search

Skriv en “artikel”, kom i Berlingske og bliv belønnet med en powerbank

Du kan få dit navn i Berlingske Business, hvis du skriver en artikel om vikarbranchen. Det skriver TEMP-TEAM i en konkurrence til studerende. ”Artiklen” er en såkaldt advertorial, og der er ingen løn for arbejdet. »Vi har en kultur, hvor virksomheder forventer, at studerende arbejder gratis mod at få "noget på cv’et",« lyder kritikken fra Danske Mediestuderende. TEMP-TEAM afviser kritikken (Rettet 27.09-2016, kl. 15:59)

Bidrag med en skæv vinkel på vikarbranchen, få en powerbank til din telefon – og hvis din ”artikel” er den bedste, får du dit navn i Berlingske Business. 

Sådan lyder tilbuddet i en konkurrence udskrevet af vikarbureauet TEMP-TEAM, der er landet i indbakken hos journaliststuderende på RUC, SDU og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

»Vi vil gerne have nye og skæve vinkler på vores branche, og vi tænkte, at det var oplagt, at de studerende kunne hjælpe med at finde det. Vi vil gerne blive klogere på, hvordan folk udefra ser vores branche,« siger Mia Hjortsberg, som er kommunikationsansvarlig i TEMP-TEAM.

”Artiklen” er ikke en almindelig journalistisk artikel, selvom den omtales sådan i konkurrencen, men en advertorial, som skal bringes på annonceplads i Berlingske Business. Her har TEMP-TEAM købt en plads, og vinderen får sit navn på advertorialen. Samtidig får alle, der bidrager med en tekst til TEMP-TEAM, en powerbank til opladning af deres telefon som belønning. TEMP-TEAM udbetaler ikke løn for arbejdet.

»Jeg tænker, at det da er fedt at kunne skrive på sit cv så tidligt i karrieren, at man har haft en artikel i Berlingske Business,« siger Mia Hjortsberg. 

Derudover bliver 10 skribenters advertorials også bragt på TEMP-TEAMs sociale medier og hjemmeside.

Ville ikke have købt det ude i byen

Danske Mediestuderende mener, det er problematisk, at de studerende ikke får løn for deres arbejde i konkurrencen.

»Det er ikke væsentligt, om det er en studerende eller en færdiguddannet. Hvis man leverer et stykke journalistisk arbejde, der skaber værdi for virksomheden, skal man have løn derefter,« siger Peter Pishai Storgaard, formand for Danske Mediestuderende.

Mia Hjortsberg forklarer, at det ikke er arbejde, de ellers ville have købt via en freelancer ude i byen. 

»De her artikler bliver kun realiseret via denne konkurrence. Det er ikke arbejde, der ellers ville være gået til en lønnet freelancer eller medarbejder. Det er et tilbud til de studerende, der helt frivilligt kan deltage i deres fritid, hvis de vil have noget at vise frem på cv’et over for en kommende arbejdsgiver,« siger hun.

Den forklaring giver Peter Pishai Storgaard dog ikke meget for.

»Hvis det er arbejde, som skaber værdi for virksomheden, så skal de studerende have løn for det. Vi har en kultur, hvor virksomheder forventer, at studerende arbejder gratis mod at få ”noget på cv’et”,« siger han

DMJX sender bare tilbuddene videre

Danske Mediestuderende mener, at opslaget stadig er et problem, selv om de studerende laver arbejdet frivilligt.

»Vi har en masse studerende, der gerne vil have arbejde, når de er færdige, og som gerne vil have en praktikplads lige om lidt, og vi ved, der kommer til at mangle praktikpladser. Så forstår jeg godt, hvis de studerende bliver fristet til at få noget på deres cv i håbet om, at de så kommer forrest i køen. Men det er vigtigt for os at understrege, at de studerende ikke er gratis arbejdskraft,« siger formand Peter Pishai Storgaard.

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har de studerende mulighed for at tilmelde sig en elektronisk mailingliste, Opslagstavlen, hvor der via Journalisthøjskolen jævnligt kommer tilbud som det fra TEMP-TEAM.

Prorektor på DMJX Lars Poulsen ser ikke noget problem i, at skolen videreformidler tilbud fra firmaer uden at filtrere dem. 

»Vi tager ikke hensyn til, om et opslag giver løn eller ej, vi videreformidler opslag, som vi tænker er relevante for vores studerende. Vores studerende er voksne mennesker, og de må selv tage stilling til, om et opslag er relevant for dem,« siger han. 

 

Artiklen er rettet, således at det nu er fremgår tydeligt, at der ikke er tale om en journalistisk artikel, men derimod en advertorial, selvom den omtales som en artikel i konkurrencen. Ligeledes er ordet ”byline” erstattet med ”dit navn/skribentens navn” som der står i opslaget.   

 

Kommentarer
2
Simon Freiesleben Hansen
27.09.16 11:52
Sikke en kedelig
Sikke en kedelig ansvarsfralæggelse som Lars Poulsen foretager på DMJXs vegne. Selvfølgelig bør ledelsen på vores faglige institutioner interessere sig for hvilke opslag de videreformidler, og hvilket signal det sender, når de "blåstempler" opslaget ved at videreformidle det til de studerende.

Jeg kan meddele, at studieledelsen for journalistuddannelsen på RUC har indvilliget i fremvover at sortere i hvilke henvendelser de videreformidler - efter ønske fra os studerende. Fremover vil de ikke videreformidle henvendelser der efterspørger gratisabejde og som undergraver arbejdsforholdene for studerende såvel som færdiguddannede. De vil dog stadig videreformidle henvendelser der er fællesskabsorienterede og som efterspørger frivilligt arbejde for non-profit organisationer. Det er nemlig vigtigt at skelne mellem reelt frivilligt arbejde og gratis værdiskabende arbjede for kommercielle virksomheder i den her debat.

Mvh
Simon Freiesleben
Formand for Danske Journaliststuderende RUC
Fremhævet af Journalisten
Martin Flink
27.09.16 13:01
Ifølge Temp Teams seneste
Ifølge Temp Teams seneste regnskab omsatte de for 208 mio. kr., havde et overskud efter skat på 5,4 mio. kr. og en egenkapital på 21 mio. kr. Man kunne mene, de kunne rejse kapital til at betale for de ydelser, de gerne vil have.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen