search

Qvortrup: Folkemøde på Bornholm er “eldorado” for kendte journalister

Henrik Qvortrup kan tjene kassen på Bornholm som ordstyrer – men er selv yderst kritisk over for kendiseffekten: ”Det er blevet en industri.” Folkemødechef: ”Kig på kvalitet frem for kendisfaktor”. Kim Bildsøe Lassen: Kendisfaktor kun naturligt

Det kan være en god forretning at være kendt fra tv, når Folkemødet på Bornholm løber af stablen til juni. Det fortæller journalist og kommentator Henrik Qvortrup – en af de kendte journalister, der er i færd med at fylde kalenderen med ordstyrer-jobs til Folkemødet.

"Det er jo et eldorado. Du kan ikke sparke dig frem for interesseorganisationer og erhvervsorganisationer, der vil sætte – jeg ved ikke hvad – til debat. Og der er kun et vist antal folk, der kan det der, som en ordstyrer kan," siger han.

Her kan du se en liste over de organisationer, der holder events til Folkemødet i år: https://folkemoedet.dk/program/de-deltager-i-2017/

Halvdelen går mest op i kendis-faktor

Mogens Lindved er ejer af moderator-virksomheden Moderator.dk, der formidler kontakt mellem arrangører og ordstyrere på Folkemødet. Han fortæller:

"En del arrangører er meget optaget af at få en skærmkendt journalist som ordstyrer. Hos omkring halvdelen af arrangørerne vægter det højest, at det er en skærmkendt, mens andre tænker faglig dygtighed og ordstyrerens integritet." 

"Det er de meget hypede journalister, man vil have. Det kan også være kendte studieværter, som har et underholdningsprogram, men dem har jeg ikke så meget at gøre med. De scorer kassen, fordi de er kendte, på trods af at de måske ikke har så megen indsigt," mener Mogens Lindved.

Vil du nævne navne på dem, som du mener klarer det dårligt som ordstyrere?

"Det ville være unfair. Men det, jeg kan sige til dig, er, at der er nogle af de der mest hypede journalister fra DR TV og TV 2, der tænker: 'Hallo. Det kan da ikke være så svært at være ordstyrer. Derfor behøver vi ikke at forberede os.' Nogle af de mest hypede skærmjournalister er simpelthen ikke gode ordstyrere," mener Mogens Lindved.

Kan ”nå at nosse så meget rundt i det”

Mogens Lindved mener, at efterspørgslen efter kendte journalister ofte spænder ben for de gode debatter.

"En del har den grundlæggende antagelse, at hvis man har en skærmkendt som ordstyrer, så er 75 procent af arrangementet sikret. Men det holder kun i to minutter. På de to minutter kan den kendte nå at nosse så meget rundt i det, at det bliver et trælst arrangement. Det er min hovedmission, at det skal være en, der er fagligt kompetent, har integritet og vil sætte den tid af, der skal til for at have et fagligt kendskab til emmet," siger han og fortsætter:

"Nogle steder bliver der virkelig brugt mange penge. Hvis du tænker på telt, plads, mad og folk, der skal være derovre fra en organisation. 15.000 for en ordstyrer er peanuts. Men det er rigtig mange penge, hvis ikke man tænker sig om."

Folkemøde-direktør: Kvalitet frem for kendis-faktor

Mads Akselbo Holm er direktør for Folkemødet, der er et erklæret non profit-foretagende, der skal styrke demokratiet og dialogen i Danmark.

Til Mogens Lindveds kritik siger han:

"Vi har over 3.000 events på de fire dage. Det er ekstremt blandet, hvad der sker på de events. Jeg er fuldt ud klar over, at mange af især de større events tænker, at man skal have en kendis som moderator. Og der kan du få fra noget helt ypperligt til noget, der er mindre godt."



"Men at der må være en selvindsigt hos mange arrangører om, at man skal kigge på kvalitet frem for kendisfaktor og kvantitet – det er jeg fuldstændigt enig i."

"Det er ikke nok, at man booker tre debattører og en kendis-moderator. Et godt benarbejde er afgørende for, om man får en god debat," mener Mads Akselbo Holm.

Kim Bildsøe: Derfor er kendte journalister så efterspurgte

Journalist Kim Bildsøe Lassen havde et enkelt moderator-job sidste år på Folkemødet. Og når han ikke har haft flere, så skyldes det ikke, at han ikke har haft muligheden.

"Der er da en hel del, der spørger," siger han.

Han vil hverken be- eller afkræfte Mogens Lindveds kritik, men siger:

"Selvfølgelig skal man forberede sig ordentligt."

"Hvis man skal beskytte sin egen faglighed, så skal man også sørge for ikke at tage flere opgaver, end at man kan levere et ordentligt stykke arbejde," mener han.

Hvorfor tror du, kendte tv-journalister er så efterspurgte som ordstyrere?

"Fordi vi ofte gør det. I det at lave en debat ligger der en vinkling, noget interview, der ligger noget med at fokusere. Jeg har jo brugt en meget stor del af de sidste år på lave politiske debatter med mange politikere, der bliver set på live tv af 100.000-vis af mennesker."

Samtidig mener Kim Bildsøe Lassen, at kendis-faktoren er en "fuldkommen reel faktor".

"De folk, der gerne vil se kendte politikere, de vil da også gerne se kendte journalister," siger han.

Mellem 10.000 og 20.000 kroner per job

Henrik Qvortrup har arbejdet som ordstyrer på Folkemødet alle årene – på nær 2014 – siden starten i 2011. Han oplyser, at han får mellem 10.000 og 20.000 kroner per ordstyrer-job. 

