Redaktører, der prøver at presse en vinkel ned over din historie, eller kommunikationsfolk, der gør hvad de kan, for at spænde ben for journalistikken.
Det er to af de ting, som medlemmer af DJ’s specialgruppe Journalisterne fremover vil kunne ringe til en nyoprettet hotline og få råd og vejledning omkring. Det fortæller næstformand Jette Sacht.
»Man hører jo så meget; der ikke er tid nok, man presses til at levere før historien er færdig, og kommunikationsfolk prøver at dreje næsen på en. Mange ting kan gøre, at folk ikke synes, de kan levere det, de mener er den rigtige historie. Vi vil efterprøve, hvor meget der er myte, og hvor meget der passer,« siger hun.
Råd til kolleger i klemme
For Journalisterne har den nye hotline to formål, fortæller Jette Sachs:
»Vi vil blive klogere på, hvilke forhindringer der lægges i vejen for den gode og fagligt ordentlige journalistik. Men vi vil også gerne hjælpe de folk, der føler, de er i klemme. Det kan være små ting i hverdagen, som de synes spænder ben for deres arbejde,« siger hun.
Er det ikke den slags problemer, folk normalt vil gå til deres tillidsmand med?
»Jo, jo – og det kan de også sagtens gøre. Men de kan også fortælle os om det, hvis de føler, det er vigtigt for os at få at vide. Det kan også være ting, der ikke er så grove, at det hører til i tillidsmandens afdeling. Det behøver ikke at være en sag på den måde, og vi går ikke aktivt ind og blander os,« siger Jette Sachs.
Fiasko hvis ingen ringer
I praksis vil klagetelefonen blive bestyret af Jette Sachs, som vil ringe tilbage, når kolleger har lagt et besked. Man kan også henvende sig anonymt.
Hvilke råd skulle I kunne give, som folk ikke kan få andre steder?
»Det kan sagtens være, man kan få den slags råd andre steder, som vi kan give. Vi kan ikke trylle noget frem, som andre ikke kan. Det er bare et tilbud om hjælp, hvis man vil snakke,« siger Jette Sachs.
Hun fortæller, at Journalisterne ikke på forhånd har opstillet egentlige mål for, hvornår deres nye hotline er en succes.
»Hvis ingen overhovedet ringer, så er det jo en fiasko. Men ellers har det ikke noget med kvantitet at gøre – det er mere et spørgsmål om kvalitet,« siger Jette Sachs.
Telefonnummeret til Journalisternes nye hotline er 25751112.
4 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Halli, hallo! Samtale er godt og fremmer forståelsen, så det hilser jeg meget velkommen. Men der er jo et problem med "kommunikationsfolk", også kaldet gatekeepere. Det har vi da vist alle oplevet som nyhedsjournalister. Jeg har i hvert fald, både i kommunen og i ministerier. Om de pågældende så har været medlemmer af DJ, spurgte jeg ikke om. Til gengæld kan jeg også mange, rigtig mange, historier om kommunikationsfolk, der har været til stor hjælp for mig som journalist med en truende deadline. Og, nej, jeg ved heller ikke, om de var medlemmer af DJ.
Jeg har nu været lokaljournalist i 25-30 år, inklusive praktiktiden og eksklusive de år, jeg var ude af faget for at være direktør i en handelsvirksomhed.
Journalistikkens vilkår har ændret sig meget.
I 1980'erne stod ministrene i telefonbogen med deres private telefonnumre, og man kunne ringe dem op om aftenen, hvis man ikke kunne komme igennem i ministeriet. Det har ændret sig. Nu kender "udvalgte" journalister deres mobilnumre, men du kan ikke finde dem nogen steder.
Gatekeeping, tilbud om færdigfabrikerede citater uden egentlig samtale, forsøg på at styre historiernes vinkling, forsøg på at undgå historier ved at tilbyde andre ... listen er lang, og eksemplerne er legio. Det gælder både lokalt og nationalt.
Til gengæld gælder det ikke kun ministre og borgmestre m.v. Det gælder i lige så høj grad kontorchefer og erhvervsledere m.m.fl. Jo, der er et problem, vi som journalister må forholde os til.
Men ligesom man ikke kan skære journalister over én kam, kan man gælder ikke skære kommunikationsfolk over den samme læst.
Og, ja, det bør også italesættes og problematiseres med de mange skift mellem de to meget forskellige roller.
DJ Kommunikation arbejder ligesom resten af forbundet DJ målrettet på at sættes etiske retningslinjer for, hvad DJ-kommunikatører gør og ikke gør, ligesom vi kender det fra journalistikken.
Så, ja tak til samtale.
Vi tager naturligvis i mod invitationen og glæder os til mødet.
Men jeg undrer mig lidt. Sagen er jo netop, at vi vil bruge telefonlinjen til at undersøge om, der er et problem og hvad problemerne er. Både i forhold til chefer, kilder og alle mulige andre eventuelle hindringer for journalistikken. Vi understreger netop, at vi vil have konkret fakta i stedet for rygter.
Vi har en undersøgelse blandt vores medlemmer fra december, der viser, at lidt under halvdelen oplever jævnligt eller ofte en form for gatekeeper, der forsøger at stoppe dem i deres arbejde, og lige så mange, at kilderne vil have tilsendt spørgsmålene på forhånd, mens godt 50 % jævnligt eller ofte møder kilder, der forsøger at stille betingelser for historien.
Derfor håber vi også på en smule anerkendelse af at ville have mere viden, end bare at fare ud med den statistik.
Bedste hilsner,
Rasmus MP
Formand for Journalisterne
DJ Kommunikation finder det bemærkelsesværdigt, at specialforeningen Journalisterne har oprettet en hotline, hvor journalister blandt kan klage over kommunikationsfolk, der gør hvad de kan, for at spænde ben for journalistikken.
Vi vil derfor gerne invitere formanden og næstformanden for specialforeningen til et møde, for at se på hvordan vi sammen kan styrke et godt og frugtbare samarbejde mellem kommunikatører og journalister.
venlig hilsen
Per Roholt, formand og Lene Sparsø, næstformand
DJ Kommunikation
Suk...
"kommunikationsfolk, der gør hvad de kan, for at spænde ben for journalistikken" og "kommunikationsfolk prøver at dreje næsen på en". Jeg troede virkelig, vi var nået længere i Dansk Journalistforbund - Medier og kommunikation. Mener formanden og eks-reformisten Rasmus Mark Pedersen også det? Hvorfor ikke bare smide de godt 2.000 kommunikatører ud? Vi betaler cirka 12 millioner kontingentkroner om året, dem kan Journalisternes medlemmer jo så betale...