search

Søndagsavisen idømt rekord-erstatning

Søndagsavisen skal betale over 750.000 kr. i erstatning til firmaet EcoBaby, har byretten afgjort. Straffen skyldes en fejl i en forsidehistorie om en natursut. Avisen overvejer at anke. Opdateret.

Søndagsavisen skal betale over 750.000 kr. i erstatning til firmaet EcoBaby, har byretten afgjort. Straffen skyldes en fejl i en forsidehistorie om en natursut. Avisen overvejer at anke. Opdateret.

Søndagsavisen har netop tabt en stor sag ved Glostrup Byret. Sagen drejer sig om testresultater af ftalater i produktet Natursutten fra Ecobaby. Negative resultater blev præsenteret på forsiden af Søndagsavisen, selvom redaktionen var gjort bekendt med, at resultaterne var trukket tilbage, lød det fra retten.

Søndagsavisen er idømt 750.000 kroner i erstatning plus sagens omkostninger, skriver Mediawatch.dk.

Ifølge EcoBaby havde sagen meget negativ effekt for deres salg af produktet Natursutten, siden forsiden blev bragt i 2010.

"Natursutten blev uforskyldt hængt ud på forsiden af Søndagsavisen, og jeg er lykkelig over nu fuldt og endeligt at kunne begrave den historie og koncentrere mig om at genopbygge tilliden til mit produkt," udtaler EcoBabys direktør Anne-Dorthe Schrøder i en pressemeddelelse.

Søndagsavisens adm. direktør Arne Ullum erkender, at der var tale om en alvorlig fejl. Men han overvejer, om avisen skal anke dommen.

"Det kan få principiel betydning for medierne, hvis en dommer uden dokumentation skønsmæssigt kan give et lille enmandsfirma 750.000 kr. i erstatning. Konsekvenserne for pressen kan blive dramatiske," siger Arne Ullum til Mediawatch.dk.

Hele dommen kan læses via Ecobabys advokater her.

(Opdateret 15.30: Citat fra Arne Ullum tilføjet.) 

Kommentarer
2
Finn Årup Nielsen
10.02.12 19:34
Re: Søndagsavisen idømt rekord-erstatning

"Hvis du køber NATURSUTTEN undgår du: ... parabener, PVC og phthalater" står der på Natursuttens hjemmeside: http://www.ecobaby.dk/category/products/natursutten/lang/da/

 "En analyse hos Eurofins i Tyskland af sut fra samme batch påviste DEHP med 9 mg/kg, ..." side 2 fra domsudskriften: http://maqs.com/sites/default/files/Ecobaby%2010022012.PDF

Ganske vist godt under grænseværdien, men det stemmer ikke helt overens.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
12.02.12 08:15
Re: Søndagsavisen idømt rekord-erstatning

Jeg synes det er en rigtig god dom, og Søndagsavisen burde stikke piben ind og acceptere, at de har bragt en historie der ikke var belæg for, og som har skadet en virksomheds muligheder for at afsætte sine vare.

En meget mild dom ville jo ha' åbnet op for, at medierne kunne misbruges til at ødelægge et produkts muligheder på markedet.

Jeg kan nemlig sagtens forestille mig, at nogle virksomheder ville forsøge at købe journalister og redaktører til at skrive noget ufordelagtigt om en konkurrents nye produkt. Og for nogen ville fristelsen muligvis være alt for stor, hvis det kunne gøres rimelig ustraffet, under påskud af, at det desværre var sket p.g.a. en beklagelig fejl eller misforståelse - og en berigtigelse nederst på side 16 kan man jo altid bringe.

M.V.H. Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen