Medietavshed gør nemlig.com til en drømmemodstander

”Jo mindre de stiller op, jo større bane har vi at fortælle på,” siger 3F’s kommunikationschef i ’Budskab’, hvor et af emnerne er nemlig.com’s fortsatte krisehåndtering

Onlinesupermarkedet nemlig.com giver modstanderne bedre spilleplads i kommunikationen, når de fortsat ikke stiller op til medieinterview om kritik af arbejdsforholdene for deres chauffører. Faktisk gør de sig til lidt af en drømmemodstander.

Sådan lyder det fra 3F’s kommunikationschef, Thomas Hundsbæk, i nyeste episode af ’Budskab’.

Nemlig.com’s krisekommunikation var også et tema i podcasten før påske. Her havde Politiken afdækket kritiske forhold for virksomhedens chauffører, og nemlig.com svarede udelukkende med skriftlige svar fra kommunikationschefen.

Derudover beklagede direktøren sagen i et opslag på LinkedIn, og nemlig.com lagde også en pressemeddelelse på deres hjemmeside. Alt imens bredte kritikken af nemlig.com sig fra Politiken til flere andre medier.

Op til påske stillede nemlig.com-direktør Stefan Plenge så op til kamera – bare stadig ikke i et etableret medie, men på Facebook. Her svarede han på flere af kritikpunkterne fra Politiken.

En åben motorvej for 3F

Thomas Hundsbæk, kommunikationschef i 3F, siger, at 3F har været bevidst om at bruge sagen om nemlig.com’s chauffører aktivt i deres kommunikation.

3F har i medierne truet med konflikt på grund af sagen og er i øjeblikket i dialog med nemlig.com om chaufførernes arbejdsforhold.

”Vi var faktisk ikke part i sagen. Vi gik aktivt ind, da den kørte i andre medier, og sagde, at det her skal vi mene noget om,” siger Thomas Hundsbæk.

For sagen om nemlig.com’s chauffører er en virkelig god sag for 3F til at demonstrere, hvorfor fagforeninger er til, ikke mindst i forhold til at rekruttere yngre medlemmer, siger han.

”Den kan bruges aktivt til at få nogle af de historier frem, som vi normalt har svært ved at få frem. Dem er der en åben motorvej til nu.”

Hvad betyder det så for jer, at I har en modpart, der ikke stiller op til interviews. Er det så en ’drømmemodstander’ for jer kommunikativt?

”Ja, det er det da,” siger Thomas Hundsbæk.

Han mener, 3F og nemlig.com er hinandens modspillere i en kamp om fortællingen om, hvem der er de moderne, og hvem der er de bagudskuende på det nye arbejdsmarked, hvor blandt andet nye ansættelsesformer spirer frem.

”Jo mindre de stiller op, jo større bane har vi at fortælle på,” siger Thomas Hundsbæk.

Flyverskjul nytter ikke

Mads Byder fra Help PR kalder det en ’stor fejl’ af nemlig.com ikke at stille op til medieinterviews i sagen. Han siger, Stefan Plenge har været dygtig til at udnytte coronakrisen strategisk til at få positive historier om nemlig.com i medierne.

”Når der så kommer en dårlig sag, så nytter det i min verden ikke bare at gå i flyverskjul,” siger han.

For det første kommer direktørens svar på kritikken ikke lige så bredt ud via Facebook, som kritikken af nemlig.com har været. Og så er der et problem mere, og det handler netop om, at nemlig.com i hans optik har været dygtig til at få god presseomtale under coronakrisen.

”Når du har spist af journalisternes tid, når du har stillet op til alle de positive interviews, og når der så kommer grus eller store sten i maskineriet, så skal man stille op og forklare sig. Ikke kun fordi man skal, men fordi jeg synes, de er den bedste kommunikation,” siger Mads Byder.

Han mener, det kan blive sværere for nemlig.com at afsætte positive historier i pressen.

Nemlig.com har via sit pressebureau Press Connect oplyst, at de ikke ønsker at give kommentarer om deres kommunikation i sagen.

0 Kommentarer

Læs også

<span class=Kommunikationsekspert: Her falder nemlig.com i gryden">

Kommunikationsekspert: Her falder nemlig.com i gryden

26. MARTS 2021