Radio Klassisk-reklame går verden rundt

En viral video med Sjællands Symfoniorkester, der spiller i metroen, har fået over en million Youtube-hits på 5 dage og masser af omtale i både udenlandske og danske medier.

En viral video med Sjællands Symfoniorkester, der spiller i metroen, har fået over en million Youtube-hits på 5 dage og masser af omtale i både udenlandske og danske medier.Med enkle midler har Sjællands Symfoniorkester og Radio Klassisk skabt sig enorm international opmærksomhed. En video af en såkaldt ‘flash mob’, hvor orkestermedlemmer blander sig med almindelige passagerer i den københavnske metro og spiller ‘Morgenstemning’ fra Griegg-værket ‘Peer Gynt’, er blevet opdaget af internationale medier. Den er blevet vist i BBC World News og får links fra netmedier som Huffington Post, New Zealand Herald og sågar Hollywoods ukronede sladderkongen Perez Hilton, samt naturligvis alle danske medier.

Det har på kun 5 dage givet næsten 1,2 millioner hits på Youtube.

»For os handler det om at hive den klassiske musik ud af de fine koncertkatedraler og ind i folks hverdag. Med denne film har vi bevist, at den klassiske musik sagtens kan appellere bredt. Og mere populært end Perez Hilton, bliver det næppe, siger Rune Born Schwartz, der er programchef for Radio Klassisk.

Han ved endnu ikke, hvad der konkret kan komme ud af den massive omtale og de mange links.

»Det er for tidligt at sige noget om effekten på lyttertal og den slags. Men der er ingen tvivl om, at den har fået helt overvældende stor interesse, også fra kolleger i mediebranchen. Det er fantastisk at mærke, at kollegerne synes, det er godt gået,« siger Rune Born Schwartz.

Det er ikke første gang, Sjællands Symfoniorkester har fået meget opmærksomhed på en flash mob. For præcis et år siden spillede orkesteret Ravels ‘Bolero’ på Københavns Hovedbanegård, og videooptagelsen har i årets løb fået tæt på 5 millioner klik på Youtube. Den skabte inspiration for Radio Klassisk-reklamen.

»Vi skulle jo prøve at trænge igennem et medie- og reklametryk. Der var det relativt billigt for os at lave sådan en film, men selvfølgelig også lidt af en lotterikupon.«

Radio Klassisk er etableret som et samarbejde mellem den kommercielle radiostation Radio 100 og de fem landsdelsorkestre som en konkurrent til DR’s P2 og har den succesfulde engelske kanal Classic FM som forbillede.

Journalisten.dk holder sig naturligvis heller ikke for fin til at linke til videon. Se den her.

0 Kommentarer