search

P3 TABER LYTTERE TIL LOKAL-RADIOERNE

I løbet af år 2000 skal P3´s programmer måles og vejes. Hvis de er for gråhårede, bliver de ændret, nedlagt eller flyttet over på P4.
I løbet af år 2000 skal P3´s programmer måles og vejes. Hvis de er for gråhårede, bliver de ændret, nedlagt eller flyttet over på P4.

 

»Vi vil undgå at komme i samme situation, som da DR TV sov i timen, og TV 2 spurtede forbi i seermålinger,« konstaterer P3-redaktør Henrik Heide som kommentar til de seneste to års udvikling i kanalens lyttertal.
Ganske vist har P3 succes som helhed. I dag har kanalen over 3 millioner lyttere hver uge – og 150.000 flere end for halvandet år siden, men lytterne er for gamle. Det kniber med at få unge til at hænge på.
Den samlede tid, som unge mellem 12 og 29 år bruger på at lytte til P3, er faldet med en femtedel.
»Lokalradioerne stjæler lyttere fra os i øjeblikket, og vi kan ikke ignorere konkurrencen. Som public service-kanal har vi en forpligtelse til at have et tilbud til de unge lyttere,« siger Henrik Heide.
Første skridt i retningen af at gøre P3 mere ungdommeligt består i at flytte søndags-programmerne Hotel Evergreen, Giro 413 og Sport i 3´eren over på P4. Programmerne skal efter nytår erstattes af nye programmer, der har appel til de yngre lyttere.

Ingen hellige køer
Søndagsfladen er kun en begyndelse. I løbet af næste år vil alle P3-programmer komme til eftersyn.
»Vi kigger det hele igennem, og der er ingen hellige køer. Hvis et program ikke passer ind i programlægningen, må det ændres eller fjernes. Der skal være sammenhæng i fladen, så der ikke er for store udsving i, hvilken målgruppe de enkelte programmer henvender sig til,« siger Henrik Heide og henviser til det ungdommelige program Katapult, der ligger klemt inde i eftermiddagsfladen mellem Stenstrop & Partners og Børneradio.
Netop Børneradio er ifølge en artikel i Jyllands-Posten et af de programmer, der risikerer at få kniven, og P3-redaktøren vil hverken af- eller bekræfte gisningerne.
»Børneradios lyttertal viser, at programmet ikke har fat i de unge mellem 9 og 12 år. Det er meget ældre danskere, der lytter til det. Derfor må det justeres,« siger Henrik Heide.
Mens det kniber med at få unge til at lytte til P3, er det til gengæld nemmere at få danskere over 30 år til at lytte til kanalen. Inden for det seneste halvandet år har P3 fået 150.000 flere lyttere over 30 år, men uanset successen hos de 30-50-årige lyttere, vælger P3 at satse på unge. De lettere gråhårede licensbetalere må skifte frekvens.
»P4 skal hente de 30 til 50-årige lyttere, så de skal igennem samme manøvre, som vi er gået i gang med. Vi kan ikke indrette P3 efter at lave radio til denne gruppe,« siger Henrik Heide.

Vanskeligt at lave P4-flow
P4-redaktør Stig Hartvig Nielsen glæder sig til at få Hotel Evergreen og Giro 413 over på sin kanal.
»De passer perfekt til vores flade,« siger han.
Til gengæld lyder han nølende ved tanken om, at han skal adoptere den gruppe lyttere, som P3 ikke længere gider.
»Vi er opmærksomme på, at vi skal modtage gruppen, men der er ingen afklaring på, hvordan det vil påvirke kanalen. Problemet er, at vi så skal sende radio for en målgruppe fra 35 til 70. Det bliver ikke let at lave et godt flow,« konstaterer Stig Hartvig Nielsen.
En vigtig deadline i DR bliver de kommende forhandlinger om et medieforlig, der går i gang i løbet af denne eller næste måned.
Hvis politikerne bestemmer, at DR skal have den fjerde landsdækkende kanal, hører alle bekymringer om 30 til 50-årige lytteres tilhørssted op. Så får de deres egen kanal.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen