search

Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom

"Her hviler journalist Lars Peter Bergqvist. Han overholdt altid deadline."Sådan sagde jeg i mange år, at der skulle stå på min gravsten. Nu, hvor døden nærmer sig som følge af lungekræft, ser jeg anderledes på det.

"Her hviler journalist Lars Peter Bergqvist. Han overholdt altid deadline."
Sådan sagde jeg i mange år, at der skulle stå på min gravsten. Nu, hvor døden nærmer sig som følge af lungekræft, ser jeg anderledes på det.

Mit erhverv skal ikke mejsles i sten, for var jeg ikke andet end journalist i 35 år? Det håber jeg. Far, mand, elsker, ven, bror, nevø, onkel, kammerat, aktivist.
Som ung eller midtvejsmagtfuld tror du, at din karriere aldrig ender, men en dag bliver du fyret, og du er glemt, før svingdøren holder op med at snurre. Når du er ude af vagten, bliver du forbavset over den ligegyldighed, der møder dig fra tidligere kilder.

Husk alligevel at opføre dig ordentligt over for dem, du møder på vej op, for det er de samme, du møder, når du er på vej ned.
Find dine indre værdier og kvaliteter i god tid. Dyrk dem som helligdomme. Det kan tidligt blive for sent.
Bevar din lave studsetærskel, men se ikke alle mennesker som kilder, mens du småtrippende venter på pointen. Det er den sikre vej til at ødelægge gode venskaber og private oplevelser.

Ser du et jobopslag á la "Elsker du at holde mange bolde i luften? Trives du i en hektisk og uforudsigelig hverdag?", så pas på. Redaktionen er underbemandet, og du skal klare to mands arbejde.

Så undgå lange arbejdsdage, og hold på dine ferier og fridage. Tag flere gange orlov.
En dag bryder du grædende sammen. Det sker for rigtig mange af os. Få lægeattest, og meld dig syg et halvt år. Plask ikke tilbage i det syge arbejdsmiljø uden at sikre dig sundere arbejdsforhold.
Vær ikke ked af, at du ikke magter eller har tid til at gå efter en Cavling. Det er ærefuldt nok at skære hakkelse i døgnets rejsestald. Især når det sker år ud og år ind på ubekvemme arbejdstider.

Når du falder i de blodige kløer på en kolerisk eller psykopatisk chef, så sig op. Du har ikke tid til at vente på et andet job. Du kan ikke vinde over bossen, så red din ære og gå. Penge er ikke alt.
Vejen er målet, så værdsæt de kolleger, der får arbejdet til at blive sjovt.

Hyld dine tillidsfolk. Især tak herfra til de faglige, der i gamle dage skaffede kollektiv pension og forsikring. Dengang ville jeg hellere have haft pengene i hånden. Nu har jeg fået 100.000 kroner for kritisk sygdom, ydelse for tabt arbejdsevne og midler til mine børn, indtil de fylder 24 år.
Tak.

– Lars Peter Bergqvist, forhenværende, 58

Kommentarer
11
Lene Bergqvist
31.03.12 10:03
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom

Lars Peter Bergqvist døde torsdag aften.
Ikke som forhenværende, men som et elsket menneske.

Fremhævet af Journalisten
Frede Olsen
31.03.12 12:42
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom
Jeg græd, da jeg læste det første gang og jeg græder igen. Han har så ret. Tak.
Fremhævet af Journalisten
Sus Falch
01.04.12 12:20
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom
Ja - en stor tak til Jens Peter Bergqvist for at prioritere sine kolleger med så god og vigtig vejledning på så svært et tidspunkt!
Fremhævet af Journalisten
Sus Falch
01.04.12 12:22
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom
Og stort undskyld for at kalde Lars Peter Jens Peter!
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
01.04.12 17:19
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom

Kære Lene Bergqvist

Jeg kendte ikke Lars Peter Bergqvist personligt.

Men jeg viste, hvem han var, fordi jeg i mange år har arbejdet for fagbladene.

Det var et flot og bevægende farvel, han sagde til sin branche.

Og hvor har  - undskyld havde - han ret.

 Jeg ønsker dig alt godt, og tak for din melding her.

 Venlig hilsen

Bodil Rohde 

Fremhævet af Journalisten
John Frølich
02.04.12 10:19
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom

Kære Lene Bergquist,

Jeg kendte Lars Peter personligt, men det er mange år siden vore veje skiltes. På et tidspunkt boede vi sammen i Århus. Var i mandegruppe sammen i nogle år.

Lars Peter var en elsket og god kammerat. En blændende skribent og en forbilledlig dygtig reporter. 

Hans sidste ord burde udgives som forord på forbundets næste jubilæumsskrift.

Æret være hans minde.

Venlig hilsen John Frølich 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.04.12 01:00
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom
Journalstik er stadig et fag, der griber een mere end bare et job. Sådan skal og bør det stadig være. Ellers kan denne form for formidling være ligemeget. Med disse ord, er der al mulig grund til at minde hinanden på, hvad der binder os sammen. 
Fremhævet af Journalisten
Jane Ladevig Pedersen
05.04.12 12:10
Re: Kort her til sidst: Min samlede faglige livsvisdom

  Jeg vil gerne sige tak til Lars for at vi gamle skolekammerater fandt sammen igen, det var hans værk.

 Hvil i fred Lars.

Fremhævet af Journalisten
Natalie Flink Bergqvist
12.12.13 22:03
Æret være min fars minde. Når
Æret være min fars minde. Når jeg, som datter, læser dette, bliver jeg stolt over min fars skrivetalent. Han var ikke kun en dygtig journalist, men også en fantastisk far.

- Natalie Flink Bergqvist
Fremhævet af Journalisten
Helle Pedersen
21.09.14 13:15
Jeg ville sige tillykke, men
Jeg ville sige tillykke, men finder ud af, at Lars ikke er her mere. Fine ord også her til sidst...rører mig dybt...tak, Lars! Jeg var kæreste med Lars i Roskilde og senere i Århus, vi boede i Jægergårdsgade...indtil jeg flyttede tilbage til Sjælland...før han var færdiguddannet, så det er længe siden! Hilsen til familien
Fremhævet af Journalisten
Helle Pedersen
22.09.14 15:21
P.S. Jeg vil give John ret i,
P.S. Jeg vil give John ret i, at Lars'es vise ord bør pryde næste jubilæumsskrift.
Fremhævet af Journalisten