “hverdagsracisme”. Jeg anklager dig ikke for at være racist og har aldrig gjort det. Men jeg opfatter dine ord og din relativt voldsomme kritik af mig som (små)racistisk.”

Kritiserer afvisning af interview

I Anne Mee Allerslevs optik var det mest kritisable ved tråden dog, at Simon Riedel skrev, at han tidligere havde takket nej til et interview med hende. Det gjorde han med ordene:

”PPS: Hold dette hemmeligt: Der var en dag en kommunikationsmedarbejder, der ringede fra Københavns Kommune og foreslog at jeg interviewede… jeg sagde nej tak.”

Anne Mee Allerslev mener, at Simon Riedel her blander sine personlige holdninger ind i sit arbejde:

»Problemet med den her sag er, at han ikke har villet interviewe mig på grund af hans holdning til mig personligt. Det kan jeg godt forstå, at andre journalister bliver fortørnet over, for det må i min optik aldrig ske,« siger hun.

Ifølge Simon Riedel har Anne Mee Allerslev dog misforstået, hvorfor han ikke ville interviewe hende.

»Der er jo flere, der byder sig til, men på en avis som BT skal det være interessant på landsplan. Det her er 10 år siden, det må have været, da hun lige kom ind.«

Af tråden ser det jo ud til, at man skal forstå det sådan, at du sagde nej, fordi hun er dum – men det er ikke rigtigt?

»Jeg vil ikke besvare det spørgsmål. Det er noget mærkeligt noget. Hun var ikke interessant for BT, eftersom hun er lokalpolitiker.«

Så det har ikke noget at gøre med tråden og den diskurs, der er om hende derinde?

»Der har været fire kommentarer om hende derinde. Helt ærligt, så meget suppe er der ikke at koge på det her. Jeg synes, det er ærgerligt, at en bodegasnak kan ende der. Det er mig, der har dummet mig. Sådan er det.«

Journalist: Som at skrive på en lokumsdør

Simon Riedel siger, at han ikke mente det, han skrev om Anna Mee Allerslevs intelligens i tråden. Det skulle forstås som ironi, forklarer han.

»Jeg mener ikke, at hun er uintelligent. Jeg troede ikke i min vildeste fantasi, at personen, jeg skrev med, ville være venner med Anna Mee Allerslev og altså tagge hende i det, så det også var på hendes væg. Nogle gange skriver jeg ting, jeg synes er sjove, som jeg sletter igen. Dette her harmende pinligt og dødirriterende. Det svarer til, når folk skriver på en lokumsdør eller taler halvt i fuldskab på en bodega,« siger han.

Simon Riedel afviser også at have gjort sig skyldig i racisme. På Anna Mee Allerslevs Facebook-side har han – efter denne artikel blev publiceret – i debat med hende skrevet:

”Jeg står ved at have skrevet dumme og grove kommentarer, men ikke at have optrådt negativt, racistisk overfor dig.”

BT-journalisten har sidenhen talt med Anna Mee Allerslev og siger, at han har undskyldt personligt over for hende. Anne Mee Allerslev bekræfter, at de har talt sammen, men har en lidt anden opfattelse af forløbet:

»Jeg kunne høre på ham, at det var meget alvorligt for ham, og at han var ked af, at han selv var i knibe,« siger Anne Mee Allerslev om samtalen og fortsætter:

»Han brugte meget tid på at forklare, at det var torskedumt, det han havde gjort. Jeg tror på, at han er oprigtigt ked af, at han har skrevet det offentligt om mig. Men jeg oplevede ikke en undskyldning for de ting, han har sagt om mig. Jeg oplever mere, at han mener, jeg burde kunne se, at det var en joke.«

»Det handler om troværdighed«

I første omgang var Anna Mee Allerslev ikke klar over, at Simon Riedel var journalist. Derfor havde hun ikke regnet med, at særligt mange ville interessere sig for hendes svar på opslaget. Men ifølge hende er debatten vigtig at tage, særligt når Simon Riedel skriver fast for BT.

»Det handler om troværdighed for et landsdækkende medie,« siger hun og tilføjer:

»Det er blevet en generel tendens i Danmark, at vi tager for let på den slags. Det er også det, han giver udtryk for i telefonen over for mig. I undskyldningen ligger der, at det er mig, der bliver forarget og er nærtagende. Det er ofret, den er gal med, når det bare er en joke.«

Ville du have noget imod, at han engang interviewede dig?

