Svenske bloggere scorer kassen

Blogging kan udvikle sig til at være en ualmindeligt solid indtægt. I Sverige er der eksempler på bloggere, der tjener 100.000 svenske kroner om måneden i annonceindtægter på deres blogs.

Blogging kan udvikle sig til at være en ualmindeligt solid indtægt. I Sverige er der eksempler på bloggere, der tjener 100.000 svenske kroner om måneden i annonceindtægter på deres blogs.

Det fortæller Martin Jöhnsson, der er erhvervschef på Svenska Dagbladet og selv ivrig medieblogger, til Børsen.

Modeblogs er i nogle tilfælde så populære, at de konkurrerer med trykte medier.

»De største svenske modebloggere har flere læsere end mange af de store magasiner,« fortæller Martin Jöhnsson.

Et eksempel er bloggen Bondienbella.se, hvor den 17-årige stockholmer Isabella Löwengrip skriver om stort og småt inden for mode og livsstil. Sitet henter ifølge Aftonbladet annonceindtægter for op til 5 millioner svenske kroner om året.

En stor international undersøgelse fra mediebureauet Initiative Universal Media dokumenterer, at blogs har fået en gennemslagskraft og udbredelse,der kan matche etablerede printmedier. Der findes mere end 184 millioner blogs i verden, og syv ud af ti internetbrugere læser blogs, viser undersøgelsen ifølge Børsen.

I forhold til USA, hvor blogs har udviklet sig til store, kommercielle netmedier, mangler Danmark de rigtig store selvstændige blogs. Kurt Westh, chefredaktør for Prosabladet, forklarer det med, at danske medier har formået at absorbere bloggerne, så meget af blog-aktiviteten i dag ligger hos de etablerede medier.

0 Kommentarer