Det er hverken russere eller arabere, der i disse dage skaber de største bekymringer i topledelsen af det danske forsvar. Det er en dansk journalist ved navn Peter Ernstved Rasmussen og nichemediet Olfi. Det er i hvert fald, hvad han selv erfarer.
”Jeg har ladet mig fortælle, at rigtig mange møder på topniveau i Forsvaret starter med, at man diskuterer Olfi, og hvad Olfi nu roder med. Og det glæder mig jo,” siger Peter Ernstved Rasmussen.
I 10 dage har hans historie om nepotisme i Forsvaret verseret på toppen af nyhedsmedierne, særligt efter at det i sidste uge blev meddelt, at der er indledt en undersøgelse af hærchef H.C. Mathiesens påvirkning af sin hustrus karriereforløb, og at Mathiesen indtil videre er fritaget for tjeneste. Nepotismehistorien kom efter en researchproces, som Ernstved startede helt tilbage i 2017.
Sagen er et lille gennembrud for nichemediet Olfi, der blev startet for to et halvt år siden af Peter Ernstved Rasmussen, og som han driver alene med assistance fra to faste freelancejournalister.
Forretningen begynder at løbe rundt
”Det bekræfter mig kun i, at jeg har truffet den rigtige beslutning i at blive ved med Olfi. Og jeg må nu konstatere, at Olfi er kommet for at blive, og at det er en forretning, der begynder at løbe rundt. Jeg kan betale mine regninger, og det varer ikke længe, før jeg kan betale en lille journalistløn til mig selv,” siger han.
Peter Ernstved Rasmussen har selv en fortid som soldat, men blev uddannet journalist i 2002 og har blandt andet været ansat otte år på Jyllands-Posten, hvor han dækkede forsvarsstoffet. Startskuddet til Olfi kom, da han blev opsagt fra et job som kommunikationskonsulent hos Rigsadvokaten i slutningen af 2015.
”Jeg søgte nogle jobs og fik dem heldigvis ikke. Jeg havde haft tanken om et nichemedie længe, og jeg havde faktisk allerede købt navnet. Og i stedet for at gå og være arbejdsløs kunne jeg lige så godt prøve, om ikke det for fanden var muligt at skabe min egen løn ved at bedrive det, jeg synes er sjovt: Journalistik om Forsvaret.”
117.000 kroner på to år
Olfi begyndte i foråret 2016. Forretningsmodellen var at lave journalistik uden betalingsmure og tjene penge på annoncer. Men det var ikke en guldrandet forretning, konstaterer Peter Ernstved Rasmussen i dag. Da han i år ændrede konceptet og begyndte at sælge abonnementer, havde han tjent 117.000 kroner på annoncer.
”Så kan du selv fordele det på to år,” som han siger.
Hans egen indtægt kom primært ind ved siden af Olfi som freelancer for andre medier.
Abonnementsordningen ligner en markant bedre forretning. Målsætningen for i år er 1.000 abonnenter, og lige nu er tallet omkring 900. Peter Ernstved supplerer stadig sin indtægt, blandt andet ved at holde foredrag, men han har prioriteret at tilknytte to faste freelancere – Kasper Junge Wester og Kirstine Ottesen.
Satsede på omtale af Olfi
Historien om hærchef H.C. Mathiesen, der har hjulpet sin kæreste og senere hustru til uddannelser og forfremmelse, kom efter mundtlige tips og et anonymt brev i begyndelsen af 2017.
”Det brev gjorde det nemt at stille de første spørgsmål til hærchefen. Og det har siden vist sig, at alt, hvad der stod i det brev, var korrekt.”
Peter Ernstved var samtidig helt sikker på, at det var en stor historie, han havde fingrene i. Og han overvejede faktisk at sælge den som freelancehistorie til et større medie. Men samtidig var her en historie, der kunne give omtale og måske abonnenter til Olfi, og det valgte han at satse på.
Der skulle dog gå halvandet år, fra researchen startede, til han breakede historien den 19. oktober. Blandt andet fordi Forsvaret var utroligt længe om at svare på alle henvendelser.
En-to måneder for hvert svar
”De har trukket svarene i urimelige langdrag. Det har konsekvent taget en-to måneder at få svar på et spørgsmål, og hvert svar affødte nye spørgsmål. Men jeg havde ikke travlt, og jeg var meget bevidst om, at når jeg gik ud med den her sag, skulle man ikke kunne stille spørgsmål ved noget som helst i min dokumentation.”
Den aktuelle sag om hærchefen kommer faktisk kun en måneds tid efter en anden lignende nepotismesag i Forsvaret, som Olfi afslørede. Mediet har i den grad fået sat kritisk lys på uheldige kulturer i forsvarsledelsen, og Peter Ernstved oplever da også, at enhver henvendelse fra ham modtages med paraderne oppe. Men de kritiske historier har ikke gjort det sværere for ham at lave forsvarsjournalistik.
”Det har været stik modsat. Jo mere kritisk jeg skriver, jo flere abonnenter og jo flere tip får jeg om, hvad jeg ellers bør rode i. Og så har jeg jo den fordel, at jeg dækker et offentligt system, så de er nødt til at svare mig.”
Som i en døgnåben slikbutik
Peter Ernstved er tidligere soldat, reserveløjtnant og presseofficer, og han under Forsvaret alt det bedste. Men der trænger til at blive ryddet op, og det vil han gerne hjælpe med.
”Jeg besluttede egentlig, at Olfi både skulle have kritiske historier og mere positive medvinds-historier. Men jeg må erkende, at det i øjeblikket er 90 procent kritiske. I øjeblikket er der bare en massiv overvægt af kritiske sager, der trænger til at blive afdækket. Og så er jeg jo stort set den eneste fagjournalist, der dækker Forsvaret, så jeg har det, som om jeg går rundt i en døgnåben slikbutik, og jeg har helt frit valg, for der er kun mig til at tage slikket.”
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.