»Jeg ville ikke have noget imod det, og jeg sagde også til ham, at jeg gerne ville snakkes ved om det, hvis han havde en anledning til det. Jeg bærer ikke nag, og jeg har ikke som sådan noget grundlag for at sige nej. Men det kunne blive svært for ham at være objektiv, fordi han ikke må være hverken ekstra streng eller flink over for mig.«

Journalist vil fortsætte på BT

Simon Riedel mener ikke, at kommentarerne betyder, at han ikke bør kunne interviewe politikere.

»Jeg har interviewet langt over fem hundrede mennesker og de er alle altid parat til at blive interviewet igen, fordi de har ret til at læse deres tekst og rette misforståelser,« siger han og uddyber:

»Min eneste og vigtigste opgave som journalist, er at lade de personer, jeg taler med, få deres ord frem, uanset om jeg er enig med dem eller ej. Jeg har interviewet folk fra Enhedslisten, Alternativet, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og også Radikale Venstre. Derfor skal man her skelne mellem bodega-snak og mit professionelle arbejde.«

Så det her vil ikke skade din troværdighed?

»Jeg er blevet ringet op af min chef på BT, som siger, at det er uheldigt, men at sagen efter min undskyldning er afsluttet. Det er jeg enig i,« siger han og tilføjer:

»At jeg ikke altid er enig med hende, er ligegyldigt. Man skal behandle andre mennesker med respekt,« siger han.

Du siger, at du ikke altid er enig med hende. Så det her er ikke, fordi du er politisk uenig med hende?

»Jeg interviewer folk fra hele spektret, og jeg er stort set uenig med dem alle. Men det er ligegyldigt. Min mission er med respekt og ordentlighed at bringe det, de siger, videre. Jeg har ingen interesse i at påvirke noget som helst,« siger Simon Riedel.

Jeg er blevet ringet op, og fik at vide, at en samtale, jeg havde her på Facebook med Svend Pedersen nu giver anledning…

Opslået af Simon Riedel på 13. januar 2016

Præciseret klokken 11.57: Journalisten har nedtonet overskriften, som først lød ”Borgmester anklager journalist for racisme”.

Opdateret klokken 15.15: Journalisten har citeret fra den Facebook-debat, som begge parter har taget del i efter publicering af artiklen, da det sikrer flere nuancer fra begge sider.

Kommentarer
22
Poul Erik Andersen
14.01.16 15:50
Hvad er historien her?
Hvad er historien her? Artiklen virker ret diffus.
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
15.01.16 12:09
Jeg har nu afventet at denne
Jeg har nu afventet at denne artikel blev fjernet efter korrespondance.
Det er ikke sket.
Jeg vil under ingen omstændigheder finde mig i, at blive anklaget for at være racist.
Journalisten har ikke foreholdt mig, at jeg skulle være kommet med racistiske udtalelser.
Jeg har erkendt, at jeg skrev noget dumt og upassende - men jeg har bestemt ikke erkendt at have været racistisk - hvis man da mener, det er racistisk at antyde, at Anna Mee er mere intelligent end andre.
Jeg har ikke nogen forståelse for, at man med overskrift og billedtekst så klart tager parti for en person, der anklager mig for noget, jeg ikke har sagt.
Jeg er trods alt medlem af denne forening vist nok siden 1997. Jeg har betalt omkring 100.000 kr i kontingent i den tid. Der har aldrig været klager over mit arbejde som journalist.
Jeg er spændt på at se, hvad pressenævnet mener i denne sag.
OG PS: Det er en privat sag, jeg har talt med Anna Mee om det, og hun har i øvrigt også ringet til jer, for at få den overskrift tonet kraftigt ned. I har ikke spurgt om lov til at bruge hverken mit billede eller tekst.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
15.01.16 14:16
Kære Simon Riedel

Kære Simon Riedel

Tak for din kommentar. Det vil ikke være i overensstemmelse med vores publicistiske ansvar at afpublicere en artikel, fordi en kilde er kritisk over for den. Jeg synes ikke, der er presseetiske problemer med artiklen. Der fremlægges kritik af dig, og den svarer du på.

Du kritiserer i din kommentar, at elementer fra din åbne Facebook-side er gengivet ovenfor. Hvad angår din statusopdatering fra 13. januar klokken 12.53, så er den embedded i overensstemmelse med gældende praksis og Facebooks brugsvilkår. Hvad angår screendumps af din og Svend Pedersens samtale, så er disse dels delt af Anna Mee Allerslev på åbne Facebook- og Twitter-profiler, dels har de samfundsmæssig interesse og dokumenterer sagen.

Du er altid velkommen til at klage til Pressenævnet. Det kan du gøre via dette link, som jeg også har sendt dig per mail: https://journalisten.dk/side/saadan-klager-du

Bedste hilsner

Øjvind Hesselager, redaktør
Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
16.01.16 10:01
I har nu rettet artiklen til
I har nu rettet artiklen til ukendelighed i forhold til den første - faktisk er historien død, for jeg har intet med det småracistiske at gøre.

Den første artikel havde overskriften: Borgmester anklager journalist for racisme. Da Anna Mee så det, ringede hun selv til jer med det samme og sagde, hun IKKE havde anklaget mig for racisme.

At "Svend Pedersen" i debatten opfører sig racistisk, har ikke noget med mig at gøre. Man skal ikke tørre det "småracistiske" af på mig, og i overskrift og underrubrik få det til at se ud som en tilståelsessag fra mig.

Jeg har for længst sluttet fred med Anna Mee - det er en privat og afsluttet sag - og det forsøger I i øvrigt også, at så tvivl om. Hvad bilder I jer ind?

Alt i alt har det udelukkende været praktikant Ole Obitz, der åbenbart har en interesse i at ville udstille mig som en ussel racist.
Det konfronterede han mig ikke engang med i telefonen, da han i øvrigt stillede notorisk forkerte spørgsmål i kategorien: "Slår du stadig din kone?".
Det er krænkende for mig og jeg fører den her hele vejen til ende, kan jeg love jer.

Har Ole Obitz overhovedet anstrengt sig for via infomedia at undersøge hvem jeg er? Hvad jeg skriver om? Jeg har skrevet tusinder af artikler indenfor især underholdning. Har jeg været i pressenævnet?
Og jeg vil gerne med mine 25 års erfaring som journalist fortælle ham, at en politiker, der vil i avisen, ikke bare kan ringe til en journalist og få spalteplads.

I øvrigt har jeg også kontaktet formanden Lars Werge i denne sag - det kan ikke være rigtigt, at min fagforening forsøger at spænde ben for mit virke som journalist, og at de med personligt farvede holdninger blander sig i private sager, som ikke har offentlighedens interesse. Hvis I havde undersøgt, hvem jeg er, ville I ikke være i tvivl. Jeg er underholdningsjournalist og det specielle ved alle mine artikler er, at de udelukkende består af interviewpersonernes egne ord. (Erkendelse og Fotoalbum i BT).
Læs i morgen søndag feks. mit interview med Ahmad Mahmoud.
Fremhævet af Journalisten
Lars Hauth
16.01.16 14:08
Det kan vel ikke komme bag på
Det kan vel ikke komme bag på dig, Simon Riedel, at Journalisten bedriver journalistik med personligt farvede holdninger.

Lige nu er graden af de statsejede polske mediers frihed pludselig det vigtigste i verden - understreget af en grundig dækning og adskillige artikler her på Journalisten.dk.

Mens historierne om bevidst mørkelægning og fordrejning af nyheder i førende medier medier i vores nabolande Tyskland og Sverige - ikke er nævnt med et ord.

Der er historier der passer - og historier, der ikke passer ind i Journalistens politiske holdninger. Din kommentar til Anna Mee Allerslev passede perfekt. Jeg tror du "valgte" det forkerte parti at joke med på Facebook.
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
16.01.16 21:11
Tak Lars Hauth Jeg kan i
Tak Lars Hauth Jeg kan i hvert fald se at Eva Agnete Selsing nu udsættes for voldstrusler af flere personer på Facebook.
Den historie ligger lige til højrebenet for Journalisten.dk . Nå nej, persongalleriet er forkert....
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
18.01.16 11:56
Mærkeligt. Her stod ellers en
Mærkeligt. Her stod ellers en kommentar fra en herre (husker desværre ikke hans navn, der kritiserede Journalistens politiske linje - det er altså blevet slettet, det samme er min kommentar bagefter.
Hvem sletter her og efter hvilke kriterier?
Ja, det kan du som læser nok regne ud.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
18.01.16 13:52
Kære Simon Riedel.

Kære Simon Riedel.

Tak for din kommentar. Vi fjerner på journalisten.dk alle kommentarer, som ikke overholder vores debatregler. Reglerne kan findes her: https://journalisten.dk/retningslinjer_for_debat

Vi fjerner bl.a. alle kommentarer, som ikke er skrevet med fuldt navn og en korrekt mail-adresse, som vi kan verificere. Det er derfor, der er fjernet en kommentar i debatten ovenfor.

Vi fjerner derudover som regel kommentarer, som er direkte svar på en fjernet kommentar. Derfor har vi fjernet dit svar på den fjernede kommentar ovenfor.

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du undrer dig over, hvorfor vi har fjernet en kommentar.

Bedste hilsner

Andreas Marckmann Andreassen
Digital redaktør, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Lars Hauth
18.01.16 14:15
Det var min kommentar, der
Det var min kommentar, der blev slettet. Med fuldt navn og gyldig emailadresse.

Jeg beskrev det som helt normalt, at journalistikken her på siden er præget af personlige holdninger som kommentar til Simon Riedels "racisme" sag.

Seneste eksempel er den massive dækning af Polens nye medielov, mens mediernes rolle i mørkelægningen af voldssager i vores nabolande Tyskland og Sverige ikke er beskrevet med et ord.

Iøvrigt i modsætning til journalisten.no.

http://journalisten.no/2016/01/overgrep-mot-unge-jenter-taust-i-dagens-nyheter
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
18.01.16 14:29
Tak Lars Hauth

Tak Lars Hauth
Modtaget.
Vi kan lige så godt give op her.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
18.01.16 15:15
Kære Lars Hauth

Kære Lars Hauth

Tak for din kommentar. Jeg har også modtaget en e-mail fra dig her til eftermiddag, som verificerer dit navn og din mail-adresse. Din kommentar ovenfor er derfor ikke længere skjult.

Fortsat god debat.

Mvh
Andreas
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
19.01.16 13:05
Det her er en prut under vand
Det her er en prut under vand. Hvem af os kan sige sig fri for at have sagt noget i spøg, som var mindst 10 gange værre end det, man ser i den omtalte facebook-debat?

Journalisten føler måske, at historien SKAL skrives af frygt for at blive skudt i skoene, at bladet ikke er kritisk over for egne medlemmer?

Men come on, det her er da årets ikke-historie.
Fremhævet af Journalisten
Villy Dall, HB-medlem
19.01.16 17:40
Hvordan kan Simon Riedel
Hvordan kan Simon Riedel blive ved med at hævde, at det er en "privat sag". Det er jo foregået offentligt.

At to debattører er blevet enige, har sagt undskyld o.s.v. til hinanden, kan da heller ikke føre til, at medier skal fjerne omtale.

Dette i øvrigt uden at tage stilling, hvad der er foregået. Det er jo ikke min opgave som medlem af bladbestyrelsen - endnu da -:)
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
22.01.16 10:11
Fordi, Villy Dall, der er
Fordi, Villy Dall, der er urigtige oplysninger i artiklen.
Jeg havde ringet og sagt undskyld til A M FØR Journalisten kom ind i billedet. Og hun gav udtryk for, at undskyldningen var accepteret.
Jeg ville naturligvis have ønsket, at hun så også bare fjernede det morsomme opslag - nu havde alle vist grinet færdig.

Det er bare for at nævne en enkelt fejl i ovenstående artikel.

Men jeg har ved at tale med kolleger forstået, at Journalisten alligevel ikke anses som en særligt troværdig kilde, og derfor skal man heller ikke tage denne ikke-sag så højtideligt.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
22.01.16 11:11
Kære Simon

Kære Simon

Tak for din kommentar.

Det er ukorrekt når du skriver, at Journalisten ikke nævner, at du siger, at du har sagt undskyld. Det fremgår tydeligt af denne passus:

"BT-journalisten har sidenhen talt med Anna Mee Allerslev og siger, at han har undskyldt personligt over for hende. Anne Mee Allerslev bekræfter, at de har talt sammen, men har en lidt anden opfattelse af forløbet:

»Jeg kunne høre på ham, at det var meget alvorligt for ham, og at han var ked af, at han selv var i knibe,« siger Anne Mee Allerslev om samtalen og fortsætter:

"Han brugte meget tid på at forklare, at det var torskedumt, det han havde gjort. Jeg tror på, at han er oprigtigt ked af, at han har skrevet det offentligt om mig. Men jeg oplevede ikke en undskyldning for de ting, han har sagt om mig. Jeg oplever mere, at han mener, jeg burde kunne se, at det var en joke.«"

Mange venlige hilsner
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
22.01.16 14:14
Følgende sætning fra artiklen
Følgende sætning fra artiklen er forkert:

"BT-journalisten har sidenhen talt med Anna Mee Allerslev og siger, at han har undskyldt personligt over for hende."

Nej, jeg havde talt med hende FØR I talte med hende.
I får det til at se ud som om, jeg kom halsende efter.
Nej, sagen var afsluttet og desuden kan man i retningslinjerne for god presseskik se:
Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare."
Det blev jeg ikke forelagt.
Og desuden:
Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
22.01.16 15:45
Kære Simon

Kære Simon

Jeg er ikke helt klar over, hvorfor det er en central pointe om du har talt med borgmesteren før eller efter Journalisten begyndte at ringe på historien.

Jeg kan se at I har forskellige opfattelser af samtalen. Og at borgmesteren har gentaget en kritik af dit opslag efterfølgende.

Jeg vurderer ikke at god presseskik er tilsidesat.

mange venlige hilsner
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
23.01.16 20:29
Jeg havde nu heller ikke
Jeg havde nu heller ikke regnet med, at du sådan var begyndt at forholde dig til virkeligheden. Faktion må være jeres speciale.
Jeg ved, når jeg har gjort noget galt, og jeg undskylder straks.
Sådan forholder det sig ikke hos Journalisten.
Men ingen er forpligtet over evne.
Håber I har kunnet gøre brug af de 114000 kr, jeg har betalt i kontingent.
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
24.05.19 21:42
Og nu har jeg så endelig meldt mig ud af Journalistforbundet. Håber I kunne bruge de 114.000 kr i kontingent. Og tak til Øjvind Hesselager for at sprede ærekrænkende løgne om mig.
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
12.06.19 14:15
Eftersom jeg ikke længere er medlem af det her foretagende skal denne artikel fjernes inden 1.7. 2019.
(1. Juli 2019)
Normalt ville jeg jo kunne true med advokater, skrivelser til Google og meget andet, men det gør jeg ikke, for jeg ved, at det system jeg er oppe i mod her, har en hel anden slags økonomi, end jeg råder over.
De 50.000 kr netto, Journalistforbundet har modtaget fra mig kunne dog have hjulpet.
Jeg kunne så true med ulovligheder, men det kunne jeg heller ikke drømme om, for jeg er et civiliseret menneske.
Jeg har også kontaktet den juridiske afdeling i Journalistforbundet for at få hjælp i denne historiske shitstorm. Det kom der ikke noget ud af, selvom de dog var flinke.
Jeg ved ikke, hvad det er, Øjvind Hesselager vil hævne overfor mig med den her artikel, men jeg kommer i tanker om, at jeg engang bad Journalisten om at stave ordentligt, og det må være forklaringen. Eller også må det skyldes, at jeg har været mangfoldig i mit valg af interviewofre, så hele paletten fra Danmark har været med.
PS: Mit medlemsskab rækker et par uger endnu.
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
01.07.19 15:55
DENNE ARTIKEL SKAL FJERNES NU!!!
Jeg kontakter i morgen Journalistforbundets advokat, som jeg tidligere har talt med om denne her sag.
Det er ødelæggende for min anseelse og videre eventuelle karriere.
Svar på min mailadresse og kvitter for at den er fjernet.
Fremhævet af Journalisten
Simon Riedel
12.08.19 13:55
Jeg har nu talt med Ole Obitsø i telefonen, og forsøgt at gøre det klart for ham, at dette her karaktermord på mig, skal fjernes.
Alene det faktum, at dokumentationen for historien (Anna Mee Allerslevs opslag) er væk.
Hele fundamentet for denne her ikke-historie er væk.
Journalistik handler til enhver tid om dokumentation, men det er Ole Obitsø ikke enig i. Jeg føler mig overbevist om at den nye redaktør - som desværre ikke tager telefonen - kan se at denne såkaldte artikel skal fjernes.
Anna Mee er væk - Hesselager er væk. Nu skal det personlige angreb på mig fjernes. Jeg har skrevet 1500 artikler, der ligger online, og denne her dukker hele tiden op først. Få den væk nu.
Fremhævet af Journalisten