search

Portrætfotografiet er gået i selvsving

Tidligere journalist på Information langer ud efter tre store navne i dansk portrætfotografi. Han kalder billederne for "trættende", "opblæste" og "bad taste". En af fotograferne giver ham ret.

Tidligere journalist på Information langer ud efter tre store navne i dansk portrætfotografi. Han kalder billederne for "trættende", "opblæste" og "bad taste". En af fotograferne giver ham ret.

Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor meget man kan iscenesætte portrætfotografier. De portrætterede personer bliver i stigende grad fremstillet som om de deltog i absurd eksperimenterende teater eller en bad taste gyserfilm.
Sådan skriver medredaktør på Kommunikationsforum og tidligere journalist på Information Asger Liebst i en artikel på på Kommunikationsform.dk.

Her henviser han til tre fotos taget af fotograferne Carsten Snejbjerg, Per Morten Abrahamsen og Søren Bidstrup – der faktisk alle er udmærkede fotografer, som Asger Liebst understreger det.

De tre – og mange andre danske fotografer – går bare for langt i deres virkemidler.
Problemet er ifølge Asger Liebst, at direktører, embedsmænd, forskere og politikere bliver bedt om at posere som om de var skuespillere, rockstjerner og fotomodeller. Men de magter de ikke.
Billederne er desuden kendetegnet ved, at en "opblæst rekvisit" får en overdreven, fremskudt funktion i fotografiet. Et andet kendetegn er, at en talemåde eller et symbol illustreres bogstaveligt.

Det gælder for eksempel Per Morten Abrahamsens foto af FCK-boss Flemming Østergaard siddende på en udstoppet løve. Søren Bidstrups foto af foredragsholderen Carsten Graff liggende i en vandpyt, så man kan se hans spejlbillede. Eller Carsten Snejbjergs foto af en CBS-forsker omgivet af gule indkøbskurve.

Per Morten Abrahamsen siger til Journalisten.dk, at Asger Liebst har en god pointe.
»Den nye generation af fotografer bør tage deres portrætfotografi op til revision. Der er for mange lette virkemidler. Det mangler en hudløshed og hjerteblod. De skal turde vove mere,« siger han.

Han medgiver, at hans eget billede af Flemming Østergaard ikke er godt nok.
»Det er ikke mit yndlingsbillede. Det er lidt for firkantet, og det mangler et twist. Det giver jeg ham ret i,« siger Per Morten Abrahamsen, der for nylig kiggede hele rullen i gennem for at finde et bedre billede fra samme optagelse, men det var ikke muligt.

Per Morten Abrahamsen begyndte i 1980erne at bruge rekvisitter og tage mere iscenesatte portrætter for at læserne kunne danne deres egne billeder på nethinden. I dag ville han næsten ønske at flere fotografer tog klassiske portrætter.
»Den måde, folk lægger lys på, er jo et regulært lyslægninghelvede. De er flot gjort, men billederne er blevet mere forudsigelige end de portrætfotos fotograferne tog, dengang jeg startede«.

Fotojournalist Carsten Snejbjerg siger til Journalisten.dk, at fotoet skal passe til artiklen.
»Hvis vi bare fotograferede folk op af en af en hvid væg, ville det være for kedeligt,« siger han.
Han fortæller, at han selv sjældent bruger rekvisitter i sine portrætter. At han brugte indkøbskurvene i portrætter i CBS-forskeren var et redaktionelt ønske fra KOM-magasinet, fordi indkøbskurven indgik i alle billedet i bladet.
»Hvis jeg bruger rekvisitter er det som regel i dialog med redaktørerne, hvor vi snakker om hvordan vi bedst formidler historien, så den også bliver en visuel oplevelse.«
Ifølge Carsten Snejbjerg går nogle fotografer langt i deres iscenesættelse, og det har han det fint med.

Ifølge Asger Liebst begyndte bølgen med iscenesatte portrætfotos ellers godt i slutningen af 1980'erne med Per Morten Abrahamsen som en af pionererne på Månedsbladet Press og Børsens Nyhedsmagasin.
»Han mestrede genren, og det lykkedes ham at få væsentlige sider frem af de portrætteredes personlighed.«
Men så gik det galt, skriver Asger Liebst.
»I dag er snart sagt ingen tryksag lille og ubetydelig nok til ikke at blive udstyret med disse stadig mere trættende portrætter.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen