search

Særlige nyheder til de unge

De unge gider ikke betalingsaviser. Så rubrikker som "Iransk landsholds-spillers elskerinde henrettet" skal trække unge læsere til Berlingske Medias og Msn's nye satsning Gonews.dk. DR zoomer også ind på de unge kunder.

De unge gider ikke betalingsaviser. Så rubrikker som "Iransk landsholds-spillers elskerinde henrettet" skal trække unge læsere til Berlingske Medias og Msn's nye satsning Gonews.dk. DR zoomer også ind på de unge kunder.

I går skrev Journalisten.dk, at samtlige dagblade er i frit fald, når det gælder læsertal. JP Søndag er for eksempel faldet fra 632.000 læsere til 511.000 læsere på et år. Printchef Gitta Steffensen fra mediebureauet Carat kunne fortælle, at det primært er 40+ gruppen, som stadig holder avis, og:

»Der, hvor det virkelig går galt, er omkring rekrutteringen af nye læsere, der ikke er vænnet til dagbladsverdenen.«

Lige præcis de nye læsere forsøger Berlingske Media og Msn.dk at få fingrene i med det daggamle nyhedssite Gonews.dk henvendt til de 15-35-årige. Her vil sitet ifølge dets pressemeddelelse præsentere:

»Nyheder og historier, der er så gode, at brugerne slet ikke kan lade være med at dele dem med deres venner på Facebook.« Sitet skal involvere brugerne, få dem til at indsende billeder og historier og gode tips til journalisterne. Gonews skal blandt andet levere "positive nyheder og et friskt nyhedsoverblik".

Det friske islæt slog igennem allerede den første dag med rubrikkerne "Frygter bryster bliver beslaglagt", "Ligkister til homoseksuelle", "Gik nøgen i søvne og fik 75 mio. kr".

Om projektet siger koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen:

»Unge netbrugere færdes i stor stil på Msn.dk og er interessante for os. De er fremtidens mediebrugere, og vi har meget at lære fra dem – og meget at give til dem. Jeg har høje forventninger til samarbejdet og vil følge sitets udvikling nøje i den kommende tid.«

B.T.'s nyhedsredaktion står for redigering og opdatering af sitet.

Det er ikke kun Berlingske Media, som vil have bedre føling med de unge og har øje på kundesegmentet i den aldersgruppe. DR kører lige nu kampagnen "DR partisan" på Facebook. Her skal de unge mellem 18 og 25 hæve stemmen og fortælle, hvad de gerne vil have ud af DR.

Kommunikationsdirektør i DR Thomas Hertz siger til Journalisten.dk:

»Vi skal have mere kontakt og dialog med de unge. Vi håber, det her projekt kan give os en bedre ide om, hvad de gerne vil have, og skabe en bedre relation.«

Gennem flere faser skal de unge stemme på et konkret medieprojekt, de gerne vil have ført ud i livet og vist på DR.

Kampagnen kører primært på Facebook, men 46.000 unge har også modtaget et brev med posten fra DR Partisan.

Ifølge en måling fra DR er det kun 64 procent af de 15-25 årige, som har set DR 1 den seneste uge, for gruppen 26+ er tallet 89 procent. For 26+ gruppen stod DR for 20 procent af al deres tv-tid i løbet af en uge. Blandt de 15-25 årige var det kun 11 procent af tv-tiden, som blev brugt på DR 1.

Kommentarer
1
Janni Brixen
17.12.10 09:21
Utroligt trist

Nyheder til de unge er en fin ambition at have.

 Hvor dejligt, hvis vi kan få teenagere og unge mennesker til at interessere sig lidt for den del af verden, der ikke foregår på You Tube.

Men gonews.dk er da et utroligt trist nyhedssite... død og ødelæggelse hele vejen igennem. Sygdom, ulykke og  selvmord.. og så lidt om vejret... 

Hvor trist og destruktivt.
Ikke et site jeg vil anbefale nogen - hverken over eller under 25 at klikke ind på.

Hvis man ikke har andet at lokke de unge til med end det, så skal man hellere lade være.

Kom igen Berlingske.. det kan I gøre bedre.

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen