Her er 10 pointer fra DR’s nye rapport om medieudviklingen

Unge streamer tre gange så meget som dem over 30. Snapchat vinder frem. Og tilliden til nyhedsmedierne er ikke så ringe, som den hidtil har været udlagt. Sådan lyder tre konklusioner fra DR's nye rapport Medieudviklingen 2017

I dag lander DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes medieforbrug.

Her er ti centrale pointer fra rapporten.

​Kun fire procent har ikke tiltro til nyhedsmedier

To ud af tre har stor tiltro til danske nyhedsmedier. 68 procent svarer "i høj grad" eller "i meget høj grad" til spørgsmålet "I hvilken grad har du generel tiltro til danske nyhedsmedier?"

Kilde: Megafon for DR Medieforskning. Repræsenativt udsnit af danskere på 15+.

Bemærk, at andre undersøgelser – med andre metoder – viser et andet billede. For eksempel gennemførte Wilke en undersøgelse for Jyllands-Posten i 2017, der viste, at 15 procent af danskerne i mindre eller meget lav grad stoler på "de nyheder og historier, de danske medier bringer".

Mere tiltro til tv end aviser

Danskerne stoler mere på nyheder fra tv end aviser, nyhedsapps og sociale medier. Mere end to ud af tre svarer, at de i høj eller meget høj grad har tiltro til nyheder fra tv. Det samme svarer kun hver fjerde, når det gælder nyheder fra nyhedsapps.

Kilde: Megafon for DR Medieforskning. Repræsenativt udsnit af danskere på 15+.

Bredere breaking end tidligere

Flere hører historien på breaking-tidspunktet end tidligere. I 2012 hørte 39 procent historien på breaking-tidspunktet. Det var i 2017 steget til 49 procent. Men de traditionelle medier går tilbage som breaking-kanaler, til fordel for sociale medier.

Kilde: Kantar Gallup for DR Medieforskning og DR Panelet. Repræsenativt udsnit af danskere på 15+. Mediebrugerne blev spurgt, hvor de første gang hørte om fem store nyhedshistorier.

Streaming vinder frem

YouTube og Netflix har stadig bedst fast i danskerne. Men alle undersøgte stremingtjenester på nær TV 2 Play vinder frem.

Kilde: Kantar Gallup Index Danmark (2. + 3. kvartal). Repræsenativt udsnit af danskere på 12+.

Unge streamer tre gange så meget som dem over 30

Danskere under 30 bruger markant mere tid på nettet. Både når det kommer til streaming, gaming og sociale medier, bruger de 15-29-årige mindst dobbelt så meget tid som dem på 30+.

Kilde: Kantar Gallup for DR Medieforskning. Repræsenativt udsnit af danskere på 15-74 år. 

SoMe som primær nyhedskilde

Sociale medier er den primære nyhedskilde for de 15-29-årige. I den ældre gruppe står radio, tv og avis fortsat stærkest.

Kilde: Megafon for DR Medieforskning. Repræsenativt udsnit af danskere på 15-29 år.

​Podcast begynder at få fat

Hver fjerde af de 20-40-årige lytter ugentligt til podcast. Hos både teenagere og ældre er andelen mindre, og kun 5 procent af svarpersonerne på 60 år og ældre lytter ugentligt.

Kilde: Kantar Gallup Lokalradio Indeks.

Flere hopper på Snapchat

Udviklingen af brugere på sociale medier er nogenlunde stabil, men flere danskere er kommet med på Snapchat-bølgen.

Kilde: Kantar Gallup Social Media Life. Repræsenativt udsnit af danskere på 12+.

Mobilnet trumfer computer

Flere bruger nu nettet fra mobilen end fra computeren.

Kilde: Kantar Gallup Index Danmark (2. + 3. kvartal). Repræsenativt udsnit af danskere på 12+

Færre programmer samler millioner

Færre og færre tv-udsendelser når en million seere den dag, de bliver sendt.

Kilde: Kantar Gallup Seer-Undersøgelsen. Repræsenativt udsnit af danskere på 3+.

Rapporten 'Medieudviklingen 2017' kan hentes her.

Opdateret den 25. januar kl. 13.17 med link til rapport.

2 Kommentarer

Thomas Møller Larsen
25. JANUAR 2018
Kære Keld

Kære Keld

Artiklen er nu opdateret med link til rapporten (i bunden af artiklen).

Mvh. Thomas / Journalisten
Keld Andersen
25. JANUAR 2018
Link til undersøgelsen, tak!
Link til undersøgelsen, tak!