search

Sådan vender du shitstorm til medvind – fire eksperters råd

Ingen, der er til stede på sociale medier, kan helgardere sig mod en shitstorm. Journalisten har i en serie beskrevet, hvordan seks virksomheder oplevede shitstormen - og så har vi fundet fire eksperter, der giver deres bud på, hvordan de klarede sig. Her får du hele Journalistens shitstormpakke

Journalisten har i en serie i magasinet og på nettet sat fokus på shitstorms – når de sociale medier koger over i vrede og forargelse. Vi har samlet seks kilder, der har prøvet det og som har håndteret det på hver deres måde. Og så giver fire eksperter deres vurdering af, hvor godt shitstormen er håndteret. Her kan du se hele Journalistens dækning. 

Journalistens fire shitstorm eksperter: Trine-Maria Kristensen, Lotte Hansen, Nathalie Camilla Larsen og Katrine Emme Thielke
Foto: Lisbeth Hjort, Torben Stroyer / Polfoto, David Rosted, Mads-Peter Jakobsen. 
[factbox:0]

Hvis du er til stede på sociale medier, skal du have tid til at holde øje med, hvad folk skriver på din profil eller side.

»Jo hurtigere man kommer ind i en sag, jo bedre,« siger Trine-Maria Kristensen, som er selvstændig rådgiver og foredragsholder med speciale i sociale medier. 

Det giver desuden god mening at have et kodeks for god opførsel skrevet ned – en slags spilleregler for siden. Så kan man altid vise tilbage til det, når shitstormen rammer. Hvis man oplever en storm af dårlig omtale, så er det en god ide at skrive til sine nærmeste støttere privat – de kan blive værdifulde ambassadører for ens brand. Og endelig skal man se shitstormen som et redskab, man kan bruge til forbedring – en slags gratis brugerundersøgelse. 

»Man kan se det på denne måde: Brugerne er flinke nok til at fortælle en, at man har spinat mellem fortændern,« siger Katrine Emme Thielke, rådgiver med speciale i sociale medier og marketing. 

Læs artiklen HER

 

Vi lukkede ned for kritikken [quote:0]

 

Alle illustrationer af Sune Ehlers 

Da Gribskov Efterskole i Nordsjælland blev oversvømmet af dårlige anmeldelser på deres facebookside, valgte de efter et døgn helt at fjerne anmeldelsesfunktionen. 

»Den funktion gør os enormt sårbare, især fordi vi ikke lægger særlig mange ressourcer i vores sociale medier,« siger rektor Søren Møller.

Sympatisk og forståeligt valg, mener eksperterne. 

Læs artiklen HER

 

Nyhedsbrev blev kaldt kønsstereotypt og lamt – Kvickly undskyldte [quote:1]

 

 

Et nyhedsbrev med forslag til aktiviteter, familien kunne lave i efterårsferien, blev anledning til kritik af Kvickly. 

"Så bliver det ikke mere kønsstereotypt og lamt." skrev en facebookbruger. 

Nyhedsbrevet havde nemlig to meget kønsspecifikke forslag til aktiviteter – mor skulle bage brød, mens far fik sig en specialøl. 

»Hvis vi har kvajet os, skal vi have det stoppet hurtigst muligt,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop. 

Coop slipper billigt, siger ekspert. 

Læs artiklen HER

 

Tøjbutik tog dialogen offline – og forærede den vrede kunde et par bukser [quote:2]

 

Pigernes Verden, en tøjbutik i Fredericia, fik gjort en kunde godt og grundigt utilfreds, da de to gange fulgte efter ham ud på gaden og ned i en anden butik, fordi der var fejl på bonen. Og han var ikke den eneste, der blev sur. Snart ramte vrede og forargelse tøjbutikkens facebookside. og ejerne, der aldrig havde hørt ordet shitstorm før, befandt sig pludselig midt i en. Han endte med at opsøge den utilfrede kunde udenfor Facebook, hvor han tilbød en undskyldning og et par gratis bukser og herefter lagde stormen sig ned. 

Imponerende håndtering, siger ekspert

Læs artiklen HER

 

Thisted kommunes opslag om væltede skraldespande gjorde Facebookbrugerne sure [quote:3]

 

 

Når skraldemanden i fremtiden tømmer den sorte affaldscontainer i Thisted Kommune, så lægger han den også lige ned, så den ikke vælter i vinden. Det skrev Thisted Kommune i et opslag på deres facebookside, men det, der var tænkt som en ekstra service til borgerne, blev dårligt modtaget. Mest af alt fordi, kommunen ikke havde været tydelig nok. Det var nemlig kun i tilfælde af kraftig blæst, at skraldemanden ville lægge containeren ned. Det skrev kommunen i kommentarfeltet men ikke i det oprindelige opslag. 

Læs artiklen HER

 

Da cirkus og shitstorm kom til byen [quote:4]

 

 

Varde Kommune endte i en offentlig fejde med Cirkus Arena i sommers, da Cirkus Arenas besøg i byen faldt sammen med Dronningens besøg i byen. Varde havde nemlig givet cirkusset forbud mod at hænge plakater op forud for deres besøg, fordi det kunne skræmme hestene. Det fik Cirkus Arena til at gå i medierne og fortælle, hvor problematisk det ville være, hvis de ikke kunne reklamere i lygtepælene. På Varde Kommunes Facebook strømmede de utilfredse brugere til. Et døgn senere indledte Varde Kommune en modoffensiv og sendte en pressemeddelelse med deres version ud til medierne. Den lagde de også på deres facebookside.  

»Vi behandlede Cirkus Arena som en samarbejdspartner, mens de forsøgte at holde liv i konflikten,« siger Steffen Kjær, kommunikationschef i Varde Kommune. 

Læs artiklen HER

 

Da shitstormen blev uvurderlig reklame [quote:5]

 

 

Toga Vinstue i København blev voldsomt upopulær, da de inviterede politikeren Pernille Vermund ind som gæstebartender. På facebookeventet strømmede det til med utilfredse brugere, der skrev, at de ikke ville sætte deres ben i baren igen, når Vermund var velkommen. Men ejeren af bare, Peter Frederiksen, tog det roligt. Han lavede to opslag på begivenheden: et om, at Toga Vinstue stod for fri debat og højt til loftet og et om, at de utilfredse brugere var velkommen en anden dag.

»Det har været ubetalelig reklame for os,« siger han. 

Læs artiklen HER

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen