Aller layouter magasiner i Letland

Aller har sendt layout af tre magasiner til Letland. Prisen er den halve, og sprog er ikke et problem - for de lettiske medarbejdere taler dansk. 30 danske aviser får lavet annoncer i Bolivia. Det skriver fagbladet Journalisten i det nyeste nummer.

Aller har sendt layout af tre magasiner til Letland. Prisen er den halve, og sprog er ikke et problem – for de lettiske medarbejdere taler dansk. 30 danske aviser får lavet annoncer i Bolivia. Det skriver fagbladet Journalisten i det nyeste nummer.

For tre år siden besluttede Allers ledelse, at fritskrabning af fotos skulle outsources til Østen. Nu er Aller gået skridtet videre og outsourcer layoutet af tre blade til Letland – Psykologi, Mad og Antik&Auktion. Det har betydet nedlæggelsen af en layouterstilling på Psykologi.

Dermed er det ikke kun simple rutineopgaver, der bliver løst af lavere betalt arbejdskraft i udlandet, men også avancerede visuelle magasinløsninger.

Pål Thore Krosby, administrerende direktør i Aller Media, siger, at flere Aller-udgivelser kan blive layoutet i Letland – hvis det passer til produktet og udgivelsesfrekvensen.

»Erfaringerne fra Letland er, at kvaliteten er lige så god, som før vi outsourcede,« siger han.

Skal layouterne i Aller Media være bange for at miste arbejdet?

»Jeg mener ikke, at de skal frygte for deres arbejde, men det er klart, at vi er nødt til at spare, hvor vi kan,« siger Pål Thore Krosby

Jørgen Hansen, direktør i det danske kommunikationshus Par No 1,der layouter Aller-bladene i Riga og i øvrigt er delvist ejet af LO's medieselskab, A-Pressen, er også tilfreds:

»Vi har lige ansat fem lettere, der taler flydende dansk. De taler næsten bedre dansk, end vi gør her i Jylland.«

Lige nu er der 17 medarbejdere i Riga. Inden for et år stiger det antal til 40.

»Vi ser en tendens til, at mere bliver outsourcet, fordi mediebranchen er presset på økonomien. Hvis man ikke kan øge indtægterne, er man nødt til at kigge på omkostningerne, og der spiller udgifterne til løn en stor rolle,« siger Jørgen Hansen.

Jesper Bjerg, art director og tillidsmand i Aller, kan ikke forestille sig, at en hel række Aller-blade bliver outsourcet.

»Det er en glidebane, men realistisk set tror jeg, de færreste produkter vil blive lavet efter den model. Produktet bliver for dårligt, og arbejdsgangen er for usmidig, hvis man outsourcer til lande som Rusland, Letland eller Bangladesh.«

Mens Ekstra Bladets ledelse har besluttet at flytte billedbehandling til Bangladesh, har Vejle Amts Folkeblad, Fredericia Dagblad og Horsens Folkeblad outsourcet annoncearbejdet til Bolivia – med støtte fra Danida.

Chefredaktør og direktør på Vejle Amts Folkeblad Alex Pedersen fortæller, at erfaringerne efter to år er gode.

»Ikke for at nedgøre det, men det er jo ikke raketvidenskab at sætte annoncer op, og de gør det godt i Bolivia,« siger Alex Pedersen, der sender materialet til et selskab i Bolivia, som Vejle Amts Folkeblad ejer sammen med Horsens Folkeblad.

Mogens Blicher Bjerregård, formand i DJ, mener, at outsourcing gør det sværere at udvikle produkterne.
»Det er en forkert vej at gå for Aller at gå på kompromis med kvaliteten. Danske grafikere leverer topkvalitet, og det er også noget, læserne værdsætter. I den moderne medieverden bliver det faktisk endnu mere vigtigt, at layoutet er af høj kvalitet.«