Hvor stor en del af danskere læser avis på nettet, hvor mange har abonnement på en streamingtjeneste som eksempelvis HBO eller Netflix, og hvor mange hiver dankortet frem, når de støder på en betalingsmur på nettet?
Mandag udgav Kulturstyrelsen en rapport om danskernes medieforbrug på nettet, der giver svar på disse og en lang række andre spørgsmål.
Rapporten – der dels er baseret på resultater fra Danmarks Statistik, dels på en Gallup-undersøgelse for Kulturstyrelsen – viser blandt andet, at lidt mere end hver femte dansker streamer tv-programmer, film og tv-serier på ugentlig basis.
En næsten lige så stor andel af danskere læser ifølge rapporten aviser og blade på nettet hver uge, mens 15 procent gør det dagligt.
Men når det kommer til at betale for online-nyheder fra aviser og blade, lader det til, at der er markant mindre vilje end til at betale for underholdning på nettet.
Knap halvdelen af internetbrugerne har et abonnement til en streamingtjeneste som eksempelvis HBO eller Netflix, mens kun 14 pct. har et abonnement til at læse aviser og blade online.
Rapporten viser også, at en tredjedel af danskerne plejer at finde informationerne på andre hjemmesider, hvor de ikke skal betale for indholdet, når de bliver mødt med krav om at betale for indhold på nettet.
Ikke overraskende er der stor forskel på, hvor meget de unge og de ældre danskere streamer. Mens 41 procent af de 19-34-årige streamer film, tv eller tv-serier på ugentlig basis, gælder det samme kun for 5 procent af de 55-70 årige.
Til gengæld er de 35-54-årige de største forbrugere af online-nyheder fra aviser og ugeblade.
Nedenfor har vi visualiseret fem af hovedkonklusionerne.
3