search

Zetland lokker med bonuspoint til fly: Et klimaetisk dilemma

Journalister skal gå forrest i klimakampen, skriver Zetlands chefredaktør. Samtidig belønnes nye abonnenter med bonuspoint til flyrejser hos Norwegian. ”Kunsten er at brede klimadiskussionen ud til andre end dem, der spiser hirse og holder cykelferie,” forklarer direktør Jakob Moll

”Spørg, hvordan vi bør leve, og led efter de svar, der viser en vej at gå ad. Gå selv ad den vej.”

Sådan skrev Zetlands chefredaktør, Lea Korsgaard, den 12. november i en kronik, som introducerede mediets journalistiske klimasatsning og samtidig var et opråb om at gøre journalistikken til aktiv frontkæmper for et bedre klima.

Men gør Zetland, som de selv prædiker? Den diskussion er opstået, fordi Zetland som en del af deres markedsføring har et samarbejde med flyselskabet Norwegian, som indebærer, at man som medlem af Norwegians loyalitetsprogram optjener såkaldte CashPoints, hvis man køber Zetland. CashPoints, der kan omsættes i nye flybilletter.

Eller sat lidt på spidsen: Zetland lokker nye læsere til med flyrejser.

Det mener Zetlands direktør, Jakob Moll, imidlertid, at man godt kan forsvare. Men han indrømmer også, at det har været en overvejelse for og imod.

Journalistik opvejer klimabelastning

Jakob Moll fortæller, at Zetland har haft kontakten med Norwegian i nogle år.

”Så da vi begynder at diskutere vores rolle i forhold til klimaet, sidder vi med dilemmaet, om vi skal afbryde samarbejdet eller køre videre. På den ene side er flysektoren en stor kilde til global opvarmning, på den anden side får vi gennem Norwegian udbredt vores journalistik til 700.000 danskere, der ofte flyver. Og det gør det ekstra interessant, for vi mener, kunsten lige nu er at brede klimadiskussionen ud til andre end dem, der spiser hirse og kun holder cykelferie,” siger han. 

Så afvejningen er, at jeres artiklers påvirkning af debatten gør mere gavn for klimaet, end det skader med de CashPoints, I er med til at uddele?

”Fuldstændigt rigtigt. Vi tror på, at der er brug for journalistik, hvis vi skal flytte noget som helst. Og der er brug for netop den her slags diskussioner om de dilemmaer, der er indbygget i klimaudfordringen.”

Er der etiske grænser for, hvilke partnerskaber I vil indgå?

”Det er der absolut. Vi vil nok ikke samarbejde med olieindustrien. Man kunne også forestille sig en overbygning til Zetland, der udbyder rejser. Det er vi ikke i gang med, men hvis vi gjorde det, ville det nok ikke være weekendture til Kyoto, vi arrangerede.”

På vej mod adfærdsændring

Lea Korsgaard opfordrer til, at vi journalister selv ”går den vej”. Hvad har I gjort på Zetland?

”Vi er netop gået i gang med en artikelserie, hvor vi ser på os selv og spørger: Hvad betyder det for klimaet at drive et medie? Jeg troede selv, at det var åbenlyst mere klimavenligt at være et digitalt medie. Men så enkelt er det ikke, for vores servere skaber også stor klimabelastning. Diskussionen om kød i vores frokostordning herinde kan vise sig at blive meget betændt. Men den diskussion begynder vi at tage,” siger Jakob Moll. 

Så I har ikke ændret noget endnu, men er på vej til at gøre det?

”Vi er i en analysefase, ja.”

Kan det blive aktuelt at fravælge flyrejser helt?

”Nej. Så vil vi få sværere ved at dække de globale forhold, og på den måde vil de negative konsekvenser blive større. Men jeg har da personligt fløjet til ting, hvor jeg godt kunne have taget toget eller måske bare skulle være blevet hjemme. Det er de overvejelser, der er åbnet en dør til, både for mediet og for os selv som privatpersoner.”

Er det sværere end ventet at leve op til de idealer, Lea Korsgaard skriver om?

”Vi havde ikke forudset, at vi ville stå med det her dilemma. Men vi vidste godt, at det ville blive svært,” siger Jakob Moll.  

Kommentarer
6
Ulrik Baltzer
18.12.18 15:43
Forstå mig ret: Vi ville nok
Forstå mig ret: Vi ville nok ikke samarbejde DIREKTE med olieindustrien. Men gerne med en branche, hvor knap 1/4 af de samlede omkostninger eller ca. 1,2 trillioner (1.200.000.000.000) kroner hvert år går til at stimulere olieindustriens interesser.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Hansen
18.12.18 16:46
Jeg tør vove den påstand, at
Jeg tør vove den påstand, at de af Zetlands læsere, der udgiver sig for at "spise hirse og tage på cykelferie", i virkeligheden er de selvsamme, som dem der flyver mest i det her land.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Hansen (2)
18.12.18 18:25
For lige at modsige min
For lige at modsige min navnebror (den her diskussion kan blive akavet ;)), så er det en svær og nødvendig diskussion. Hvis man anerkender behovet for at gøre noget, men ikke gør alt her og nu, er man hykler. Lukker man øjnene, er man...blind. At Norwegian støtter journalistik, der potentielt vil være med til at lægge dem i graven er ligeledes todelt. Enten kan man se det som prisværdigt, eller også kan man se det som dumt. Jeg har langt mere respekt for de, der kaster sig ind i de svære diskussioner med risiko for at ligne hyklere undervejs end de, der lukker øjnene og i blinde råber af de andre. Så - fint, Zetland. Bare husk, at handlingen taler højere end ord og endeløse analyser :)
Fremhævet af Journalisten
Bjarke Larsen
18.12.18 19:13
De vil ikke samarvejde med
De vil ikke samarvejde med olueindustrien, men gerne med rige mennesker i skattely.
Skat, der ellers kunne gå til klimaændringer.
Fremhævet af Journalisten
Andrey Kazankov
18.12.18 20:29
En fantastisk omgang hykleri.
En fantastisk omgang hykleri.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Hansen
19.12.18 14:25
Journalisten: "Er der etiske
Journalisten: "Er der etiske grænser for, hvilke partnerskaber, I vil indgå?"
Zetland: "Det er der absolut. Vi vil nok ikke samarbejde med olieindustrien".

Jeg behøver vel ikke fortælle, hvad der driver en flyvemaskine?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen