search

Sådan kommunikerer man et helt nyt ministerium

Midlertidigt logo og ny hjemmeside blev født på få dage i lånte lokaler. Kommunikationschef Thomas Bille Winkel var med fra start, da Boligministeriet blev født.  »Det var rigtig nybygger-metoder,« fortæller han til Journalisten.dk.

Midlertidigt logo og ny hjemmeside blev født på få dage i lånte lokaler. Kommunikationschef Thomas Bille Winkel var med fra start, da Boligministeriet blev født.  »Det var rigtig nybygger-metoder,« fortæller han til Journalisten.dk.

Hvordan bygger man et ministerium op fra bunden? Og hvordan kommunikerer man det ud – på ganske få dage?

Danmark har fået et Bolig- og Byggeministerium med den nye regering. Ministeriet har allerede en hjemmeside, selv om den er meget svær at finde. Journalisten.dk har talt med kommunikationsansvarlig Thomas Bille Winkel. Han var indtil for nylig kommunikationschef i Integrationsministeriet.

»Vi blev via pressen om søndagen bekendt med, at vores ministerium ville blive nedlagt. Alle var et stort spørgsmålstegn, da de mødte på arbejde mandag morgen. Jeg vidste ikke, hvad der ville ske med mig eller mine kolleger, men jeg vidste, der ville komme store ændringer,« fortæller Thomas Bille Winkel.

»Allerede i løbet af tirsdagen begyndte en række medarbejdere, herunder jeg selv, at løse opgaver for det nye ministerium. Vi havde stort set ingenting, så det var bare at trække i arbejdstøjet og komme i gang,« fortæller Thomas Bille Winkel.

Det nye ministerium havde ingen lokaler, så de lånte nogle i Social- og Integrationsministeriet på Holmens Kanal.

»Det var rigtig nybygger-metoder. Der sad vi seks-syv medarbejdere og uddelegerede opgaverne mellem os.«

Hvad dukker så op som det vigtigste?

»Først og fremmest var der naturligvis fokus på, hvilke faglige opgaver der skulle overdrages til det nye ministerium. Som kommunikationsmand var jeg optaget af, at vi kom på landkortet og på nettet med en ny hjemmeside.«

Hvad gjorde I med hjemmesiden?

»Det gik rigtig stærkt. Det var meget vigtigt for os, at vi kom på landkortet hurtigst muligt. Jeg tror, vi gik i gang med opgaven torsdag, og så var vi i luften med hjemmesiden klokken 17 mandag.«

»Helt lavpraktisk hyrede vi et kommunikationsbureau, der kunne hjælpe os. På så kort tid har vi selvfølgelig ikke mulighed for at lave en meget indholdsrig hjemmeside. Det handler bare om at få et digitalt visitkort i første omgang.«

Er det noget med, at jeres logo med blomsten er midlertidigt …?

»Ja, det hele er gået så stærkt, at det godt kan være, vi finpudser nogle ting bagefter og retter lidt til.«

Var der noget i processen, der gik galt?

»Egentlig ikke. Jeg vil sige, at man godt kunne forvente, at noget var gået galt, men jeg synes faktisk, vi er kommet rigtig godt fra start med de få ressourcer, vi har. Der er en særlig pionerånd, der gør, at man er villig til at gå den ekstra mil. Alle medarbejdere er nysgerrige og glæder sig til at bygge et nyt sted op.«

Da jeg skulle finde jeres hjemmeside, dukkede den ikke op på Googles top 20, når jeg søgte på 'Boligministeriet' …

»Okay, den skal selvfølgelig dukke op. En af de ting, vi kigger på den kommende tid, er at få optimeret vores hjemmeside til søgemaskinerne. Men Google fungerer jo også efter, hvor mange der henviser til os, så det giver sig selv hen ad vejen – samtidig med at vi giver den en skalle for at sikre, at folk kan finde os på nettet.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen