Danskerne vil hellere se reklamer end betale licens

Over halvdelen af danskerne ville ikke have noget imod flere reklamer på DR, hvis de til gengæld kunne slippe billigere i licens.

Over halvdelen af danskerne ville ikke have noget imod flere reklamer på DR, hvis de til gengæld kunne slippe billigere i licens.

Licens er i øjeblikket den mindst dårlige måde at drive en public service-station på, lyer det medieforsker Frands Mortensen. Men det er en stor del af danskerne ikke enige i. I en ny undersøgelse svarer 51 procent, at de gerne så reklamer på DR, hvis det betød, at de kunne slippe billigere i licens. Det skriver Ritzau.

Det er analysefirmaet YouGov, der har lavet undersøgelsen for gratisavisen MetroXpress. Undersøgelsen viser, at det især er de 18 til 29-årige, der er klar til at ofre nogle minutters sendetid til fordel for reklamer på DR. Men det er ikke nødvendigvis fordi de unge er trætte af DR's programmer. Den personlige økonomiske situation har meget at sige, lyder det fra medieforsker.

»Tidligere undersøgelser har jo vist, at unge har en mere kritisk indstilling til licensen, der kan være en stor andel af ens budget, hvis man eksempelvis er på SU. Hvis det er svært at betale regningerne, er man mere ivrig efter at slippe for at betale fuld licens,« siger Henrik Søndergaard, medieforsker på Københavns Universitet.

0 Kommentarer