"Det tager en time, typisk. Så er der selvfølgelig lidt forberedelse og et indledende møde. Man vil lige sætte sig ind i den problemstilling, der diskuteres, og det kan nogle gange ligge et stykke vej fra det, man normalt beskæftiger sig med. Men det er jo ikke så svært, når man er uddannet i at sætte sig ind i nye ting," fortæller han.

Hvor mange penge kan man tjene på hele Folkemødet?

"Hvis man får pakket sin kalender og siger, at man i snit får 15.000 per arrangement. Tre arrangementer om dagen. Så kan du gange op: Torsdag, fredag, lørdag, søndag. Så begynder det at ligne noget." 

Henrik Qvortrup vurderer, at han i gennemsnit bruger et par timer på at forberede sig på et arrangement.

Kejserens nye klæder

Og selv om Henrik Qvortrup selv tjener gode penge på Folkemødet, siger han:

"Jeg har bare en mild undren over, at der ikke er en lille dreng – som ham fra 'Kejserens nye klæder' – der dukker op og siger: 'Hov, hvad er det lige for noget'? Men vi har jo alle en interesse i at fastholde illusionen om, at det er vigtigt," siger han:

Men det bliver ikke Henrik Qvortrup selv, der trækker stikket.

"Det er blevet en industri, hvor sådan nogle typer som mig kan tjene rigtig gode penge. Og der ville da stå idiot på ryggen af en, hvis man ikke greb muligheden," mener han.

Henrik Qvortrup er ikke uenig i Mogens Lindveds branche-kritik.

"Det der med at tro, at man kan komme og tro, at man kan tage den på charmen – dét er misforstået," siger han.

"Jeg stopper dem i porten"

Hos Mogens Lindved ligger priserne til ordstyrerne lidt lavere end hos Henrik Qvortrup.

"Mine takster ligger mellem 10.000 og 15.000 kroner for en times arrangement. Ordstyrerne får mellem 9.000 og 13.500 kroner — jeg tager 15 procent," siger han.

Ifølge Henrik Qvortrup kan man tjene 180.000 kroner på fire dage. Er det også din erfaring?

"Det er meget få, der gør det. Hvis man har så mange arrangementer hos mig, så spørger jeg: Har vi ikke nået toppen for, hvor mange arrangementer du kan klare? Bare 10 minutters uoplagthed til et arrangement – så får man virkelig et dårligt ry. Mine folk ligger på et max på omkring seks-syv arrangementer. De ved godt, at hvis vi spænder buen for hårdt, så rammer det os selv i nakken," siger Mogens Lindved. 

Han lover også, at hans ordstyrere forbereder sig grundigt.

"Du kan helt sikkert finde journalister, der er lemfældige med forberedelsen. Men hvis jeg hører om den slags, så er det ud af vagten med det samme," siger han.

"Jeg stopper dem i porten. Jeg er i den privilegerede situation, at jeg får rigtigt mange henvendelser fra journalister. Hvis ikke jeg kender dem i forvejen, beder jeg dem om at sende tre referencer. Eller også tager jeg ud og hører dem. Jeg var ude i efteråret og hørte tre kendte — som var nogle skærmtrolde – og de var så dårligt forberedt, at der ikke var basis for et samarbejde," fortæller Mogens Lindved.

Sådan bliver du en dygtig ordstyrer

Det er ikke nok at være kendt, hvis man vil være en god ordstyrer, mener Mogens Lindved. Her giver han tre gode råd til, hvordan man også bliver en fagligt dygtig ordstyrer.

1. Forbered dig grundigt

"Du skal være god til at forberede dig. Det vil sige, at du skal være god til at sætte dig ind i det faglige grundlag – og god til at spille ind med idéer i forberedelsesfasen."

2. Sig kunden imod

"Du skal turde at sige arrangørerne imod i forberedelsesfasen – for eksempel i forhold til: Hvem passer ind i et panel? Det er det, de har betalt for. Langt de fleste vil gerne siges imod."

3. Vær "ekstremt nærværende"

"Du skal være ekstremt nærværende, når arrangementet kører – og god til at fange de stemninger, der er nede i salen."

 

Kommentarer
1
Ulrik Baltzer
05.05.17 12:41
Folkemødet må snart være
Folkemødet må snart være noget for National Geographic. Det er et regulært lakseløb, hvor landets skærmtrolde og superjournalister er bjørnene, der står klar ved bredden, når laksene, interesseorganisationerne, vender hjem for at yngle.

Penge kan man jo ikke få nok af, så det kunne være, man skulle springe på. Nu er det ikke for at pive, men jeg føler i stigende grad, at der bliver set ned på mig, når jeg pendler i min lille Tesla (70D) mellem villaen på Frederiksberg og mit sommerhus i Tisvilde. Folkemødet kunne være en glimrende mulighed for mig at skaffe kapital til en opgradering, og så er det sgu heller ikke gratis at have unger i privatskole eller køre racercykel med kulfiberstel. Mediebranchen er jo som bekendt kriseramt, så det er jo med at samle nødder til vinteren, hvis du forstår sådan en.

Jeg ved godt, jeg er sent ude, alle de fedeste laks er sikkert reserveret allerede, men hvis nogen mangler en ordstyrer, så ringer I bare. Jeg er grundigt forberedt og ekstremt nærværende på grænsen til det upassende, men selvfølgelig også i stand til at sige fra.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen