search

Dansk Journalistforbund opsiger direktør Elisabeth Geday

Efter lidt over tre måneder i jobbet er Elisabeth Geday blevet opsagt som direktør i Dansk Journalistforbund. Et dårligt match, siger DJ-formand. Geday ikke enig i begrundelsen. Opdateret 13. september 15.15 og 17. september 17.22

Elisabeth Geday er blevet opsagt som direktør i Dansk Journalistforbund (DJ).

Det har forbundet i dag meldt ud i en pressemeddelelse. Elisabeth Geday har siddet i jobbet siden den 1. juni 2019 – hun blev ansat den 30. april.

I meddelelsen siger DJ-formand Tine Johansen, at ”vi må erkende, at forbundets behov og Elisabeths profil ikke matcher. For alle parters skyld handler vi hurtigt på den erkendelse”.

Vil ikke komme det nærmere

Tine Johansen oplyser til Journalisten, at forbundets hovedbestyrelse traf beslutningen i går, torsdag. Og at hun til formiddag meddelte beslutningen til Elisabeth Geday.

”Begrundelsen er den simple, at det var et dårligt match mellem DJ og direktøren. Med de opgaver, vi stod over for at skulle have løst, og de forventninger, vi havde til samarbejdet, der må vi bare konstatere, at det ikke var det rigtige match,” siger Tine Johansen.

Kan du komme det nærmere?

”Nej, jeg synes – af respekt for begge parter – ikke, jeg har lyst til at komme det nærmere. Det var et forkert match.”

”Dét påtager jeg mig selvfølgelig min del af ansvaret for. Jeg sad i et ansættelsesudvalg på seks personer, som tidligere i år valgte Elisabeth Geday til stillingen.”

”Men når man erkender, at man har lavet et dårligt match, så må man også rette op på det,” siger Tine Johansen.

Tine Johansen oplyser også, at Elisabeth Geday er opsagt efter funtkionærloven. Den giver Elisabeth Geday løn for løbende måned plus én måned, når en person bliver opsagt, inden der er gået seks måneder.

Elisabeth Geday bekræfter over for Journalisten, at hun får løn til og med oktober.

Dermed får hun væsentligt mindre end tidligere DJ-formand Lars Werge, der fik seks måneders løn, efter at han forlod DJ i juni. Forskellen skyldes, at Elisabeth Geday er ansat på en individuel kontrakt og omfattet af funktionærloven, mens Lars Werge er omfattet af de regler, der står i forbundets vedtægter om eftervederlag.

Hvis hovedbestyrelsen havde ventet med at opsige Elisabeth Geday, indtil der var gået seks måneder, skulle DJ betale hende tre måneders løn plus løbende måned.

Journalisten forsøger at give overblik over, hvad der skal ske med direktørposten nu, her.

Geday ikke enig i begrundelsen

Elisabeth Geday er ikke enig i begrundelsen. På Twitter skriver hun:

”Jeg stopper i Dansk Journalistforbund fra i dag. Jeg kan ikke sige så meget mere på nuværende tidspunkt, fordi jeg er bundet af min kontrakt. Jeg kan bare sige, at jeg ikke er enig med den begrundelse, som DJ giver.”

I en sms til Journalisten bekræfter hun:

”Jeg kan ikke sige mere på nuværende tidspunkt. Bare at jeg er meget uenig i den begrundelse, som DJ giver for opsigelsen.”

Elisabeth Geday ønsker ikke at udtale sig yderligere. Og Tine Johansen ønsker ikke at udtale sig om hendes afvisning af begrundelsen.

Havde mål om mere synlig ledelse

Da Elisabeth Geday tiltrådte, var det med et klart fokus både internt i forbundet og ud i branchen, sagde hun til Journalisten.

Internt i forbundet mente hun, at der var brug for at sikre en mere synlig ledelse, efter at en psykisk arbejdspladsvurdering i DJ sidste forår viste, at stress er ret udbredt blandt DJ’s medarbejdere.

”Stress kan jo have mange årsager. I DJ har der jo været en forhistorie med en væmmelig sag, og trivselsundersøgelsen fra sidste år viste et stort ønske om en tydeligere retning og en mere synlig ledelse. Det bliver min store opgave at sikre over tid,” sagde hun.

Og i branchen mente hun, at der var brug for at kæmpe for de atypisk ansatte.

”Noget af det, der optager mig meget, er, at vores arbejdsmarked bliver opdelt i dem, der sidder med de faste stillinger og de gode vilkår, og så dem, der er ansat på midlertidige kontrakter, freelancekontrakter, projektansættelser osv.,” sagde Elisabeth Geday.

Midlertidig ledelse

Efter dagens nyhed bliver DJ’s økonomichef, Peter Reich, og rådgivningschef Karin Mette Thomsen konstitueret som DJ’s administrative ledelse, indtil der er fundet en ny løsning for direktørposten.

Opdateret 13. september 15.15 med kommentarer fra Tine Johansen.

Opdateret 17. september 17.23 med afsnit, der klargør, at Elisabeth Geday er opsagt efter funktionærloven. Der er også tilføjet link til artikel, hvor vi forsøger at danne overblik over direktørposten.

Kommentarer
28
Daniel Holmberg Jepsen
13.09.19 13:44
Hvad foregår der inde på Gammel Strand?
Fremhævet af Journalisten
Lis Lendal
13.09.19 13:46
Anarkisterne sagde: "Al magt fordærver. Total magt fordærver totalt!" de havde jo nok ret!
Fremhævet af Journalisten
Anne Serlev
13.09.19 14:11
Det kommer ikke bag på mig. Godt I handler hurtigt.
Fremhævet af Journalisten
Poul Thøis Madsen
13.09.19 14:13
Mon ikke, vi kan regne med en solid journalistisk dækning?
Fremhævet af Journalisten
Charlotte Mørck
13.09.19 14:34
Er der snart flere midler at dele ud til fratrædelser??
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
13.09.19 14:43
"Jeg er helt sikker på, at Elisabeth Geday er den helt rigtige til stillingen, fordi hun kan stille sig i spidsen for en udvikling af forbundet både internt og organisatorisk og i forhold til det politiske arbejde."

https://journalistforbundet.dk/nyhed/elisabeth-geday-er-ny-direktor-i-dansk-journalistforbund

Der kan ske meget på tre måneder.
Fremhævet af Journalisten
Mads Hansen
13.09.19 14:47
Hvor mange sætninger kan man være uenige om hele tiden?
Fremhævet af Journalisten
Britt Lindemann
13.09.19 15:31
Imens andre fagforbund gør alt for at holde på medlemmerne og gøre sig attraktive, har Dansk Journalistforbund tilsyneladende valgt en anden strategi 🙄
Fremhævet af Journalisten
Jesper Beenfeldt Nielsen
13.09.19 15:46
Hvad sker der i mit forbund? Der går sjældent en måned uden en skandale, og vi medlemmer får det indtryk, at det hele er ved at falde fra hinanden under vægten af inkompetence.
Jeg ville ønske, at der var nogle fornuftige medlemmer, der kunne overtage ledelsen og få styr på det.
Fremhævet af Journalisten
Lene Sarup
13.09.19 16:02
Jeg forventer af min hovedbestyrelse, at den agerer, når noget ikke fungerer. Er det en medarbejder i forbundshuset, forventer jeg også, at man nøjes med at slutte samarbejdet - jo hurtigere, jo mindre koster det - og ikke kommer med længere forklaringer. Det samme ville jeg kræve af min egen chefredaktør, hvis det var en af mine kolleger. Og det ville på Fyn heller ikke betyde, at omverdenen har krav på en forklaring. Vi har vel alle mødt chefer, som vi har klappet ind og siden erkendt, at den pågældende var meget andet end det, der forlød ved præsentationen.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Hansen
13.09.19 16:03
Det sejler!
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
13.09.19 16:51
Ekstraordinært delegeretmøde er stadig en mulighed. Eller måske er det allerede for sent at forhindre undergangen?
Fremhævet af Journalisten
Bo Schriver
13.09.19 17:20
SUK - er enig med Jesper Beenfeldt Nielsen. Og så vil jeg tilføje: NU MÅ DER ALTSÅ RO PÅ I DET FORBUND.
Fremhævet af Journalisten
Jonas Vestfalen
13.09.19 18:32
Og så pisker vores egne for øjeblikket i vildskab efter historien om, hvor meget det sejler i ledelse og bagland hos Venstre....
Fremhævet af Journalisten
Helle Jørler
13.09.19 18:56
Er der en voksen tilstede?
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
13.09.19 19:14
DJ burde have ansat en benhård direktør, der kan tvinge store besparelser igennem. Man kunne have startet med at sætte næstformand skønne ned til to tredjedele af formandens. Det er fråds at give over en million kroner med pension, så jeg tror, det er en klog beslutning, Tine her står i spidsen for.
Fremhævet af Journalisten
Anya Palm
13.09.19 19:51
Var det en kompromisløs linje, der sælges på samarbejdet, mon? 😂 (Ej, jeg beklager...men nu er vi altså så langt ude, at det er lidt svært at tage det seriøst længere.)
God weekend til alle, god oprydning til forbundet og held og lykke fremover til den aftrådte direktør.
Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
13.09.19 20:22
Jeg troede, du havde meldt dig ud, Finn Arne. Var det bare en misforståelse, eller har du meldt dig ind igen for at kunne brokke dig over, hvordan pengene bliver brugt?
Fremhævet af Journalisten
Andreas Reinholt Hansen
13.09.19 21:43
Hvad er det for nogle underlige og kryptiske kontrakter, som DJ indgår med direktører, viceformand og andre, hvor man ikke må udtale sig bagefter? Først Øjvind Hesselager, siden Lars Werge og nu Elisabeth Geday?

Enten lyver de ovenstående eller også hiver DJ tidligere ansatte mundkurv på.
Fremhævet af Journalisten
Jan Søttrup
13.09.19 21:48
Aftrædelsesordning med redaktør af Journalisten (tjek), aftrædelsesordning med formand (tjek), aftrædelsesordning med direktør(tjek). Hvem betaler? Medlemmerne! Skal vi så ikke høres ved et delegeretmøde? Nej, siger HB, vi konstituerer os selv.
Fremhævet af Journalisten
Erik Svarre
13.09.19 22:27
Det har jeg bare gået og ventet på skulle ske. Men jeg må indrømme, at det kom lidt hurtigere end forudset. Den nye udvikling bekræfter blot, at der er noget helt ekstraordinært galt i Gl. Strand 46. Og det kan kun et ekstraordinært delegeretmøde få løst.

Her kan du skrive under. Der mangler bare 33 underskrifter, så skal det ekstraordinære delegeretmøde holdes.

https://www.skrivunder.net/signatures/ekstraordinart_delegeretmode_i_dansk_journalistforbund/?a=2
Fremhævet af Journalisten
Tine Johansen, formand
14.09.19 12:54
En præcisering til flere i tråden: Der er ikke tale om en fratrædelsesaftale, men om en opsigelse på funktionærvilkår.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
14.09.19 13:21
Jeg roser denne handlekraft. Forbundet havde længe en tendens til at have medarbejdere, der klart ikke var dygtige nok (længere).
Jeg håber da at det var en slags prøveperiode indbygget i kontrakten så hun er billigere at afskedige.
Havde ellers ventet mig noget godt ud fra hendes programerklæring. Men ord er jo taknemmelige.
Bedre held næste gang.
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
14.09.19 17:57
Troels Frølich. Jeg brokker mig ikke, jeg kommer med konstruktive forslag til hvordan det kæmpeunderskud, som er kommet, fordi du og alle andre HB-medlemmer siden 2004 passivt har set til, mens først indbetalingerne til konfliktfonden og nu også selve dens kapital er blevet brugt og bruges til drift. Alt for dyr drift.
PS. PFA bildte mig først ind, at jeg kunne beholde min særdeles billige gruppelivsordning, derefter måtte de meddele, at det alligevel ikke var muligt. Så annulerede jeg udmeldelsen.
PPS
Vil en behjertet sjæl rette fejlene i mit første indlæg, der skyldes stavekontrollen på min telefon?
Fremhævet af Journalisten
Niels R. Hansen
16.09.19 09:11
Meget, meget fint indlæg fra dig, Lene Saarup, i denne debat der alt for nemt bliver alt for ophidset.
Fremhævet af Journalisten
Emil Eiberg-Jensen
16.09.19 12:50
KLASSEKAMP I FAGFORENINGEN JOURNALISTFORBUNDET?

Hvor 'den afgåede/fyrede' redaktør Øjvind Hesselager,
i Journalisten bl.a. har villet oplyse om forholdene for journalist-proletarerne uden fastansættelse.
Og tidligere formand Lars Werge
(og nuværende formand Tine Johansen),
- har identificeret sig som repræsentanter for de lykkelige fastansatte med høje hatte…

Er Elisabeth Geday blevet fyret som direktør i Dansk Journalistforbund,
(- blev ansat 1 juni 2019!),
- fordi hun (som måske tidligere Øjvind Hesselager),
- har opdaget at freelancerne/proletarerne bliver flere og flere,
- ligesom flere og maskinoversatte Washington og New York medie artikler,
- sparker danskproducerede spalter ud af de største danske medier?

Den nu fyrede Elisabeth Geday:
”Noget af det, der optager mig meget, er, at vores arbejdsmarked bliver opdelt i dem, der sidder med de faste stillinger og de gode vilkår, og så dem, der er ansat på midlertidige kontrakter, freelancekontrakter, projektansættelser osv.,” sagde

Jeg vil anbefale at hovedbestyrelsen i fagforeningen Journalistforbundet,
- anerkender de faktiske forhold i journalist-industrien,
- og derfor fyrer Tine Johansen,
- og genansætter Øjvind Hesselager som redaktør på Journalistforbundets fagblad Journalisten.
Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
16.09.19 14:54
Hvis det lykkes Finn Arne at hidkalde en behjertet sjæl til at rette fejlene i sit tidligere indlæg, må I også gerne rette det seneste, så det adresserer mig og ikke min far. Han har mig bekendt aldrig siddet i HB og har i øvrigt ikke virket inden for journalistikken siden 2003 (lad gå, at efternavnet også er stavet forkert, når man er optændt af en hellige ild, kan den slags petitesser have det med at skride i svinget).

Kh Troels, søn af Torben
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
16.09.19 22:58
Okay Troels. Det gik for stærkt. Din stakkels far skal jo ikke hænges op på det 😉!
Fremhævet af Journalisten