Ungdomsmediet Format fyrer tre

JP/Politikens ungdomsmedie Format fyrer to redaktionschefer og den publikumsansvarlige på grund af for lav indtjening. ”Vi havde slet ikke set det komme,” siger tillidsrepræsentant (Opdateret 14:20)
  • Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
    ”Vi er helt chokerede og ét stort spørgsmålstegn,” siger tillidsrepræsentant Laura Byager om sparerunde på netmediet Format, der er ejet af JP/Politikens Hus.
24.01.2018 · 14:06

Efter blot et halvt års tid i luften skærer ungdomsmediet Format organisationen til, fordi annoncesalg og indtjening har været sværere at løbe i gang end forventet.

I alt nedlægges tre stillinger - ud over to redaktionschefer er også Formats publikumsansvarlige afskediget.

Chefredaktør og direktør Benjamin Kürstein siger til Mediawatch:

”Vi kan efter opstarten se, at vi får et længere indløb, end vi havde regnet med i forhold til at nå de målsætninger, vi har sat både trafikmæssigt og økonomisk. Samtidig mener jeg, at vi har brug for en lidt fladere struktur for at nå hurtigt videre. Derfor har vi foretaget de her ændringer,” siger Benjamin Kürstein.

Lukker sitet 'Skærm'

Omstruktureringen betyder, at mellemlederlaget forsvinder, skriver Mediawatch. De to redaktionschefstillinger på henholdsvis Format og søstersitet Skærm er nedlagt, og begge chefer er opsagt. Samtidig stopper Skærm som et selvstændigt site, stoffet integreres i en sektion under Format, og de tre medarbejdere på Skærms redaktion bliver i stedet en del af Formats redaktion.

Tillidsrepræsentant Laura Byager siger til Journalisten, at det er et grundvilkår for start ups, at der kan komme ændringer.

”Men det her er en voldsom ændring af strukturen. Vi er helt chokerede og ét stort spørgsmålstegn. Vi havde slet ikke set det komme,” siger tillidsrepræsentant Laura Byager til Journalisten.

Journalistik og betalt indhold

Formats forretningsmodel er at præsentere læserne for gratis journalistik og indhold betalt af annoncører.

Da Format startede i august 2017, sagde chefredaktør Benjamin Kürstein til Journalisten, at Format skulle fange 20-30-årige via sociale medier.

”Vi tror ikke på, at hvis bare indholdet er godt nok, så skal brugerne nok komme til os. Vi tror, at vi skal ud og møde dem, hvor de er. Vi vil være til stede på de platforme, hvor de har deres gang til dagligt,” sagde Benjamin Kürstein.
(Opdateret klokken 14:20 med flere baggrundsinformationer om Format)

Kommentar

Seneste jobopslag

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03