Syv af de største danske medieforeninger har i dag valgt at etablere fælles brancheorganisation. Danske Medier kommer til at omfatte 500 virksomheder, som tilsammen står bag 1100 medier. Se listen og formål her.
Målet med den nye brancheklub er at kunne agere samlet i brancheanliggender. Det vil blandt andet sige, at man vil forsøge at fremme mangfoldigheden af økonomiske bæredygtige medier. Men også tage vare på politiske interesser.
Derudover planlægger Danske Medier en omfattende kursus- og konferencevirksomhed – ligesom arbejdet med at måle og analysere danskerne forbrug af de enkelte medier anses for en vigtig opgave.
Initiativet til foreningen blev taget af Danske Dagblades Forening sidste sommer – og er herefter blevet forhandlet på plads i løbet af efteråret og godkendt ved generalforsamlinger og eller urafstemninger i de enkelte foreninger i januar-februar.
Organisationen Danske Medier kommer til at rumme godt 1100 medier udgivet af knap 500 virksomheder samt en række tilknyttede virksomheder
Adm. direktør og ansv. chefredaktør for Nordjyske Medier, Per Lyngby, er valgt som foreningens første formand.
De syv foreninger, der stiftede Danske Medier, er Danske Dagblades Forening, Foreningen af Danske Interaktive Medier, Danske Specialmedier, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Ugeaviserne, Radioerne og Digitale Publicister.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.