Wikipedia: »TV 2's Go' Morgen Danmark opdigtede fejl«

Et kritisk indslag om Wikipedia i Go' Morgen Danmark på TV 2 er endt i anklager om fusk og fejlslutninger. Ifølge Wikipedia var historierne fra de to studieværter Cecilie Frøkjær og Anders Breinholt opdigtede. TV 2 på Twitter: "Vi svarer senere". (opdateret 17:00)
15.05.2009 · 09:24

Et kritisk indslag om Wikipedia i Go' Morgen Danmark på TV 2 er endt i anklager om fusk og fejlslutninger. Ifølge Wikipedia var historierne fra de to studieværter Cecilie Frøkjær og Anders Breinholt opdigtede. TV 2 på Twitter: "Vi svarer senere". (opdateret 17:00)

Sagen har ført til flere blogindlæg - blandt andet fra Dorte Toft, Kim Elmose og Jens Møller Nielsen - der alle sætter fokus på Go' Morgen Danmarks mulige fejltrin.

Værterne ville oprindeligt demonstrere i udsendelsen i onsdags, at man ikke bare kan og bør stole på alt, man kan læse i internet-encyklopædien Wikipedia.

Inspirationen hertil havde de hentet i en artikel på Politiken.dk, der skrev om studerende, der angiveligt fuppede verden med Wikipedia-citat. En historie, som så igen stammede fra Reuters.

Problemet er dog, at flere af eksemplerne, som blev bragt i Go' Morgen Danmark, var fabrikeret og opdigtet af kolleger andetsteds i Egmont, som står bag Go' Morgen Danmark-udsendelsen, skriver blandt andre Computerworld. Og derfor har kritiske brugere af Wikipedia nu - på Wikipedia - forfattet en klage over Go' Morgen Danmark, som angiveligt vil blive sendt til Pressenævnet.

Journalisten.dk har her til morgen forsøgt at få en kommentar fra Go' Morgen Danmark. I første omgang uden held.

Siden har TV 2 oplyst på Twitter, at man senere i dag vil svare officielt:

"Vi er opmærksomme på sagen om Go'morgen DK og Wikipedia - der bliver sendt et officielt statement ud senere på dagen. #tv2wikigate," lyder det på Twitter.

Og efterfølgende har TV 2-redaktør Jes Schrøder forklaret Journalisten.dk, at Wikipedia-indslaget alene var ment som satire.

Læs også de mange indlæg på Twitter om sagen: Realtime results for tv2wikigate

 

De 3 nævnte blogindlæg om sagen kan i øvrigt læses på følgende sitet

Dorte Toft: Charmerende Go’ Morgen Danmark gjorde i nælderne,

Kim Elmose: TV2 Go’ Morgen Danmark miskrediterer sig selv i indslag om Wikipedia 

og Jens Møller Nielsen: Wiki-gate: TV 2 opdigtede fejl i Wikipedia

Klagen til TV 2/Egmont er at læse på Wikipedia.

Kommentar

15/05/2009 - 11:21

Trine-Maria Kristensen

Jeg synes også det er værd at nævne at historien diskuteres meget livligt på det sociale netværk Twitter, hvor sagen har fået tilnavnet #tv2wikigate - og at pointen jo ikke bare er at der er surhed over at værterne/TV2 har opdigtet fakta - men at de har skadet Wikipedia som "brand" - fordi de med deres opdigtede eksempler får Wikipedia til at fremstå som et totalt utroværdigt site.

Samtidig er der en anerkendelse blandt de fleste af de wikipedianere af at Wikipedia selvfølgelig ikke er fejlfri og at man altid skal checke sine kilder mm. - så når værterne i programmet påstår at der ikke er nogen der checker noget på Wikipedia og at det er helt ucensureret, så er det klart at de mange frivillige, som faktisk sætter en ære i at være med til at rette fejl og holde Wikipedia så anvendeligt som muligt bliver irriterede.

 

 

15/05/2009 - 12:04

Toke Riis Ebbesen

Et eller andet sted er sagen værre for TV2/Egmont end Jeppe Nybros stunts i Irak. Her er der ikke tale om at foregive at man er et andet sted end man her, her er tale om en bevidst produceret produktion af 'fakta' for at understøtte historien.

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10