Det er en kortsigtet panikløsning, når Newsweek siger farvel til print. I stedet burde bladet lukke, mener blogger for Reuters, Felix Salmon. »Der er ingen efterspørgsel på et digitalt Newsweek.«
Printmedier med dårlig økonomi lukker sjældent. I stedet prøver de at overleve ved at blive digitale. Det seneste eksempel er det legendariske magasin Newsweek, der på grund af faldende annonceindtægter, frem over kun skal udkomme digitalt.
Men ifølge blogger for Reuters, Felix Salmon, er det en kortsigtet løsning, som man ikke ser andre steder end i medieverden.
»Chancerne for at Newsweek får succes som digitalt betalingsmedie er lige præcis nul,« skriver han.
Hvis Newsweek startede som nye medie – og uden en gloværdig forhistorie – ville man ifølge Salmon i dag slet ikke gøre Newsweek til et betalingsmedie på nettet, men vælge en gratismodel ligesom Huffington Post – der opgav betalingsmodellen for mange år siden.
»Der er ingen efterspørgsel på et digitalt Newsweek,« skriver Felix Salmon med henvisning til at kvalitetsforskellen på betalt indhold i Newsweek og hvad man ellers kan finde på nettet er for lille.
Han mener, at det digitale projekt handler om at ejerne frygter at tabe ansigt.
»Når det kommer til stykket, er det altid mere ærefuldt og visionært at finde på noget nyt og digitalt end at lukke mediet ned og afskrive det som en dårlig investering.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.