Tabletjournalistik skal ligne avistryk

»Betalingsvilligheden forsvinder, hvis man bevæger sig væk fra de kendte formater,« siger lektor

En ny pilotundersøgelse peger i retning af, at avislæserne helst vil have designet fra papiravisen, når de læser på tablet.

»Hvis man bevæger sig væk fra de der meget kendte formater, så siger det *puff*, og så forsvinder betalingsvilligheden,« siger Martin Brynskov, lektor og forsker i mobile medier på Aarhus Universitet, til journalisten.dk.

Han har været med til at foretage en pilotundersøgelse sammen med Visiolink, som producerer digitale avisløsninger til mediehuse.

Pilotundersøgelsen omfatter 18 personer, som har læst en digital avis i to uger. Først en uge med en tabletudgave, der minder om det traditionelle design i papiraviser, og dernæst en uge med en tabletavis, der i højere grad ligner onlinemedier.

»Det er eksplicit ikke et stort forskningsprojekt, og på den anden side ikke et rent produktudviklingsprojekt, men konklusionerne er ret konsistente,« siger Martin Brynskov.

Administrerende direktør i Visiolink Jens Funder Berg forklarer, at markedet for tabletaviser er »lidt umodent og eksperimenterende«, men at der er gode elementer i både den klassiske og den digitale måde at præsentere journalistikken på.

»Man læser mere i den traditionelle form, fordi man har fornemmelsen af at læse en avis fra ende til anden,« siger Jens Funder Berg til journalisten.dk.

»Samtidig har vi også fået nogle forventninger til den næste generation af tabletjournalistik. Både at man vil kunne bruge links, og at man vil have muligheden for at dele indholdet på for eksempel Facebook.«

Jens Funder Berg fortæller, at virksomheden nu vil foretage en større undersøgelse med 98 deltagere på baggrund af pilotundersøgelsen.

0 Kommentarer