search

Se og Hør citeret før de udkommer

I dag udkommer Se og Hør, men allerede i går citerede bt.dk forsidehistorien. I sidste uge gjorde ekstrabladet.dk det samme. »Det er ødelæggende for mig, at de tager min forside,« siger Se og Hør-chef Niels Pinborg. Vi gemmer ikke gode historier, svarer aviserne

I dag er Se og Hør sat til salg i de danske kiosker. Men allerede i går kunne du læse ugebladets forsidehistorie på bt.dk.

Se og Hørs interview med Mads Mikkelsens kone blev samlet op af BT.dk allerede onsdag, da avisen på forhånd havde fået fat i bladet. Bt.dk lægger ikke skjul på, at Se og Hør er kilde.

Alligevel er Se og Hørs chefredaktør, Niels Pinborg, vred. Han mener ikke, det er fair, at BT bringer forsidebaskeren, dagen inden bladet udkommer.

»Det er ødelæggende for mig, at de tager min forside. Min forside er mit salgsargument. Hvis alt forsidestoffet har været ude gratis, før vi har haft mulighed for at sige det, så ryger min forretningsmodel,« siger Niels Pinborg til Journalisten.

I sidste uge var situationen den samme. Her var det bare Ekstrabladet.dk, der allerede onsdag bragte Se og Hørs forsidehistorie om, at Thomas Helmig og hans familie har fået en ulovlig tatovering.

Aviserne: Vi køber bladet dagen før

Niels Pinborg forstår ikke, hvorfor BT og Ekstra Bladet ikke venter med at citere historien til torsdag, når Se og Hør er på gaden.

»Min påstand er, at hvis de ventede til torsdag, så ville de kunne tjene lige så mange penge som onsdag – uden at ødelægge min forretningsmodel. Kan de ikke vente til torsdag – der er historien jo givet fri?«

Pinborg mener også, det er problematisk, at de to tabloidaviser overhovedet læser hans blad, dagen før det må sælges. Han har selv en fortid på Ekstra Bladet og hævder, at avisen har en fast aftale med en kioskmand om, at han leverer bladet til redaktionen onsdag.

Det afviser Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen. Både Ekstra Bladet og BT fortæller, at de får fat i bladet helt lovligt. Ansvaret ligger i sidste ende hos Se og Hør, mener de.

»Det her blad er til salg i aftes (onsdag, red.) i forskellige bladkiosker. Hvis han har et problem med, at bladkiosker sælger bladene onsdag, så må han tale med dem. Vi har købt dem helt straight,« siger Olav Skaaning Andersen, chefredaktør på BT.

»EB har altid fået Se og Hør om onsdagen. Hvis Pinborg mener, vi først skal have det torsdag, så må han sørge for det. Det er en helt latterlig påstand,« siger Poul Madsen, ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet.

»En slange, der spiser sig selv, dør af sult på et tidspunkt«

»Man har i branchen i lang tid haft respekt for andre mediers forretningsmodeller. Sådan har jeg i hvert fald haft det. Vi har haft brug for at have noget eksklusivitet. Det er sådan, vi tjener penge. De gør præcis det modsatte ved at publicere vores eksklusive indhold, som kommer i bladet,« mener Niels Pinborg.

Niels Pinborg har skiftet holdning til citathistorier, efter at »klimaet har ændret sig i medieverdenen«. Han mener, at der i dag i langt højere grad er brug for eksklusivitet og på at kunne holde på indhold, indtil det er udgivet.

»Jeg kan ikke mindes nogensinde at have citeret noget fra eb.dk's betalingsunivers, medmindre det er udkommet på print. Det er en form for fredning. Jeg har aldrig tænkt på, hvorfor jeg ikke har gjort det – der er masser af gode sladderhistorier, som ville give mig god trafik. Jeg har tænkt ”ok, ro på nu”. En slange, der spiser sig selv, dør af sult på et tidspunkt. Måske har jeg været naiv.«

Niels Pinborg understreger, at han ikke er imod citathistorier, og at Se og Hør også selv vil fortsætte med at bruge dem.

Men Poul Madsen mener, at Se og Hørs chefredaktør overreagerer.

»Vi har ingen lyst til at have en konflikt med Se og Hør. Jeg synes, han kommer op i det røde felt på et alt for tidligt stadie. Jeg fik en mail fra ham i weekenden, hvor han sagde, at han ville hente indhold fra vores Ekstra-univers. Det er han velkommen til, så længe han citerer os,« siger Poul Madsen.

Vil også citere Se og Hør fremover

Både Ekstra Bladet og BT fremhæver, at de begge behørigt krediterer Se og Hør i de aktuelle historier.

Begge avisers chefredaktører understreger, at de også linker til medier, de citerer – enten til hovedsiden eller direkte til historien.

»Vores princip er, at vi citerer, laver dybdelink og sender trafik videre. Vi lever i en digital verden, hvor man formidler, når man kan formidle. Vi venter ikke på, at Pinborg udgiver sit magasin, hvis vi kan få fat i en historie på forhånd. Det er ikke mit problem, at Se og Hør kun udkommer en gang om ugen. Det er ikke mit problem, at han ikke kan finde ud af at udnytte sin digitale platform. Nyheder kommer ud, når nyheder er der,« siger Poul Madsen.

For Olav Skaaning Andersen handler det også om at vise brugerne på bt.dk, at avisen er først med de relevante nyheder:

»Nyheder handler i vidt omfang om at komme først – at fortælle nyheden før alle andre. Hvis vi vurderer, det er en relevant nyhed, som vi tror på, så kører vi den og citerer selvfølgelig korrekt, som vi også har gjort i det konkrete tilfælde. Vi har ikke begået nogen som helst lovbrud. At Se og Hør ikke kan finde ud af også at publicere deres ting digitalt, er deres problem. Det må de gøre, eller sørge for, at de har styr på deres bladkiosker.«

Olav Skaaning tilføjer, at det samme gælder, hvis han får fingre i en avis, der ikke er ude endnu.

»Hvis vi får fat i Politikens trykte avis kl. 1 om natten, og der står en nyhed, som vi gerne vil køre, så gør vi det. Selv om printavisen måske reelt ikke er udkommet endnu, så kan vi købe avisen lovligt, og det betyder, at historierne er ude. Sådan er det,« siger han.

»Vi kommer til at citere Se og Hør, hvis de har en god historie. Vi kommer ikke til at tage hensyn til, at Pinborg vil forsvare sin papirforretning,« understreger Poul Madsen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen