search

Årets pressefoto

Ved årets Pressefoto blev 21 fotografer hædret for deres kraftanstrengelser. Årets pressefotograf:Erik Refner, freelanceEvnen til at spænde over portrætter, reportage, arrangerede billeder og sport - i både farve og sort/hvid. Det var den, der gjorde, at dommerne valgte Erik Refner til Årets Pressefotograf. Det var fotografernes grand old man, fotograf Viggo Rivad, der overrakte Erik Refner prisen. Han sagde blandt andet, at han altid har beundret fotografers opfindsomhed, når de er på opgave og som oftest i tidsnød.

Ved årets Pressefoto blev 21 fotografer hædret for deres kraftanstrengelser.

 

Årets pressefotograf:

Erik Refner, freelance

Evnen til at spænde over portrætter, reportage, arrangerede billeder og sport – i både farve og sort/hvid. Det var den, der gjorde, at dommerne valgte Erik Refner til Årets Pressefotograf. Det var fotografernes grand old man, fotograf Viggo Rivad, der overrakte Erik Refner prisen. Han sagde blandt andet, at han altid har beundret fotografers opfindsomhed, når de er på opgave og som oftest i tidsnød.

»Det kræver format,« lød det fra Viggo Rivad, der selv har modtaget et utal af priser. Erik Refner, der er freelance-fotograf, takkede blandt andre Berlingske Tidende, der har ansat ham ti dage om måneden. Specielt fik billedredaktør
Søren Lorenzen tak for at være en fantastisk chef.

Erik Refner arbejder delvist på Berlingske Tidende, delvist freelance.

 

Årets pressefoto:

Jan Grarup, Politiken

Jan Grarup måtte op to gange for at hente priser. Første gang for Årets Nyhedsbillede, anden gang for Årets Pressefoto (det øverste). Det er dermed fjerde gang, han har taget Årets Pressefoto, og der står derfor fire ens statuetter hjemme i Jan Grarups vindueskarm. Billedet blev valgt, fordi det giver beskueren en
følelse af at være til stede efter jordskævet i Bam, Iran. Jan Grarup bad alle tænke på, at fotoet handler om mennesker af kød og blod. »I løbet af 20 sekunder blev 42.000 mennesker dræbt. Det er en pligt at skildre, hvad de har været igennem. Det skal man holde sig for øje i jagten på billeder. For os er det en drøm at stå her og modtage en pris, men vi skal altid vise respekt for, at det handler om andre menneskers virkelighed,« sagde han.

 

Årets danske hverdagsbillede:

Tao lytzen, freelance

Billedet af en drøm, kaldte Politikens billedchef, Per Folkver, Tao Lytzens billede fra et nybyggeri i Slangerup. Ud fra det billede fortalte Per Folkver en lang historie om Mettes baby, der sparker, Sonja med den nyfødte, knægten Rasmus/Tobias/
Anders eller hvad han nu hedder, der er ved at lære at cykle, faren med sin Ginge-plæneklipper – og den lille baby med det klare blik til Tao Lytzen, der fotograferer en drøm. »Og det samtidig med at han gennemfører sin egen drøm om at fotografere den danske hverdag gennem et helt år,« sagde Per Folkver og kalder det et »projekt-mulighed-for-at-knække-nakken«.

 

Årets sportsbillede:

Lene Esthave, freelance

»Tiden står stille. Vi ser lige ind i et menneske, der i sin koncentration har smidt alle parader. Billederne vibrerer, når man ser på dem. Det er en serie med urkraft, jeg fornemmer det store tilbageholdte brøl.« Sådan sagde Tina Christel Andersen, ledende redaktionschef på B.T., da hun overrakte prisen for Årets Sportsbillede til Lene Esthave, der er freelance-fotograf i Sønderborg. Billederne tog Lene Esthave ved VM i styrkeløft i Vejle. Prisen kan hun lægge oven i andenpræmien i sportskategorien ved World Press og sportsprisen fra Fujifilms danske konkurrence i år. Dommerne ved Årets Pressefoto mente, det var en intelligent måde at vise styrkeløftere på. Billederne viser tydeligt, hvor hårdt det er for mændene.

 

Årets portræt:

Bardur Eklund, fotojournaliststuderende

»Et poetisk billede, der udtrykker sårbarhed og skaber nysgerrighed omkring en kvinde, der så åbenlyst har levet et liv.« Det er dommernes begrundelse for at give Bardur Eklund, fotojournaliststuderende, prisen for Årets Portræt. Han har fotograferet skuespiller Judy Gringer, 62 år, der i 50erne og 60erne var kendt som sexbombe. Det var kombinationen af det drømmende blik og de fint rynkede bryster, der betog dommerne.

 

Årets feature:

Steven Achiam, fotojournaliststuderende

Steven Achiam, der er fotojournaliststuderende, beskriver i sin feature beruselse og kærlighed i Den blå lagune i Island. Dommerne siger om serien, at den har »gode farver og klare, men alligevel lidt distancerede udtryk«. Hvert billede kunne stå alene, men sat sammen giver billederne »et anderledes, overraskende og ikke mindst humoristisk indblik i en rejse og en hverdagsituation«. »Wow,« lød det fra Steven Achiam, da han fik prisen. Han tilføjede, at det var fint som studerende at være på listen over de nominerede, men at blive udvalgt, det var lidt uvirkeligt!

 

Årets tv-fotograf:

Michael lindebjerg, tv-fotograf

Det var 6. gang, at Michael Lindebjerg, TV 2 / Østjylland, hentede prisen som Årets Tv-fotograf. Denne gang var det for dokumentarserien 'Forbandede Barndom' om livet på et behandlingshjem. »Ingen andre i Dansk Journalistforbund har nogensinde fået den samme pris seks gange,« fortalte Pressefotografforbundets æresmedlem og tidligere formand Hans Otto, da han overrakte prisen.

Michael Lindebjerg fik ud over prisen en flaske champagne med hjem, fordi Hans Otto mente, at der nok har været flere med til at lave udsendelsen.

Dommernes begrundelse for at give Michael Lindebjerg prisen var, at »valget af meget æstetiske billeder i interview-situationerne udviste den ønskede respekt for børnene«.

 

Bag om priserne:

Juryen ved Årets Pressefoto bestod af tre medlemmer – to udenlandske og en dansk: Fotojournalist Veronica Melå fra Norge, Sterns billedchef Volker Lensch samt Per Mikael Jensen, der er medlem af Metro Internationals Editorial Board.

De tre havde et par dage til at scanne sig gennem de 2.255 billeder, der lå bredt ud på gulvet i Jyllands-Postens Aurora-sal, inden de traf deres afgørelse.

Knap hvert fjerde medlem af Pressefotografforbundet – 177 i alt – har sendt billeder ind. 21 af dem fik enten priser eller hædrende omtale, mens i alt 46 fotografer fik billeder med på den udstilling, der resten af året turnerer landet rundt.

Fotojournalisteleverne, der udgør ti procent af medlems-skaren i Pressefotografforbundet, hentede i år 22 procent af priserne og den hædrende omtale.

Freelancerne fik ikke så mange priser hjem, som man kunne forvente i forhold til deres andel, mens de fastansatte statistisk set trak næsten det antal priser hjem, som kunne forvente.

Pressefotografforbundet overvejer i øjeblikket, om det fremover skal være et krav, at vinderne efterfølgende sender råfilerne til deres billeder ind til sammenligning med de færdigbehandlede billeder for at undgå mistanke om manipulation. 

Det sker, fordi en amerikansk pressefotograf netop har fået frataget tre priser, da dommerne mente, han havde ændret sine billeder for meget.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen