TV 3 fylder 30: Fra spæd nyhedskanal til reality-kæmpe

I dag er TV3 mest kendt for sport og reality. Men faktisk havde kanalen, der nu fylder 30 år, i en periode sin egen nyhedskanal. ”Men det var håbløst at konkurrere med et budget, der var en tiendedel af DR og TV 2’s,” fortæller Karsten Kjær, der var med til at starte TV3’s nyhedskanal

”En spæd nyhedskanal blev erstattet af en stor reality-kanal.”

Sådan beskriver adm. direktør i Freeport Media, Karsten Kjær udviklingen for TV3, der for nylig fyldte 30 år.

I dag er kanalen mest kendt for sport og reality, men frem til 2001 var TV3 også en nyhedskanal. I 1995 blev Karsten Kjær hyret til at starte nyhedsafdelingen sammen med Paul Gazan. De skulle tage konkurrencen op mod DR og TV 2.

”Det var virkelig en kamp mod de to store. Og det var ikke specielt let. I dag er det nærmest en lille historisk parentes, at der i en periode faktisk var tre sidestillede nyhedskanaler i Danmark,” siger Karsten Kjær.

Tv-stationen lukkede sin daglige nyhedsudsendelse, Dagens Nyheder, i 2001.

Mere kriminalstof og human interest 

Karsten Kjær fortæller, at tanken med TV3’s nyheder dengang i 90’erne var, at de skulle være mindre konservative end nyhedsdækningen på DR og TV2.

”Ambitionen var at lave noget, som var en anelse mere populært end på de andre kanaler. De lavede mange politiske og økonomiske historier. Vi lavede flere human interest historier og mere kriminalstof. Det var ikke så velset dengang,” fortæller Karsten Kjær.

Ambitionen var at lave nyheder på lige fod med de andre nyhedskanaler.

”Men viljen var ikke til stede, da det begyndte at blive alvor. Der blev ikke afsat tilstrækkelige midler til nyhederne, og det var håbløst at konkurrere med et budget, der var en tiendedel af DR og TV 2’s. Derfor stoppede jeg,” siger Karsten Kjær.

Kunne ikke stå distancen 

TV3’s succes med reality-programmet Robinson Ekspeditionen i slutningen af 90’erne blev begyndelsen på enden for nyhedskanalen.

”Vi indså, at vi måtte fokusere på det, vi er bedst til. Nyheder var ikke vores område. Vi kunne åbenlyst ikke stå distancen med DR og TV2 på den front,” har Kim Poder, topchef hos MTG Danmak, der ejer og driver TV3, sagt til Finans.

Realitygenren blev ifølge Kim Poder en identitet for TV3, der har været med til at sikre kanalens markedsposition gennem årene.

Karsten Kjær er enig:

”TV3 er på nogen måder en mere succesfuld kanal i dag. Men det er selvfølgelig også en kanal, som har mistet noget af den profil, den dengang havde som den tredje broadcaster,” siger han

0 Kommentarer