search

Ekspert: Kritikken af Viaplay kan ikke stoppes med kommunikation

En pludselig prisstigning på over 32 procent har udløst en mindre shitstorm. Men Viaplay må bide kritikken i sig, for der er ikke noget alternativ, lyder det fra kommunikationsrådgiver

Fremover får priserne på Viaplay Sport og Viaplay Total et ordentligt nøk opad. Prisen stiger til 449 kroner om måneden, hvilket svarer til en prisstigning på over 32 procent for at se blandt andet Superligafodbold, Champions League og Premier League.

Begrundelsen for prisstigningen er ifølge Nordic Entertainment Group (NENT), at Viaplay ”kommer til at udbyde mere indhold end nogensinde”.

Nogenlunde samme svar har Journalisten modtaget per mail med henvisning til, at vi kan citere kommunikationschef Mette Barnes.

Her nævnes, at blandt andet ”Film & Serier-indholdskartotek” er steget, og at der i 2020 blev sendt mere end 7.000 live-sportsudsendelser og over 14.000 timers sport i Total-pakken. NENT er ikke vendt tilbage på Journalistens opfølgende spørgsmål.

Hvor er I?

Prisstigningen og den ukonkrete kommunikation har udløst vrede og hånlige kommentarer på sociale medier fra kunder, der efterlyser en ordentlig forklaring.

”I kunne sgu da i det mindste fortælle baggrunden for 33 % prisstigning. Det burde da være indlysende, især hvis man gerne vil beholde sine kunder. Hallo, hvor er I,” spørger en af mange utilfredse kunder på Viaplay Sports facebookside

 

Ifølge direktør Reinholdt Schultz fra kommunikationsbureaet Mannov er der imidlertid ikke andet at gøre for NENT end at stå igennem shitstormen. Der findes nemlig ikke et smart kommunikationsgreb, der kan få kritikken til at gå væk.

”Det er en kamp, man ikke kan vinde med kommunikation. Og det tror jeg også, de ved hos NENT. Jeg vil tro, at deres analyse er, at forklaringer ikke får kritikken til at forsvinde. Derfor venter de bare, til protesterne stopper af sig selv,” siger han.

Må håbe, det går væk

Reinholdt Schultz siger, at der er ballade, hver gang tv-kanaler hæver prisen. Og det gør ikke en forskel at komme med en masse begrundelser.

Hvis NENT for eksempel sagde, at priserne stiger på grund af øgede udgifter til sportsrettigheder, ville det bare blive analyseret og endevendt af kritikerne – uden at de nødvendigvis ville acceptere forklaringen.

”NENT ved godt, at de får nogle tæsk i nogle dage. De håber, at det bliver glemt, og at det er de færreste kunder, som rent faktisk opsiger abonnementet,” forklarer Reinholdt Schultz.

Men ville det ikke skabe større forståelse, hvis de for eksempel på sociale medier gik mere i dialog med brugerne i stedet for at give nærmest enslydende standardsvar?

”Jo, de kører det meget tight. Men det er de nødt til, når de hæver priserne. Det er deres valg, og jeg tror, det er meget fornuftigt.”

Kritikerne larmer

Han er selv Viaplay-kunde og studsede også over prisstigningen, da han blev præsenteret for den.

”Jeg tænkte: ”Nå, det var da godt nok noget af en stigning – og så uden en forklaring,” husker han.

Og så gjorde han ikke mere ved det.

Den gruppe af kunder, som fylder mest nu, er de utilfredse kunder.

”De synes, ligesom jeg, at prisstigningen er for stor. Men de larmer mere, og derfor fylder de også mere på sociale medier.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen