search

»Pressemeddelelser er fuldstændig ligegyldige«

Grib knoglen og hav en case klar. Sådan lød rådet fra Jyllands-Postens erfarne kommunaljournalist og reportagechef Hanne Fall, da hun på KL's kommunikationsdøgn gav kommunerne råd til at få historier i de landsdækkende medier

En kommunal historie kan sagtens komme i de landsdækkende medier. Kommunen skal bare vide, hvilken historie de egentlig gerne vil af med.

Det var budskabet fra Jyllands-Postens erfarne kommunaljournalist og reportagechef Hanne Fall, da hun torsdag gav et oplæg om kommunal kommunikation på KL’s kommunikationsdøgn.

»Når I vil have en historie i medierne, skal I gå kritisk til, hvad det er, I vil fortælle. Er det besparelser, er det en social historie? Og hvem skal vide det? Er det mig? Er det TV Avisen? Eller er det jeres borgere. For hvis det er dem, så er det måske bedre at sende et brev til dem,« sagde Hanne Fall.

Ifølge hende er det vigtigt, at en kommune husker, at journalister tænker i konkrete historier. Derfor er det ikke nok at komme og sige, at man gør meget for at indføre biogas, når alle andre kommuner gør det samme.

Hav menneskerne klar

Er det historien om et nyt sygehus, du som kommunikationsmedarbejder vil fortælle? Eller handler det i stedet om, at I hjælper de ældre med musikterapi? Så skal du have en case klar til medierne, lød det fra Hanne Fall.

»Kommuner er en konkret virkelighed. Det skal I bruge, når I vil sælge en historie. Hvis I har cases, eksempler, så hav dem klar, når I vil sælge en historie. Der skal nogle mennesker på, hvis en journalist skal være interesseret,« sagde hun.

Hun opfordrede kommunernes egen forening, KL, til at sætte fokus på området.

»Det ville være oplagt, hvis KL for eksempel havde et lager af cases klar. Det ville være guld,« sagde Hanne Fall, der samtidig understregede, at kommunerne ikke skal være bange for at tage fat i de mere negative historier.

»Vi kommer til at høre om dem uanset hvad. Derfor er det vigtigt, at I selv henvender jer. Så styrer I præmissen. Det er de samme kilder, som deltager i det, men I kan være med til at bestemme, hvor det bevæger sig hen.«

Grib knoglen og ring

Samtidig sendte Hanne Fall den klassiske pressemeddelelse i graven. Den er der ikke længere nogen, der læser, når den bliver sendt rundt til alle medier og ender i tilfældige mail-postkasser, mente hun.

»Pressemeddelelser er fuldstændig ligegyldige. Vi ser dem ikke. Der vælter jo 1000 mails ind i vores postkasse hver dag,« sagde hun.

I stedet bør de kommunale kommunikationsmedarbejdere være opsøgende og velforberedte, lød det.

»Den vakse kommune griber knoglen og ringer. Og leverer baggrund, perspektiv og mennesker. Vi skal have nogle følelser på, når vi laver avis. Så er I meget velkomne i de landsdækkende medier,« lød det fra Hanne Fall.

Ifølge hende kan kommunerne drage fordel af at læse aviserne dagligt. Det giver mulighed for at forstå den dagsorden, medierne skriver ind i, og hvordan kommunerne kan knytte en historie til en aktuel sag.

»Og I skal holde øje med bylines i aviserne. I skal læse og huske, hvem der skriver om jeres område, for det er dem, I forsøger at sælge historierne til.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen