Redaktører, der prøver at presse en vinkel ned over din historie, eller kommunikationsfolk, der gør hvad de kan, for at spænde ben for journalistikken.
Det er to af de ting, som medlemmer af DJ’s specialgruppe Journalisterne fremover vil kunne ringe til en nyoprettet hotline og få råd og vejledning omkring. Det fortæller næstformand Jette Sacht.
»Man hører jo så meget; der ikke er tid nok, man presses til at levere før historien er færdig, og kommunikationsfolk prøver at dreje næsen på en. Mange ting kan gøre, at folk ikke synes, de kan levere det, de mener er den rigtige historie. Vi vil efterprøve, hvor meget der er myte, og hvor meget der passer,« siger hun.
Råd til kolleger i klemme
For Journalisterne har den nye hotline to formål, fortæller Jette Sachs:
»Vi vil blive klogere på, hvilke forhindringer der lægges i vejen for den gode og fagligt ordentlige journalistik. Men vi vil også gerne hjælpe de folk, der føler, de er i klemme. Det kan være små ting i hverdagen, som de synes spænder ben for deres arbejde,« siger hun.
Er det ikke den slags problemer, folk normalt vil gå til deres tillidsmand med?
»Jo, jo – og det kan de også sagtens gøre. Men de kan også fortælle os om det, hvis de føler, det er vigtigt for os at få at vide. Det kan også være ting, der ikke er så grove, at det hører til i tillidsmandens afdeling. Det behøver ikke at være en sag på den måde, og vi går ikke aktivt ind og blander os,« siger Jette Sachs.
Fiasko hvis ingen ringer
I praksis vil klagetelefonen blive bestyret af Jette Sachs, som vil ringe tilbage, når kolleger har lagt et besked. Man kan også henvende sig anonymt.
Hvilke råd skulle I kunne give, som folk ikke kan få andre steder?
»Det kan sagtens være, man kan få den slags råd andre steder, som vi kan give. Vi kan ikke trylle noget frem, som andre ikke kan. Det er bare et tilbud om hjælp, hvis man vil snakke,« siger Jette Sachs.
Hun fortæller, at Journalisterne ikke på forhånd har opstillet egentlige mål for, hvornår deres nye hotline er en succes.
»Hvis ingen overhovedet ringer, så er det jo en fiasko. Men ellers har det ikke noget med kvantitet at gøre – det er mere et spørgsmål om kvalitet,« siger Jette Sachs.
Telefonnummeret til Journalisternes nye hotline er 25751112.
4