search

Per Westergård: I 2019 skal Jysk Fynske Medier bruge fjendens våben

Per Westergård ser tilbage på et 2018, hvor Trumps angreb på pressen er noget af det, han helst vil glemme. I 2019 bliver han bestyrelsesformand i Jysk Fynske Medier, og det vil blive et år, hvor mediehuset forsøger at kæmpe sig tilbage på annoncemarkedet

Hvad vil du huske 2018 for?

”Søren Schultz Jørgensen og jeg udgav i april en bog om journalistikkens fremtid, og siden da tror jeg ikke, der er en eneste kreds i journalistforbundet eller et mediehus, der ikke har haft besøg af os og hørt os holde foredrag.”

”Min fornemmelse efter alle de her møder med journalister er, at der er mange, der er lidt modfaldne og som ikke kan se en fremtid for deres fag. Det har været en stor oplevelse at kunne mærke, at vores bog med cases på vellykkede projekter rundt omkring i verden, har åbnet nogles øjne for, at der faktisk er en fremtid for journalistikken.”

”Jeg vil også huske 2018 for, at vi Jysk Fynske Medier er gået imod strømmen og har etableret nye aviser. Vi har 13 dagbladstitler, og af dem var der syv, der kun udkom seks dage i ugen. Nu udkommer de også om søndagen. Der er mange, der har rystet på hovedet af at gøre det i en periode, hvor papiravisen generelt går den anden vej.”

”En rigtig god ting fra 2018 er også, at Den fynske bladfond har besluttet at bruge op mod 50 millioner kroner på at investere i nye medietiltag eller nye måder at lave journalistik på. Det hedder FST Growth, og nogle af de projekter, FST Growth investerer i, vil vise sig et blive til gavn for Jysk Fynske Medier."

Hvad vil du helst glemme fra 2018?

"En ting, der virkelig, virkelig irriterer mig fra 2018, er den skade, som Donald Trump har påført journalistikken. Både fordi han lægger journalister for had, så de i stigende grad bliver forfulgt. Og fordi han vender alting på hovedet og har etableret en ny opfattelse af, hvad der er sandt og falsk."

"Den mand gør ubodelig skade på opfattelsen af journalister, når han fremstiller journalister som folkets fjende. Jeg vil ikke udelukke, at vi selv har bidraget til det ved at være lidt elitære, og det skal vi tage os sammen og gøre noget ved. Men selvfølgelig er journalister ikke folkets fjende. Tværtimod er vi folkets garant for, at der bliver holdt øje med præsidenter og andre myndigheder."

"Jeg synes ikke, at journalister – især ikke amerikanske journalister – har fundet ud af, hvordan de skal tackle ham endnu."

Hvad er dit håb for 2019?

”Jeg drømmer om, at Jysk Fynske Medier kan gennemføre endnu mere innovation og udvikling end tidligere. Vi har været presset på vores økonomi, primært grundet problemer på annonceområdet. Men vores 2019 budget opererer med et overskud. Ikke stort og prangende. Men et overskud. Og i det budget er der sat rigtig mange penge af til de udviklingstiltag, der er i gang i JFM."

Hvad er det for for udviklingstiltag?

"Redaktionelt er det for eksempel de syv nye søndagsaviser. Og rent forretningsmæssigt arbejder vi meget intenst på at blive gode til at målrette vores annoncer i vores medier."

"Dem, der løber med annoncerne i øjeblikket, er jo Google og Facebook og andre, som har det særkende, at de er gode til at udnytte deres data om deres brugere, så brugerne får de annoncer, der synes at være relevante for dem."

"Ved at bruge fjendens våben, udnyttelsen af vores viden om brugerne, skal vi ligesom Facebook og Google kunne målrette vores annoncer. På den måde satser vi på at kunne vinde dele af annoncemarkedet tilbage."

Hvordan kommer det til at påvirke Jysk Fynske Medier, at du overtager posten som bestyrelsesformand?

"Det vil jeg gerne være forsigtig med at sige. Jeg tiltræder jo først i april."

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen