DR udsendte i sidste uge en pressemeddelelse om, at Søren Fauli skulle tabe tolv kilo for at spille sig selv i en tv-serie. B.T. bragte historien. Men meddelelsen var et pr-stunt og ren løgn. DR undskylder nu fejlen over for Journalisten.dk.
DR udsendte i sidste uge en pressemeddelelse om, at Søren Fauli skulle tabe tolv kilo for at spille sig selv i en tv-serie. B.T. bragte historien. Men meddelelsen var et pr-stunt og ren løgn. DR undskylder nu fejlen over for Journalisten.dk.
»Jeg har stor respekt for Søren Faulis arbejde som instruktør, men han var jo helt svulmet op. Vi er en moderne tv-kanal, og vi vil gerne præsentere moderne mennesker med ordentlige madvaner.«
Sådan siger DR2-redaktør Peter Gren Larsen ifølge en pressemeddelelse, som DR sendte ud den 26. marts. I pressemeddelelsen står der videre, at da instruktør Søren Fauli mødte op med et forslag til en tv-serie med sig selv i hovedrollen, blev han bedt om at tabe 12 kilo. Det gjorde han, og tv-serien kommer snart.
Episoden fandt dog aldrig sted. Pressemeddelelsen er ren løgn, et pr-stunt fra DR for at få opmærksomhed omkring en ny tv-satire med Søren Fauli i hovedrollen. Men det fremgik ikke. Og da B.T. modtog pressemeddelelsen, valgte de at bringe historien i avisen. Efter de havde fået den bekræftet fra DRs presseafdeling per telefon, vel at mærke.
»Nu skal jeg ikke tage den skingre tone på, men vi synes, at det er forkert at udsende en forkert pressemeddelelse, uanset hvor bevidst, det har været,« siger chefredaktør på B.T., Peter Brüchmann, til Journalisten.dk.
Han mener, at det bør være muligt at stole på en pressemeddelelse, når den kommer fra DRs presseafdeling, DR Markedsføring. Men indtil videre betragter han det som et enkeltstående fejltrin.
»Jeg gætter på, at det er et forsøg på moderne markedsføring, hvor man leger med medier og bruger selviscenesættelse til at skabe opmærksomhed med. Men det er meget usædvanligt, at en nyhedsinstitution som DR udsender en pressemeddelelse, som er en bevidst løgn,« siger han.
Hos DR mener den ansvarlige redaktør, Peter Gren Larsen fra DR 2 Satire, at det er åbenlyst, at pressemeddelelsen er satire. Selvom den kom fra DR Markedsføring, som ugentligt sender flere seriøse pressemeddelelser ud.
»Jeg kan ikke sige andet end, at den her historie er meget enkel for mig at afkode som satire,« siger Peter Gren Larsen til Journalisten.dk.
Men i pressemeddelelsen står der ikke ét eneste sted, at det er satire, eller at den er sendt ud af DR 2 Satire?
»Nej okay, det er så en fejl. Så skal man kende Søren Fauli eller mig for at vide, at det er satire. Men det er bemærkelsesværdigt, at alle andre medier kan afkode denne her pressemeddelelse. Jeg kan ikke forstå, at man kan misforstå det. Set i bakspejlet kan det godt være, at vi skulle have sendt det ud i mit og Søren Faulis navn i stedet,« siger han.
Hos DRs presseafdeling beklager de hele forløbet. DRs Programpressechef Peter Kamph, der er ansvarlig for, at meddelelsen blev sendt ud, undskylder over for B.T.:
»Det har ikke været intentionen at føre nogen bag lyset. I det konkrete tilfælde skulle vi nok have været klarere i vores kommunikation og tydeligt markeret, at der var tale om en satirisk markedsføring af et nyt program,« siger han.
Sagen behandles i Mennesker og Medier på P1 i morgen fredag klokken 13.03.
4