20. december 2014
BLOG
Jørgen Laurvig:
Cubas medier i et jerngreb

Politiken-læseren bliver yngre og rødere

Færre borgerlige læsere og flere blandt de helt unge. Det er nogle af de detaljer, der gemmer sig bag Politikens læsertal for andet halvår af 2007. Overordnet er oplaget faldet med ni procent på et år.
05/03/2008 | 13:12

Af: Lasse Højsgaard

Færre borgerlige læsere og flere blandt de helt unge. Det er nogle af de detaljer, der gemmer sig bag Politikens læsertal for andet halvår af 2007. Overordnet er oplaget faldet med ni procent på et år.

 

Det er blandt læsere i aldersgruppen 12 til 24 år, at Politiken kan finde en knage at hænge optimismen på. Ifølge dagbladet Børsens medietillæg viser nye tal fra TNS-Gallups Index Danmark en stigning for avisen på 14 procent i denne kategori.

Tallene viser også en større andel af læsere, der stemmer til venstre for Socialdemokraterne, samtidig med en afvandring af borgerlige læsere. I Børsens artikel kædes det sammen med den relancerede Politikens øgede fokus på debat og meningsmageri, der ifølge iagttagere har gjort avisen mere ’frelst’ end tidligere.

Endelig er der geografisk set en stigning – som det eneste sted i landet – blandt læsere i Midtjylland.

Den klassiske Politiken-læser ligner dog stadig sig selv: Veluddannet storkøbenhavner med husstandsindkomst over en halv million kroner og politiske centrum-venstre holdninger.

Politiken mærker i høj grad en tendens mod, at læsere med lav indkomst dropper betalingsaviserne. På et år har avisen tabt en femtedel af læserne med under 300.000 i husstandsindkomst, og det har været medvirkende til den generelle oplagstilbagegang på ni procent i 2007.

Samtidig med disse tal har JP/Politikens Hus offentliggjort et underskud på 134 millioner kroner før skat.

 

Kommentar

06/03/2008 - 13:20
Kim Poulsen
Forlyder der noget om kønsfordelingen blandt læserne af denne efterhånden tantede avis?

Seneste nyheder

19/12/2014 | 15:26
Emil Ellesøe Ditzel
19/12/2014 | 13:08
Jakob Albrecht
19/12/2014 | 12:50
Jakob Albrecht
19/12/2014 | 11:42
Jakob Albrecht

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Greenpeace Nordic is looking for a Head of Communications

Greenpeace
Ansøgningsfrist: 15/01/2015

Fynske Medier søger to reportere

Fyens Stiftstidende
Ansøgningsfrist: 05/01/2015

Chefproducer til TV ØST

TV Øst
Ansøgningsfrist: 13/01/2015

Journalist til kirke og tro i Aarhus

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 15/01/2015

BERLINGSKE MEDIA SØGER // SOCIAL MEDIA MANAGER TIL BERLINGSKE BUSINESS

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 12/01/2015

 

Nyt fra Kommunikationen.dk