search

JP: »Medierne kan tale opsvinget i gang«

For blot få år siden hed det, at landets erhvervsjournalister var direkte medskyldige i finanskrisen med ukritiske jubel-artikler. I dag er meldingen så, at medierne rent faktisk kan - og bør - gøre det stik modsatte: Sætte fut i opsvinget.

For blot få år siden hed det, at landets erhvervsjournalister var direkte medskyldige i finanskrisen med ukritiske jubel-artikler. I dag er meldingen så, at medierne rent faktisk kan – og bør – gøre det stik modsatte: Sætte fut i opsvinget.

Det handler bare om at vælge de rigtige ord og retorik.

Ja rent faktisk, så kan opsvinget direkte tales i gang. Hvis ellers blot medierne vil det og dropper sortsynet, som til tider har været overdrevet og med til at skubbe på den negative udvikling.

Sådan lyder det i Jyllands-Posten i dag, som har indledt en ny serie om "Jagten på optimismen"

»Man kunne tale sig ind i en finanskrise. Det er det, der er sket. Derfor er det nærliggende at tro, at man også kan tale sig ud af den igen,« siger Lars Lundmann Jensen, psykolog og ph.d.-stipendiat ved Københavns Universitet, som har blogget om den psykologiske dimension i finanskrisen

Og allerede nu er der tegn på 'bedring' i de danske medier. En spirende opsvings-retorik er nemlig at spore, skriver avisen.

De foregående år har dog været præget af negativt sprogbrug. Og det er kun blevet værre, viser en optællign JP har lavet via Infomedia blandt de landsdækkende medier:

Mens der i perioden fra den 1. januar 2005 til den 30. juni 2008 blev skrevet »krise« eller »krisen« 29.880 gange i de trykte danske medier, så blev der i den efterfølgende periode fra den 1. juli 2008 og frem til den 1. marts i år skrevet »krise« eller »krisen« 74.016 gange.

Altså mere end en fordobling.

Men nu er det måske ved at være slut.

»Vi ser allerede nu, at (oplagte) ord som "opsving" og "forår" præger de positive økonomiske mediehistorier,« skriver Morgenavisen Jyllands-Posten, der har bedt psykolog Lars Lundmann Jensen om at pege på tre veje ud af krisen. Og den første er retter mod de danske medier:

»De skal fremhæve positive historier, måske endda med eksempler på folk, der har tjent pga. finanskrisen,« siger han til avisen og påpeger, at det ikke behøver at handle om penge – men snarere lykke.

»Under opsvinget så man, at det blev mere stigmatiseret at være arbejdsløs. Nu er der kommet flere, og så er man ikke outsider på samme måde længere. Det er den positive tilgang.«

De øvrige aktører, som skal hjælpe med at snakke opsvinget i gang er politikerne og det enkelte individ, lyder det fra Lars Lundmann Jensen.

Da Finanskrisen hærgede i 2008 var der ellers helt andre meldinger til de danske journalister. Den gang hed det, at medierne direkte havde et medansvar for finanskrisen, fordi man netop var for jubel-optimistisk og ukritisk

Kommentarer
2
Steen Ole Rasmussen
10.04.12 17:30
Re: JP: »Medierne kan tale opsvinget i gang«

Vi er måske nok nogle få, der har fået den tanke før!

Søg på "markedsværdier italesættelse" via google, og se!

Fremhævet af Journalisten
Louise Laustsen
12.04.12 13:42
Re: JP: »Medierne kan tale opsvinget i gang«

Enig! Men jeg tror alligevel, at der kan være noget om snakken. 

En stor del af finanskrisen er psykisk. Vi TØR ikke at bruge penge, fordi alle siger, at det er risikabelt og vi skal spare, spare og spare. Men hvis alle sparer, er der jo netop ikke noget til at sætte hjulene igang.

Derfor skal vi have plantet optimisten hos de private, så de igen tør at bruge penge, uden at skulle tænke over hver krone de bruger!

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen