For blot få år siden hed det, at landets erhvervsjournalister var direkte medskyldige i finanskrisen med ukritiske jubel-artikler. I dag er meldingen så, at medierne rent faktisk kan – og bør – gøre det stik modsatte: Sætte fut i opsvinget.
Ja rent faktisk, så kan opsvinget direkte tales i gang. Hvis ellers blot medierne vil det og dropper sortsynet, som til tider har været overdrevet og med til at skubbe på den negative udvikling.
Sådan lyder det i Jyllands-Posten i dag, som har indledt en ny serie om "Jagten på optimismen".
»Man kunne tale sig ind i en finanskrise. Det er det, der er sket. Derfor er det nærliggende at tro, at man også kan tale sig ud af den igen,« siger Lars Lundmann Jensen, psykolog og ph.d.-stipendiat ved Københavns Universitet, som har blogget om den psykologiske dimension i finanskrisen.
Og allerede nu er der tegn på 'bedring' i de danske medier. En spirende opsvings-retorik er nemlig at spore, skriver avisen.
De foregående år har dog været præget af negativt sprogbrug. Og det er kun blevet værre, viser en optællign JP har lavet via Infomedia blandt de landsdækkende medier:
Mens der i perioden fra den 1. januar 2005 til den 30. juni 2008 blev skrevet »krise« eller »krisen« 29.880 gange i de trykte danske medier, så blev der i den efterfølgende periode fra den 1. juli 2008 og frem til den 1. marts i år skrevet »krise« eller »krisen« 74.016 gange.
Altså mere end en fordobling.
Men nu er det måske ved at være slut.
»Vi ser allerede nu, at (oplagte) ord som "opsving" og "forår" præger de positive økonomiske mediehistorier,« skriver Morgenavisen Jyllands-Posten, der har bedt psykolog Lars Lundmann Jensen om at pege på tre veje ud af krisen. Og den første er retter mod de danske medier:
»De skal fremhæve positive historier, måske endda med eksempler på folk, der har tjent pga. finanskrisen,« siger han til avisen og påpeger, at det ikke behøver at handle om penge – men snarere lykke.
»Under opsvinget så man, at det blev mere stigmatiseret at være arbejdsløs. Nu er der kommet flere, og så er man ikke outsider på samme måde længere. Det er den positive tilgang.«
De øvrige aktører, som skal hjælpe med at snakke opsvinget i gang er politikerne og det enkelte individ, lyder det fra Lars Lundmann Jensen.
Da Finanskrisen hærgede i 2008 var der ellers helt andre meldinger til de danske journalister. Den gang hed det, at medierne direkte havde et medansvar for finanskrisen, fordi man netop var for jubel-optimistisk og ukritisk.
2