10 pointer – sådan er danskernes medieforbrug

Danskerne læser i langt højere grad nyheder på nettet, annonceomsætningen løber til udlandet, og markant flere hører podcast hver uge. Det viser en ny rapport. Her er 10 pointer

Mange af de tendenser, vi de sidste mange år har set i forhold til danskernes medieforbrug, fortsætter.

Det viser rapporten ‘Mediernes udvikling i Danmark 2018’, der i dag er blevet udgivet af Slots- og Kulturstyrelsen om danskernes medieforbrug.

Her er 10 væsentlige ting, rapporten fortæller om danskernes medievaner. Du kan læse de vigtigste pointer fra rapporten sidste år her.

Rapporten baserer sig på flere danske medieundersøgelser fra det forgangne år. Den baserer sig på undersøgelser fra Kantar Gallup, Danmarks Statistik, Seer-undersøgelsen 2017, Det Danske Reklamemarked 2017 af IRM og ‘Undersøgelse af pengestrømme til udenlandske virksomheder i det danske annoncemarked’ fra Danske Medier Research.

Tal for danskernes medievaner på print, net og for radio og tv, hvor der kunne være statistisk usikkerhed, baserer sig i høj grad på en repræsentativ undersøgelse (Index Danmark) fra Kantar Gallup. Denne har 24.000 respondenter, hvilket giver en statistisk usikkerhed på under en procent.

TV-seening
Infogram

Rettet klokken 10.33: I den sidste infografik havde vi fejlagtigt skrevet, at tallene viste tv “per uge”, men det er “per dag”. Det er nu rettet.

1 Kommentar

Esben Vallø-Holmsgaard
22. AUGUST 2018
Jeg vil forelå jer at
Jeg vil forelå jer at dobbelttjekke det sidste tal:
"284 Danskerne ser i gennemsnit så mange minutters tv dagligt."

4 timer og 44 min om dagen i gennemsnit er for højt. Der er måske tale udelukkende om én aldersgruppe, der er godt oppe i årene.

Se f.eks. denne fra DR:
https://www.dr.dk/NR/rdonlyres/EDBEE3F4-5C3E-439E-A08E-870734C3CD72/6150035/medieudviklingen_2016.pdf

Her står på side 1:
2015: 172 min/person/dag
2016: 158 min/person/dag

Mvh