search

Debat: Hvorfor skal jeg give gratis fotos til hjemmeværn og forsvar?

Freelance fotojournalist Morten Brandborg oplever, at kommunikationsafdelinger hos forsvar og Hjemmeværnet tror, han vil arbejde gratis for dem. ”Jeg har besluttet at stå frem og fortælle historien med den risiko, det medfører for min forretning,” skriver han

Af Morten Brandborg, freelance fotojournalist, Bornholm

Telefonen ringer i den lille freelanceforretning på Bornholm. En god kilde gennem flere år, en officer, fortæller glad, at der er gode nyheder i farvandet.

Jeg takker ham for informationerne og aftaler at kigge forbi den følgende uge, så vi kan få en snak og få taget fotos til historien. På Bornholm udfører en freelancer ofte begge opgaver.

Jeg ved allerede, at jeg kan afsætte en artikel og fotos til en af mine faste kunder, et bornholmsk medie.

Lige inden samtalen slutter, siger officeren:
”Er det OK, at du bliver kontaktet af en af vores journalister, som skal bruge nogle billeder?”

Svaret er naturligvis ja. Jeg har en forretning. Mit ja betyder, at jeg mod betaling vil tage nogle fotos til forsvarets medietjeneste.

Jeg skulle senere blive klogere på, at forsvarets pressefolk havde en anden holdning.

Koster det penge?

For lidt senere bliver jeg kontaktet af en venlig journalist fra Værnsfælles Forsvarskommando.

”Jeg vil gerne have fotos af publikums besøg ved åbent hus i tidsrummet kl. 15.00 – 17.00,” siger journalisten, mens jeg noterer på blokken.

Jeg fortæller journalisten, at jeg gerne vil løse opgaven, og at jeg tager mig betalt med XXX kroner pr. time, tillagt moms og kørsel.

Samtidig fortæller jeg, at hun nok skal regne med i alt fire timer til opgaven, hvorefter hun får en serie behandlede fotos, som forsvaret har rettigheden til at bruge.

”Koster det penge?" lyder det forbavset i telefonen fra Aarhus.

Jeg forklarer den venlige dame, som nu er blevet en meget bestemt dame, at jeg kører rundt med fotogrej for godt 200.000 kr. og lever af at sælge mine produktioner.

”Det må jeg undersøge og så ringe tilbage,” lyder det.

Jeg tænker over, at det nok er en DJ-kollega, som vil have mig til at levere fotos gratis til forsvaret, som de derefter kan bruge til markedsføring og promovering, hvilket jeg da slet ikke har noget imod – altså formålet!

Hvordan kan hun dog tænke, at jeg skal forberede opgaven, læsse min bil med grej og køre en del kilometer og så løse en opgave af to timers varighed, køre hjem og billedbehandle og så levere fotoserier gratis – til forsvaret, en af Danmarks største virksomheder med flest ansatte?

Forsvaret valgte en anden

En time senere ringer telefonen.

”Vi får en lokal til at løse opgaven. – En meget lokal,” tilføjer journalisten.

Jeg har ikke længere lyst til at arbejde for en kollega, som har den holdning. Derfor bliver mit svar: Nå!

Jeg tog ud og dækkede begivenheden for et lokalt medie, som jeg har aftale med. Fik nogle fede billeder i kassen og kunne den følgende dag se fem billeder i avisen, et helt opslag, garneret med min tekst.

En meget venlig kontoransat, som jeg kender rigtig godt, kom hen til mig ved åbent hus-arrangementet og spurgte, hvad hun skulle gøre, når forsvarets kamera var i uorden.

Det var hende, som nu lavede mit journalistiske arbejde. Nu skulle jeg hjælpe hende, så hun kunne løse ”min” opgave.

Hun viste mig et meget gammelt digitalkamera, af ”murstenstypen”, som var topmoderne omkring årtusindskiftet.

Skærmen, som skal bruges som søger, var holdt op med at virke, og desuden havde hun ikke erfaring med at fotografere.

”Send mig lige en kopi!”

Nogle dage efter var den gal igen.

I forbindelse med 750 politifolks afrejse fra Bornholm med flere færger optog jeg nogle videoklip, hvor Hjemmeværnet hjalp med udskibning af de mange politifolk og 500 køretøjer.

En informationsofficer skrev til mig: “Send mig lige en kopi af din video.”

Nu var der tale om en video i HD-kvalitet, som fyldte 5GB. Jeg havde brugt en time på optagelse og en del tid på opstilling og endnu mere tid på redigering.

Jeg har lige skrevet til hende og forklaret, hvorfor jeg og andre fotojournalister og fotografer ikke forærer vores produktioner væk.

Jeg har fortalt, at jeg da gerne giver forsvaret et godt tilbud. Jeg har ikke hørt fra dem siden.

Uetisk at forære væk

Jeg mener, at det ville være uetisk og ukollegialt at forære mit arbejde væk, mens vi har ledige kolleger gående rundt, og kampen står om en rimelig betaling for journalistisk arbejde.

Jeg har besluttet at stå frem og fortælle historien med den risiko, det medfører for min forretning.

Kommentarer
15
Jesper Bech
21.08.15 08:27
Har Journalisten ikke tænkt
Har Journalisten ikke tænkt sig at få en kommentar på Forsvaret på denne historie?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
21.08.15 09:58
Kære Jesper

Kære Jesper

Jeg har sendt debatindlægget til Forsvaret og Hjemmeværnet og opfordret dem til at svare på den rejste kritik.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Peter Thornvig, DJ:Fotograferne
22.08.15 06:22
Du kommer sikkert til at
Du kommer sikkert til at vente længe på reaktion, Øjvind. De står helt sikkert i skammekrogen - meget længe.
Helt kort. Det er i sådanne situationer, hvor billedbestilleren med sin professionelle baggrund, lige burde gi' det en tanke, i stedet for straks at ty til den hurtige automat reaktion, hvor det kun handler om billigst.
Der er ca 800 professionelle freelance fotografer i DJ...
Fremhævet af Journalisten
Henning Lahrmann
22.08.15 09:31
godt der er nogen som tager
godt der er nogen som tager dette problem op, når man oplever arbejdsgivere sætte bl.a. Kontorfolk til at tage billeder til et blad eller et elektronisk medie. I min tid som redaktør af Officeren m.m. Har jeg forsøgt at bekæmpe denne form for dumping.
Fremhævet af Journalisten
Michael m. Jørgensen
22.08.15 11:58
Det er efterhånden hverdags
Det er efterhånden hverdags oplevelser!
Nogle gange under jeg mig meget over div journalister og medier
Fotografers arbejde skal da ikke koste noget. Når jeg så står i situation og vender det om, spørger om journalisten. Ikke i morgen kan komme forbi hos mig og udfører xx timers havde arbejde gratis, så bliver de smask fornærmede!

Problemstillingen er fremherskende - og kunne hvis vi havde haft et godt og stærkt forbund havde været undgået! Mælk er heller ikke gratis i netto
Fremhævet af Journalisten
Kristine Haurdahl
23.08.15 19:34
Godt brølt Morten! - Tænk
Godt brølt Morten! - Tænk hvis alle brugte den sunde fornuft - ligesom dig - og retten til at 'speak up' :-)
Fremhævet af Journalisten
Rune Dyrholm
23.08.15 23:21
Jeg har selv arbejdet i
Jeg har selv arbejdet i relevante afdelinger i Forsvaret, og angående din konkrete oplevelse, så er mit gæt, at journalisten for Værnsfælles Forsvarskommando ganske simpelt har kontaktet dig i den tro, at du var "intern" og derfor er blevet forvirret over snak om timepriser og moms. Den slags detaljer kan godt gå tabt i en besked om at xx tager billeder og kan kontaktes på xx.

Det er ikke særlig normalt at hyre professionelle fotografer i Forsvaret, og slet ikke til rimeligt almindelige begivenheder, hvor alle og enhver kan få "et eller andet" i kassen. Det devaluerer ganske rigtigt professionelle fotografers arbejde, og giver væsentlig ringere fotos, men omvendt er måske heller ikke Forsvarets rolle at indkøbe pressefotos i dyre domme. Af disse årsager er det kun i meget ringe grad en del af mindsettet, at fotos er noget man betaler for. Det er min egen vurdering.




Fremhævet af Journalisten
Brian Poulsen
24.08.15 09:34
Det er sjovt som fotografiet
Det er sjovt som fotografiet har mistet sin værdi. Jeg kender ikke mange andre brancher hvor folk i samme stil forespørger eller "forventer" gratis arbejde. Ja at det endda ligefrem bliver en udgift for en at skulle give noget væk. En ting er at de vil ha billeder uden betaling, men man skal også lige starte bilen op og køre x kilometer for at tage billederne.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Hjuler
24.08.15 12:06
Desværre bruger de også
Desværre bruger de også fastansat redaktør fra en af fagforeningerne for forsvaret som leverandør i hjemmeværnet.
Fremhævet af Journalisten
Lars Bøgh Vinther
24.08.15 12:37
I Forsvarets
I Forsvarets Kommunikationssektion bruger vi jævnligt freelance fotografer, som vi selvfølgelig betaler for opgaven. I nuværende situation med gennemførte nedskæringer endda i tiltagende grad. I dette tilfælde var begivenheden planlagt dækket af deltagende forsvarspersonale. Vores journalist kendte ikke til at Morten Brandborg var professionel fotograf. Havde det været tilfældet, ville opkaldet have handlet om pris og vilkår. Da hun blev klar over at opkaldet til Morten Brandborg beroede på en misforståelse, valgte hun at takke nej og gennemføre opgaven som planlagt med hjælp fra en medarbejder. Vi er kede af denne misforståelse, og finder det ærgerligt at blive hængt ud. Vi vil nemlig gerne beholde det gode forhold til vores ofte anvendte freelancere.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
24.08.15 16:52
Et er, at Morten Brandborg er
Et er, at Morten Brandborg er chef for Marine Hjemmeværnet på Bornholm.

Et andet er, at han er fotojournalist og medlem af DJ, og derfor skal han selvfølgelig have en ordentlig betaling for sine billeder.

Men her er der i den grad en interessekonflikt, som bør løses. Og en vurdering fra PF og Fotograferne.

Det bedste og mest logiske vil være at betale Morten Brandborg takten for de billeder, han laver til Forsvarets publikationer. Med hensyn til andre publikationer forhandler han jo selv fra gang til gang.

At Morten Brandborg har en intern viden, sætter mange af kunder sikkert pris på. Og de kan jo vælge at stå af på ham, hvis de synes, at det kommer for tæt på.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Lars Lindskov
25.08.15 06:02
Rune Dyrholm skriver bl.a.:

Rune Dyrholm skriver bl.a.:
"Det er ikke særlig normalt at hyre professionelle fotografer i Forsvaret, og slet ikke til rimeligt almindelige begivenheder, hvor alle og enhver kan få "et eller andet" i kassen."
Jeg forventer da at vores angribende forsvar har en professionel tilgang til den visuelle og øvrige kommunikation og journalistik. Hvis tankegangen blev udbredt til våben og fly kunne der sikkert spares en del penge, da de jo nok kunne komme på vingerne og ramme et eller andet……
Da teknologien har gjort det nemmere, at fotografere og sende fotos er det desværre blevet mere udbredt, at billeder BARE er noget man bare laver uden sans for indholdet og det visuelle budskab. Heldigvis er der en spirende forståelse for, at der skal noget specielt til, hvis man skal skille sig ud fra mængden og her burde det offentlige helst gå forrest - eller ihvertfald ikke blive overhalet af større virksomheder og organisationer.
mvh
Lars Lindskov
freelancer, PF-formand
Fremhævet af Journalisten
Morten Brandborg
25.08.15 16:47
Tak for de mange forskellige
Tak for de mange forskellige kommentarer og synspunkter. Jeg har ønsket at skabe opmærksomhed omkring et tiltagnede problem.
Jeg er da også glad for at forsvarets kommunikationsfolk kommer på banen.
Jeg værdsætter arbejde med disse højt.
Det er dog helt under lavmålet, når Bodil Rohde melder ud, at jeg er chef for Marinehjemmeværnet på Bornholm. Jeg var i en periode flotillechef og afleverede for flere år siden stafetten til min efterfølger.
Jeg har altid bestræbt mig på, at undgå "kasketforvirring" og altid meldt ud, i hvilken rolle jeg agerede. Det gjorde jeg da også, da jeg modtog henvendelsen fra forsvaret i den omtalte sag.
Jeg har faktisk i min tid som chef, løst flere opgaver for forsvaret og hjemmeværnet, hvilket ikke har givet nogen problemer. Jeg har dog altid holdt mig fra, at løse opgaver på "hjemmebanen".
Jeg håber sandelig at forsvaret og Bodil Rohde normalt laver en bedre research, end i dette tilfælde, hvor hun direkte i strid med sandheden skriver, at jeg er chef for Marinehjemmeværnet på Bornholm.
Hvis jeg nu havde været chef, kan jeg ikke se, at det ville skabe nogen konflikter, når jeg blot melder det ud og undgår interessekonflikter.

MVH
Morten Brandborg
Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Petersen
25.08.15 17:59
Godt gået, Morten. Og i al
Godt gået, Morten. Og i al respekt for dit freelancearbejde, som ved gud har trange forhold !
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
25.08.15 18:14
Kære Morten Brandborg

Kære Morten Brandborg

Det må du meget undskylde.

Jeg kikkede på offentligt tilgængelige kilder på nettet, inden jeg skrev mit indlæg.
Netop for ikke at lave fejl.

Så det var bestemt ikke min hensigt.

Min hensigt var at præcisere, at du som fotojournalist skulle have penge for dit arbejde. Uanset, hvem du arbejder for.

Der er jo heller ingen, der f. eks.forventer, at DJs medlemmer laver gratis arbejde for hverken Journalisten eller journalisten.dk.

Venlig hilsen
Bodil Rohde


Fremhævet af Journalisten