search

’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Seersuccesen Sporløs bygger på iscenesættelse, men giver sig ud for at være et reportageprogram. Når filmholdet tager af sted fra Danmark for at optage programmet, har de allerede fundet den eftersøgte, og alle interviews er planlagt. Men det får seerne eller den søgende person ikke at vide

Seersuccesen Sporløs bygger på iscenesættelse, men giver sig ud for at være et reportageprogram. Når filmholdet tager af sted fra Danmark for at optage programmet, har de allerede fundet den eftersøgte, og alle interviews er planlagt. Men det får seerne eller den søgende person ikke at vide

1 million danskere sidder klistret til skærmen, når de populære Sporløs-programmer toner frem på DR 1. De stærkt følelsesladede udsendelser viser en dansk mand eller kvindes rejse for at finde sin forsvundne mor, far eller søskende.

Men rejsen er iscenesat og tilrettelagt hjemme fra Danmark, inden filmholdet tager af sted. Den eftersøgte er allerede fundet og har sagt ja til, at han vil møde sin søn eller datter for første gang foran snurrende kameraer.

Det gør DR ikke seerne opmærksom på, og det strider mod DRs egne etiske retningslinjer, hvor det af kapitel 1 fremgår:

"Det er vigtigt, at både tilrettelægger og redaktør altid gør sig grundige overvejelser om anvendelse af iscenesættelse, rekonstruktion og anvendelse af musik i faktaproduktioner. Resultatet skal give et fair og retvisende billede af virkeligheden. Ved rekonstruktion eller modelbilleder skal dette fremgå tydeligt for seerne"

Seernes redaktør i DR, Jacob Mollerup, har flere gange efterspurgt, at flere detaljer om Sporløs-programmerne skal lægges frem for seerne. I 2008 skrev han en kronik om emnet, der også nævnes i hans seneste halvårsrapport fra 1. februar 2010.

Selvom Jacob Mollerup godt ved, at tv-udsendelser i nogen grad iscenesættes, kommer det alligevel bag på ham, at den forsvundne far eller mor allerede er fundet hjemmefra.

»Hvis din beskrivelse er rigtig, så synes jeg, det er et brud på kontrakten med seerne. Især det, at det hele på forhånd er aftalt med den pårørende, kommer bag på mig. Man får klart et helt andet billede end det, der rent faktisk er sket i virkeligheden,« siger han i nyeste udgave af Fagbladet Journalisten.

Over for seerne præsenterer programmet en efterforskning, der foregår her og nu, og der nævnes ikke et ord om forudgående research. Værten Louise Wolff gør store øjne, når hun hører de ting, hun ved vil blive sagt. I speaken sørger hun for at holde fast i den fiktive usikkerhed:

»Vi kan ikke udelukke det endnu, men der er bare rigtig meget, der tyder på, at han ikke er her i byen,« siger hun i programmet til deltageren Michael i den seneste udgave af programmet fra december 2009. Sådanne halve sandheder kommer i en lind strøm, og gennem udsendelserne opstår der flere pudsige situationer, hvor værten må lade som om, hun intet ved.

Programansvarlig for Sporløs i DR, Birdie Bjerregaard, mener ikke, programmet bedrager seerne. De kan godt selv regne ud, hvordan det hele er foregået, mener hun.

Synes du, det fremgår tydeligt for seerne, hvordan Sporløs er lavet?

»Alle de programmer, vi har lavet, er altid endt med, at vi har fundet nogen – altså en far, mor eller et familiemedlem. Og lige præcis det, ved seerne jo godt. Der er med andre ord altid en fornuftig udgang for den medvirkende. Jeg synes, det er supervigtigt, at man ikke undervurderer seerne. Jeg tror, seerne er helt med på, hvilken præmis de ser programmet på.«

Så det er op til seerne selv at regne ud, at interviews er planlagt på forhånd, og at værten ved, hvad personerne vil sige, når kameraholdet går ind?

»Jeg tror ikke, det er noget seerne sidder og bakser med. Seerne er dybt professionelle tv-seere. De kan godt vurdere, hvornår noget er rigtigt og forkert, og hvornår noget er i tråd med virkeligheden«.

Der står i de etiske retningslinjer, at det skal fremgå tydeligt, hvis der er tale om rekonstruktion eller iscenesættelse. Hvorfor gør I ikke det?

»Det kan også sagtens være, at vi vil gøre det fremover.«

Læs hele historien "Knap så sporløs" i seneste udgave af Fagbladet Journalisten

Kommentarer
21
Bo Østlund
17.02.10 10:05
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

 

Så det er op til seerne selv at regne ud, at interviews er planlagt på forhånd, og at værten ved, hvad personerne vil sige, når kameraholdet går ind?

»Jeg tror ikke, det er noget seerne sidder og bakser med. Seerne er dybt professionelle tv-seere. De kan godt vurdere, hvornår noget er rigtigt og forkert, og hvornår noget er i tråd med virkeligheden«.

 

-- 

 

Så nærmer vi os da vist topmålet af hån mod seerne, Birdie Bjerregaard.

Hvordan skulle den menige seer kunne vide,at alt er iscenesat og at langt de fleste slægtninge kan findes via Google og nettet, hvorefter der skrives et dramatisk Danielle Steele-manuskript og udtænkes en rejseplan, som kan få seerne lidt rundt i verden før den stormfulde genforening?

Naturligvis er dette ikke et emne, seerne sidder og bakser med - og det gør de ikke, fordi DR normalt har en troværdighed i forhold til flere konkurrenter. En troværdighed, der spilles hasard med her.

Når det er sagt, kunne det være mere interessant at høre om arbejdsredskaberne med "Forsvundne danskere", hvor DR på eget initiativ gør sig som dommer over det gode retskafne liv og opsøger danskere, som selv har valgt at starte et nyt liv et andet sted på kloden og ved uventet stor hjælp tra politi og alle mulige andre offentlige myndigheder hjælpes til at opspore den formastelige, som af egen fri vilje valgte at vende bunken og begynde forfra - indtil der efter et par år står et kamerahold fra DR foran hoveddøren.

Muligvis godt tv. Men hvad med den fundne persons personlige frihed og fremtidige liv?

 

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Karin Pedersen
17.02.10 10:24
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
Det er fuldstændig rystende at DR holder seerne for nar på denne måde og undskylder sig med, at vi godt selv ved at vi bliver snydt. Jeg har af og til undret mig over, hvor kringlet eftersøgningerne foregår i programmerne. Desuden fortæller værten jo tydeligt i slutningen af hvert program, at hun er nødt til at opsøge den sporløst forsvundne alene, uden det søgende familiemedlem, "for vi ved jo ikke hvordan han/hun vil reagere". Jamen det er jo ikke bare at holde folk for nar sådan lidt for sjov-det er-bare-noget-vi-leger-agtigt. Det direkte løgnagtigt.
Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
17.02.10 12:33
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Jeg skærer den ind til benet: Louise Wolff har altid i mine øjne været mere skuespiller end journalist - og hun gør det så nogenlunde, men hendes smil kan jeg ikke tage - det virker for påklistret!

Og at TV-programmet Sporløs er manipulation af seerne kommer ikke bag på mig. Jeg har selv lavet TV i 10 år. Og TV er som ugebladene - løgn....eller tilrettelagt manipulation. Hvorfor tror I Billed Bladet aldrig har snakket med kongehuset? De bringer hver uge et helt blad om de kongelige...bare et eksempel på manipulation og forførelse af det danske folk.'

Og Se og Hør, som må ty til at bringe fotos af sms-sendte dikkedikkemænder....hold kæft, sikke´n presse!

DR har imidlertid en forpligtigelse til at rette op på deres måde at sende TV på. De får millioner i licens. Vi seere får gøgl, X-factor og fantastiske "Livvagterne", men posen af blandede bolsjer er temmelig syrlige for tiden. Jeg tør godt forudsige Plummers exit inden årets udgang.

Nogen, der vil vædde?

 

Fremhævet af Journalisten
Troels Østergaard
17.02.10 12:56
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
DR er på gyngende grund her. De antager, at vi seere selv gennemskuer, hvornår de dokumentariske programmers virkelighed er iscenesat eller ej. Det skulle ikke undre mig, om storsatsningen X-Factor også er langt mere iscenesat, end DR giver udtryk for. Er vinderen fundet på forhånd? Er det i virkeligheden snarere producerne end dommerne, der bestemmer, hvem der går videre til liveshows? Bliver SMS-stemmerne behændigt manipuleret, så producerne sender bestemte deltagere videre trods SMS-publikummets præferencer? Vi ved det ikke, men kan blot konstatere, at DR's troværdighed er blevet temmelig tyndslidt på det sidste.
Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
17.02.10 13:14
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

UPS, den med sms-stemmerne rammer plet! DR har aldrig dokumenteret sms-afstemninger i forbindelse med deres utallige events såsom MGP pg X-faktoren....her ligger humlen begravet. Vis os det regnskab, DR! (De kan/vil ikke).

SMS er en pengemaskine...og DR + Plummer er på vej ned i troværdighed, så det gør noget.

 

Fremhævet af Journalisten
Kresten Werner
17.02.10 13:52
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

At alt er planlagt paa forhaand er en overraskelse, men det har da altid väret klart at personerne er forberedt paa besögene. Ellers lukker de vel ikke journalist plus kameramand plus plus direkte ind i deres stuer.

Iövrigt fandt de da fornylig en i London der ikke ville interviewes - han blev dog filmet fra gaden paa lang afstand hvilket jeg dengang synes var uanständigt (men det var vel ogsaa aftalt!). Ham der forsvandt i Vietnam (?) blev da heller aldrig fundet, og var der ikke ogsaa engang en der var druknet i en flod eller sö i Östrig?

Fremhævet af Journalisten
Ole Jensen
17.02.10 14:19
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Det kommer da ikke som nogen overraskelse. Dette princip har DR da brugt i mange udsendelser.

 Jeg kan huske en udsendelsesrække for nogle år siden, hvor de tog Danmark rundt og hjalp folk hvis de havde problemer - kan ikke huske titlen.

Der påstod DR også at det ikke var planlagt på forhånd, men jeg ved fra en af de deltagende, at alle aftaler var klaret på forhånd. Der skulle de også virke overraskede og lidt modvillige.

Fremhævet af Journalisten
Sofie Marie Ottsen
17.02.10 14:21
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
... Kresten Werner - Jeg tror du forveksler Sporløs med et andet DR-program: Forsvundne Danskere. Lidt samme boldgade, men så alligevel ikke helt. Det er i hvert fald ikke det program, der er under luppen her. Desuden tvivler jeg på, at Sporløs ville gide skrive drejebog til en hel fiktiv detektivjagt efter en forsvunden far, hvis han på forhånd havde sagt, at han ikke ville medvirke.
Fremhævet af Journalisten
Kresten Werner
17.02.10 14:30
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
Ooops - du har ret - det var et andet program....  ;-)
Fremhævet af Journalisten
vagn pedersen
17.02.10 14:40
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Gider da ikke se et program der er mere sporfast end sporløs. Sporløs er jo så ren illution, spild af tid at set det. Vil det sige at DR. værterne er rene illutionister, bare spiller skuespil, det er jo rat at vide for så behøver man jo ikke spilde ens tid på dem, lettere at klikke over på TV2

Mvh

Vagn Pedersen

Fremhævet af Journalisten
Birgit Netjaeff
17.02.10 14:56
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
Hvis man (seerne) virkelig sidder og tror, det hele er tilfældigt, er man da dummere, end som så. Selvfølgelig er det tilrettelagt- dte kan man da regne ud!!!
Fremhævet af Journalisten
Kurt
17.02.10 15:26
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Hvis jeg tilfældigvis lander midt i Sporløs, zapper jeg videre, men vender forventningsfuld tilbage fem minutter før slut. Så jeg lige kan vædde øjenkrogen og oparbejde et lille knæk i stemmen. Super underholdning. Make me cry.

Og alligevel en fremragende historie, der lader pistolerne rettet mod egne fødder i det store hus. Seksløbere rækker ingenlunde for tiden...

Fremhævet af Journalisten
Michael Bilde
17.02.10 15:43
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
Ka' det program ikke bare sporløst forsvinde?
Fremhævet af Journalisten
Jesper Christensen
17.02.10 23:14
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
Selvfølgelig tilrettelægger man ikke en hel produktion, hvis der ikke er garanti for en "happy ending". Når det er sagt, må jeg så også alligevel erkende, at de har formået at narre mig. Grundet journalistens optræden og udsagn har jeg altid siddet med en fornemmelse af, at der herskede umådelig stor usikkerhed om udfaldet af eftersøgningens næste træk...
Fremhævet af Journalisten
Gitte Druedahl
17.02.10 23:54
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Jeg er den Gitte Druedahl, der refereres til i artiklen. Og jeg ved nu, at jeg ikke er SPORLØS. Jeg modtog for ca 5 min. siden (18-02-2010 kl. 00.30) et anonymt telefonopkald, der oplyste mig om, at jeg citat: Nu havde ødelagt det, for alle der ønskede at finde nogen. Dog efterfulgt af en en hilsen om  Ha' det godt'.

 Det illustrerer jo blot, hvor let det er at finde en person via nettet.

Fremhævet af Journalisten
bjørn holst jespersen
18.02.10 07:28
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
- det interessante ville være at rekonstruere, hvordan det lød, da Sporløs-holdet konstruerede retfærdiggørelsen af den adfærd.
Fremhævet af Journalisten
Julie Mikkelsen
18.02.10 18:06
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Det er ingenting imod TV2 s  utroværdighed.

At det er tilrettelagt er okay, men at Louise Wolf skal VRIDE ansigtet i skiftevis "glad og ked" folder.

Hun venter pinligt længe i mange scener fordi "offeret"  SKAL græde.

Hun bruger samme metode i Aftenshowet. PINLIGT

Programmet bør have en bedre journalist. Vi vil IKKE undvære programmet.

Julie 

Fremhævet af Journalisten
Anja Egeriis
18.02.10 21:30
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

God idé at lade programmet forsvinde sporløst...

Bare det bliver gemt grundigere af vejen end mange af de "forsvundne" familiemedlemmer, der kan findes på under to minutter via Google - har prøvet to gange, hvor navn og telefonnummer dukkede op med det samme.

Fremhævet af Journalisten
Johannes Nielsen
18.02.10 23:46
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Det er tankevækkende at I fjerner indlæg her fra siden, måske var det for positivt?

Hvem sagde ytringsfrihed?

Venlig hilsen

JN

Fremhævet af Journalisten
Finn Horskjær
21.02.10 11:50
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer

Vi har jo aldrig set en "Sporløs" hvor det ikke lykkedes at finde den eftersporede.

Det er på eller ude over kanten at kalde det et dokumentarprogram. Se flg.:

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
"Dokumentarfilm er faktabaserede film, der ikke bygger på et manuskript, men forsøger at skildre virkeligheden. Udgangspunktet er mere journalistisk end kunstnerisk.
En dokumentarfilm kan omhandle f.eks. historiske begivenheder, videnskab, politiske, samfundsmæssige eller sociale problemer/modsætninger, naturhistorie, rejsebeskrivelser og biografier.
Dokumentarfilm søger at opnå en objektiv holdning til emnet eller en objektiv skildring af virkeligheden, men de fleste instruktører bruger i dag også mange effekter fra den fiktive filmindustri for at opretholde tilskuernes interesse. Dette er bl.a. computeranimationer, iscenesatte rekonstruktioner og/eller storslåede naturbilleder.
Grænsen mellem dokumentarfilm og propagandafilm kan være flydende."

Det bør ablsolut fremgå af programdeklerationen, når der er tale om  "iscensat med elementer fra virkeligheden"

Fremhævet af Journalisten
Anders Petersen
21.02.10 17:01
Re: ’Sporløs’ strider mod DRs etiske retningslinjer
Med Jeppe Nybroes kranke skæbne som TVA-vært i frisk erindring efter et manipuleret indslag fra Irak, er det tankevækkende, at en af hans efterfølgere som profileret TVA-news-anchor, Lillian Gjerulf Kretz, var det "troværdige" ansigt på Sporløs i 2007, ligesom i øvrigt hendes TVA-kollega, Torben Schou, tidligere var det.
Fremhævet af Journalisten