search

Var Eldrups strategi for kommunikationen den rigtige?

Ved ikke at kommentere på forholdene omkring sin fyring har tidligere adm. direktør i Dong Energy, Anders Eldrup, været mål for en massiv byge af uimodsagt kritik. Sådan lyder vurderingen knap 2 uger efter skandalen begyndte at rulle.

Ved ikke at kommentere på forholdene omkring sin fyring har tidligere adm. direktør i Dong Energy, Anders Eldrup, været mål for en massiv byge af uimodsagt kritik. Sådan lyder vurderingen knap 2 uger efter skandalen begyndte at rulle.

Det er dagbladet Børsen, der i weekenden rejste spørgsmålet. Avisen stiller spørgsmålet, om Anders Eldrup valgte den rigtige kommunikationsstrategi.

Allerede i første uge, hvor sagen rullede, stillede to af kommunikationsbranchens kendte rådigivere og direktører næsten selvsamme spørgsmål og var ikke sene om at levere dommen: Bundkarakter til kommunikationen i DONG-skandalen.

Deres analyse gik dog mest på corporate-kommunikationen.

Dagens udgave af Børsen ser i lige så høj grad på den turbulens, som det har medført, at Dong Energy's tidligere adm. direktør, Anders Eldrup, helt undlod at udtale sig om sin fyring.

"Ved ikke at kommentere på forholdene omkring sin fyring har tidligere adm. direktør i Dong Energy, Anders Eldrup, været mål for en massiv byge af uimodsagt kritik," skriver Børsen

Presset fra medierne er dog efterhånden ved at lette lidt. Til gengæld er skytset i stigende grad nu rettet mod bestyrelsesformand Fritz Schur, noterer avisen.

Kommentarer
1
Trine Nebel
27.03.12 12:16
Om Eldrups strategi for kommunikationen var rigtig?

Kære Jens

Udfordringen ved det spørgsmål du stiller er, at vi ikke kender præmisserne. Vi fornemmer, vi tror og vi antager, men da vi ikke kender substansen og sagens præmisser, altså HVOR og HVORFOR Eldrup står i denne sag, så er det meget svært at vide om tavsheden er denne rette (foreløbige) strategi for Eldrup. Det er lidt som at se på en kortspiller, og skulle vudere hans træk uden at se hans kort - det giver ikke meget mening for en sagkyndig.

Der er ingen tvivl om, at Eldrup og for så vidt også både DONG og Fritz Schur er blevet 'bidt af en skovflåt'. Skovflåt forstået som metafor for en dårlig mediehistorie. Foreløbig er skovflåten ikke fjernet, rent kommunikationsstrategisk, men sidder bare og suger sig fast med risiko for både ar, infektion og varig skade. Skovflåter skal aldrig ignoreres, men altid håndteres. Konsekvent. Måske er det netop hvad Eldrup er i gang med...? 

Venlig hilsen Trine. 
Ps. Metaforen om skovflåten relaterer sig til Skovflåtmodellen, der er en mediehåndteringmodel til strategisk kommunikation, pleje af omdømme og storytelling.  

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen