search

Professor kritiserer toprådgivere for utilstrækkelige svar

Det er næsten komisk, at de implicerede i Falck-sagen tackler krisen så dårligt, mener professor i krisekommunikation Finn Frandsen: ”Man skal huske at tage sin egen medicin.” Advice-direktør erkender, at svarene på kritikken er utilstrækkelige

De seneste dage har nogle af Danmarks førende rådgivere inden for krisekommunikation selv været indblandet i en krise – nemlig Falck-sagen, hvor Falck brugte ulovlige metoder til at presse Bios ud af det danske marked.

Ifølge Finn Frandsen, professor på Aarhus Universitet og ekspert i krisekommunikation, ser den overordnede præstation fra kommunikatørerne ikke for god ud. Der har været for mange tomme undskyldninger, og de implicerede har påtaget sig for lidt medansvar.

Beklagelserne på Facebook, i mails og på hjemmesider har ganske enkelt været for utilstrækkelige, siger han.

”Det er ikke nok at sige, at man har lavet en fejl, de skal også påtage sig et medansvar. Og det skal siges på en måde, så man tror på det,” forklarer Finn Frandsen.

Komisk, at parterne selv er eksperter

Falck-sagen omfatter blandt andre Peter Goll, der er en højt profileret kommunikationsrådgiver med ekspertise i blandt andet krisekommunikation. Og en anden involveret part, kommunikationsbureauet Advice, tilbyder krisekommunikation som en af sine ydelser.
Finn Frandsen finder det næsten komisk, at de implicerede i sagen er eksperter i krisekommunikation.

”Man skal huske at tage sin egen medicin,” siger han.

Lige nu er resten af branchen vidne til, hvordan de forsøger at klare skærene.

”Jeg tror, folk i branchen har en happy hour. Nogle af de bedste inden for krisehåndtering har foræret os noget. Der er nok til den første halve time, hvis man er underviser. Det er jo fantastisk,” siger han.

Sagen bliver holdt i live

Problemet med utilstrækkelige svar er, at det holder sagen i live, siger han.

”Det åbner et rum for spekulation. Hvad mon der er foregået? Angrer de, eller venter de på, at stormen er ovre?”

Problemet for de implicerede er, at de ikke bare kan give andre hele skylden. De har selv et medansvar.

”Det er en klassisk situation i en krise, at man prøver at finde en ekstern forklaring. Man leder efter noget derude. Men en del af forklaringen ligger inde hos dem selv,” forklarer han.

Vil ikke svare på uddybende spørgsmål

Kommunikationsbureauet Advice beklagede lørdag på sin hjemmeside, at man ikke levede op til sine egne værdier og standarder i forbindelse med Falck-sagen.

Tidligere direktør for borgervendte ydelser i Falck Peter Goll har kun meddelt sig på Facebook. Her beklagede han i går, at han har begået fejl – uden at skrive, hvilke fejl der er tale om.

Han har heller ikke givet interview til medierne om sagen.

Journalisten har kontaktet Peter Goll for at få svar på, hvor han konkret gik over stregen. Og hvorfor han ikke stiller op til interview. Peter Goll har ikke svaret på henvendelsen – han har tidligere til Journalisten sagt, at han ikke kan udtale sig af hensyn til tavshedspligt over for Falck.

Kommunikationskonsulenten Palle Smed, der er tidligere kommunikationschef i 3F, skulle finde snavs på Bios i Holland ifølge Konkurrencestyrelsen. Han har heller ikke ønsket at udtale sig til medier.
Han henviser i en mail til Falck, Konkurrencestyrelsen eller Advice.

Direktør erkender, at svar er utilstrækkelige

Ifølge Finn Frandsen er status nu, at sagen har udviklet sig til en krise, der rammer hele kommunikationsbranchens omdømme.

”Da jeg hørte, at Advice var med, tænkte jeg shit – er det virkelig rigtigt? Det chokerede mig meget.”

Han roser brancheforeningen KreaKom, Dansk Industri og Public Relations Branchen for at tage afstand fra metoderne.

Direktør i Advice Esben Højlund vil ikke svare på Journalistens uddybende spørgsmål om Falck-sagen: For eksempel om han selv kendte til kommunikationsarbejdet med Falck, og hvilke etiske værdier der er blevet overtrådt.

Men han vil over telefonen gerne forklare, hvorfor han ikke stiller op.
”Det er, fordi der er en verserende sag med Falck. Vi vil meget nødig rode os ind i de juridiske aspekter af sagen. Det skal Falck have lov til at håndtere i god ro og orden,” siger han.

Han forklarer, at den direktør i Advice, der stod for kontakten til Falck, stoppede for halvandet år siden.

”Så jeg ved simpelthen ikke nok til at kunne gå i detaljer med sagen,” forklarer han.

Hvad siger du til, at I får kritik for at give et svar, som ikke er tilstrækkeligt?

”Jeg er sådan set enig i det. Jeg har fuld forståelse for det synspunkt, og det er også frustrerende ikke at kunne give et ordentligt svar,” forklarer han.

Kommunikationsbureauet Rud Pedersen afviste tidligere i dag i et interview med Journalisten enhver forbindelse til Falck-sagen.

Direktør Morten Rud Pedersen bad i samme ombæring Journalisten om ikke at bringe interviewet med ham, da kommunikationsbureauet ikke ønsker at blive sat i forbindelse med sagen. Det ønske har Journalisten valgt ikke at imødekomme.

Kommentarer
2
Niels R. Laugesen
05.02.19 21:40
Professoren har jo ret!

Professoren har jo ret!
Det er SÅ sølle, hvad nogle af vores store kommunikationsbureauer har medvirket til for at få knækket en konkurrent til Falck. Hvad er det dog for en moral, der hersker i dette miljø?
Påfaldende mange af de medskyldige journalister/kommunikationsfolk har jo haft en meget nær tilknytning til Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og fagbevægelsen. Og socialistiske politikere deltog ivrigt i hetzen mod Bios. Samtidig fungerede dele af pressen som “nyttige idioter”.
“Pecinia non olet” - “Penge lugter ikke”. Det er åbenbart holdningen i en del af kommunikationsbranchen. Og de medskyldige i skandalen kan blot fortsætte karrieren til fyrstelige lønninger.
Ufatteligt!
Fremhævet af Journalisten
Niels R. Laugesen
05.02.19 21:43
Pecunia - undskyld!
Pecunia - undskyld!
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen