Nyt netmedie forlanger armslængde af annoncører

Der må ikke herske tvivl om den journalistiske uafhængighed på det nye forsvars- og sikkerhedspolitiske netmedie Olfi. Derfor har Olfi lavet en uafhængighedserklæring, som annoncører og donorer skal tilslutte sig. Stifter: »Folk skal stole på, at jeg laver uafhængig journalistik«

”Jeg frasiger mig ethvert ønske om modydelser for mit bidrag til Olfis eksistens og stiller mig indforstået med også selv at kunne blive undersøgt kritisk i forbindelse med Olfis arbejde.”

Sådan lyder et af ni punkter i en uafhængighedserklæring fra netmediet Olfi.
Med erklæringen accepterer donorer og annoncører, at de ikke kan købe sig til positiv omtale – eller sikre sig mod kritiske spørgsmål.

Ophavsmand og redaktør bag Olfi er Peter Ernstved Rasmussen, der tidligere har været forsvarsmedarbejder på Jyllands-Posten. Han siger om erklæringen:

»Alt på Olfi er i mit navn, det skal være partipolitisk og økonomisk uafhængigt. Det skal stå klart, at et annoncesamarbejde ikke er en aftale om positiv omtale,« siger han.

Han siger, at små medier er mere sårbare over for annoncørinteresser end store etablerede medier.

»Uafhængighedserklæringen er et signal om, hvor jeg står. Folk skal stole på, at jeg laver uafhængig journalistik,« siger han.

Integritet må ikke kompromitteres

De kommende år skal staten investere milliardbeløb i nye kampfly og køretøjer, og derfor vil det ifølge Peter Ernstved Rasmussen være oplagt for producenterne at indrykke annoncer hos Olfi.

»Men hvis en kampflyproducent giver støtte, der svarer til for eksempel tre måneders løn, skal jeg ikke stå i et forhold, der kan kompromittere min integritet,« siger Peter Ernstved Rasmussen.

Kan du alligevel ikke komme til at stå i en form for taknemmelighedsgæld – på trods af uafhængighedserklæringen?

»Jeg tror tværtimod, at jeg vil være mere opmærksom på at gå til stålet og vise, at jeg ikke er i lommen på nogen,« siger Peter Ernstved Rasmussen.

Donorbeløb skal deklareres

Olfi gik i luften mandag – og har indtil videre ikke modtaget nogen donorbeløb.

»Så det er både ønsketænkning og lidt hypotetisk,« griner Peter Ernstved Rasmussen.

Men hvis for eksempel kamflyproducenten Boeing støttede Olfi med 200.000 kroner, ville Peter Ernstved Rasmussen skrive det på hjemmesiden, forklarer han.

»Hvis der kommer et stort markant beløb, skal læserne have besked om det.«

Olfi.dk kommer også til at varedeklarere reportageture betalt af kilderne.

»Hvis jeg siger ja til at møde nogle producenter, vil jeg gøre opmærksom på, at jeg er inviteret.«

Ingen kommunikation om forsvar

Som Journalisten tidligere har skrevet, er der sket en stigning i antallet af DJ-medlemmer, som laver både journalistik og kommunikation inden for samme stofområde.

Peter Ernstved Rasmussen kalder det »helt udelukket«, at han kommer til at løse kommunikationsopgaver inden for det forsvars- og sikkerhedspolitiske område.

»Jeg skal ikke lave kommunikation, for eksempel debatindlæg, for Eurofighter eller Scania. Hvis jeg gjorde det, ville jeg blande æbler og pærer sammen. Det går ikke,« siger Peter Ernstved Rasmussen.

Hvis han bliver nødt til at tjene penge på for eksempel kommunikation, kunne det for eksempel være inden for sejlsport, som han tidligere har skrevet om.
»Det skal være noget helt andet end det, jeg laver journalistik om.«

Olfi har indtil videre blandt andet lavet længere interviews med forsvarsminister Peter Christensen og tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen. En artikel om Olfert Fischer handler om, at søhelten fra slaget på Reden faktisk blev degraderet, da det kom frem, at han havde deltaget i en gruppevoldtægt.

De første par år forventer Peter Ernstved Rasmussen, at det bliver gratis at benytte Olfi, men med tiden er det planen at indføre hel eller delvis brugerbetaling. Han har ikke søgt om nogen former for statslig mediestøtte. Olfis navn er forkortelsen for korvetten Olfert Fischer, der blev sendt til Golfen i 1990.

1 Kommentar

Allan Graubæk
24. FEBRUAR 2016
Det med at skrive, at man er
Det med at skrive, at man er inviteret - gør alle medier ikke det?