search

Politiken raser over at BT kopierer homoafvisning

Bo Lidegaard er stærkt kritisk over at BT bragte historien om statsministerens homo-afvisning i lørdagsavisen på print. Det er desuden kommet frem, at TV2 har haft afvisningen på bånd siden september 2011.

Bo Lidegaard er stærkt kritisk over at BT bragte historien om statsministerens homo-afvisning i lørdagsavisen på print. Det er desuden kommet frem, at TV2 har haft afvisningen på bånd siden september 2011.

Samme lørdag Politiken udkom med sit stort lancerede solointerview med Helle Thorning-Schmidt, kan BT fortælle præcis den samme historie. Det kan BT nå, fordi avisens 2. oplag har trykstart efter 22.55, hvor Politiken leverede historien til konkurrenten.

Det kom frem søndag formiddag i Presselogen på TV2 News.

"22.55 gav vi aviserne til Pilestræde. Men der gjorde vi regning uden vært," sagde Bo Lidegaard, der sammenfattede således over for panelet, der blandt andet rummede BTs chefredaktør Olav Skaaning Andersen:

"Olav og hans svende bankede til den!"

Og med en vis indignation:

"De kopierede vores avis!"

Olav Skaaning Andersen afviste blankt at BT havde kopieret.

"Velkommen til branchen Bo. For en gangs skyld har politiken en historie vi er interesserede i," sagde han og understregede, at BT havde refereret helt korrekt til Politiken inde i avisen, og ud over det havde lavet forside på historien.

"Hvis jeg ikke gjorde det, ville jeg ikke passe mit arbejde," sammenfattede han.

Bo Lidegaard fastholdt kritikken, men gav dog udtryk for, at sagen ikke bliver fuldt op juridisk:
"Selvfølgelig er nyheden ude i det offentlige. Men det er mere det at kopiere og lade som om det er ens eget … Ganske vist med citat."

TV2 har gemt optagelser i næsten et år

Helle Thorning Schmidts mands sexualitet er blevet et anliggende for offentligheden, fordi der angiveligt er blevet talt om på den på et møde mellem parrets revisor og SKAT. Det betyder, at oplysningerne kan komme frem i den skattekommision, der starter i morgen tirsdag.

Det kom frem i Presselogen, at TV2 længe har haft optagelser liggende, hvor Helle Thorning-Schmidt kommer med præcis samme afvisning som Politiken kunne publicere lørdag.

På TV2-optagelser fra 14. september 2011 konfronterer en journalist fra Ekstra-Bladet Helle Thorning- Schmidt med rygterne. Det optager TV2. Men TV2 har først brugt optagelserne efter Politikens interview med Helle Thorning-Schmidt lørdag.

Ekstra-Bladet har i artiklen Homo-stempler i Journalisten givet denne forklaring på at Helle Thorning-Schmidt skulle spørges om homo-rygterne i september 2011.

»Rygtet om skilsmisse har cirkuleret meget længe. Så skrev Her og Nu historien, og det kommer ud i det åbne. Rygtet om homoseksualitet er en del af det samme rygte med, at de skal skilles, derfor ryger det med i puljen af rygter, som vi mener, at det er mest fair at give hende lov til at svare på. Om det er os, der bringer homoseksualiteten videre, synes jeg sådan set er ligegyldigt, for det handler om, om man overhovedet går ind i rygterne,« forklarede chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen