search

Mette brugte sin børneopsparing på en computer og grafiske programmer

For Mette Stormes er det vigtigste ved grafisk design, at det afspejler det, virksomheden står for. »Vi skal ikke sætte vores mærke,« siger hun (Rettelse, 5./10., forkert oplysning om medlemsskab)

Jeg har altid været kreativ og gået op i visuel fortælling. Da jeg gik på handelsskolen, brugte jeg altid vildt meget tid på at sørge for, at mine afleveringer også så visuelt spændende ud. Så jeg brugte hele min børneopsparing på en computer og nogle grafiske programmer, og så gik jeg ellers i gang med at udforske det.

Jeg er udlært kontorassistent i et stort skiltefirma, og her mødte jeg en seniorgrafiker, som tog mig lidt under sin vinge. Han arbejdede i de samme programmer, som jeg havde købt for min børneopsparing, så når han havde for mange opgaver, kunne jeg aflaste ham lidt.

Lånte 100.000

I 2005 besluttede jeg, at jeg var nødt til at prøve at blive selvstændig grafiker, så min mand og jeg tog et lån på 100.000 kroner og aftalte, at når de var brugt, så skulle jeg ud og være lønmodtager igen. Men det lykkedes, og her 10 år senere er vi to ansatte ud over mig.

Vores slogan er ”Gør indtryk”, og det er målet med alle de grafiske design, vi laver. Nogle gange beder kunder os om at skabe et helt nyt grafisk udtryk fra bunden. Så researcher vi på kunden for at finde ud af, hvem de er, og hvad de står for. Andre gange har kunden allerede en grafisk linje, og så er vores opgave at levere et produkt, der passer til det eksisterende. Vi skal ikke sætte vores mærke. Det skal være det, virksomheden står for, der er i centrum – ikke os.

Jeg har en seddel for hver uge liggende foran mig, hvor jeg skriver opgaver ind. Den er delt op i halve timer, og så kan jeg vurdere, allerede når jeg har en kunde i røret, hvornår en opgave kan være færdig. Jeg tror, man er nødt til at være ret struktureret, hvis man skal kunne rykke på hasteopgaver. Og så er der noget tilfredsstillende ved at sætte flueben ved en opgave, når vi er kommet i mål. 

Fordomme om branchen

Det er sjovest, når vi virkelig kommer ind under huden på virksomhederne og bliver klogere på, hvad der driver dem, og hvad der er på spil for dem. Vi har udviklet et hjul, en brandmodel, hvor vi kommer hele vejen rundt om kunden og får stillet alle de relevante spørgsmål. Hvad laver de? Hvilke fordele er der ved at købe deres produkt? Er der nogle fordele, der er tilknyttet produktet? Hvad får kunderne ud af at købe netop deres produkt? Hvilke følelser vækker det? Vi spørger også tit, om der er nogle ting, kunderne er bange for, som vi kan mane til jorden. Et eksempel er vores egen branche. Mange har lidt en fordom om, at så sidder der 10 mænd rundt om et bord, og så bliver det voldsomt dyrt at få lavet et grafisk design til virksomheden. Så vi har prøvet at være ret gennemsigtige med priser på vores hjemmeside.

Hvis en virksomhed har forskellige forretningsområder, så laver vi tit forskellige logoer til de forskellige retninger. Det kan lette kommunikationen at vise dem som ikoner. Det handler om at gøre det så let for potentielle kunder at aflæse virksomheden som muligt. Man kan ikke lade være med at lægge mærke til grafisk design overalt, når man selv arbejder med det. Sidste uge var jeg i Føtex for at handle ind, og udenfor stod der en madvogn, der solgte nordisk mad. De havde folie med mønster fra mørkt træ på siderne, og hele boden udstrålede bare nordisk mad. Det føltes rigtigt. Det handler meget om følelsen i maven. De beslutninger, vi tager, tager vi i høj grad med følelserne.

 

Rettelse 5/10 klokken 18.15: Det fremgår af seriens tematekst, at kilden er medlem af DJ. Det er ikke tilfældet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen