Sådan klarede vi shitstormen: Forklarede hvad vi egentlig mente

Et opslag om affaldscontainere skabte debat og vrede på Thisted Kommunes facebookside. Kommunen havde ikke været tydelig nok i deres opslag, og det skabte forvirring. Opslaget har en grad af komik over sig, siger ekspert 
  • Illustration: Sune Ehlers
    »Vi har før set en livlig aktivitet på Facebook om nyheder om affaldssortering, og det er åbenbart et ømtåleligt emne, som mange kan hidse sig op over,« siger Mikkel Mørk, kommunikationskonsulent i Thisted Kommune.
07.12.2016 · 13:32

”Har vinden også skubbet rundt med din skraldespand? Fra i morgen er det faktisk renovationsmedarbejderens opgave at lægge din beholder ned.”

Sådan skrev Thisted Kommune i et opslag, ledsaget af et billede af en væltet, sort affaldscontainer.

SERIE

Når nettet løber løbsk

Ingen, der er til stede på sociale medier, kan helgardere sig mod en shitstorm. Men alle kan forberede og ikke mindst håndtere den mere eller mindre kløgtigt, hvis den rammer. Journalisten har spurgt seks virksomheder, der har erfaringer med pludselig at se sig selv i et amokløb online: Hvordan reagerede I? Vi har bedt et ekspertpanel på fire vurdere løsningerne. Dette er artikel 5 ud af 7 i serien.

Det er sjældent, at et opslag på Thisted Kommunes hjemmeside får så megen opmærksomhed. Det er i skrivende stund delt 108 gange.

Og det fik også thistedboerne til tasterne:

”Flot … og ældre mennesker, som i forvejen har svært ved at flytte rundt på skraldespanden, skal nu til at SAMLE DEN OP også!! Ej, nu stopper vi altså!”

Kommunen havde forklaret sig dårligt. For renovationsmedarbejderne lægger kun skraldespandene ned, hvis det blæser, og de kan vælte.

»Vi forsøgte at gå i dialog og svare på folks spørgsmål, og på et tidspunkt fik vi omformuleret vores forklaring i kommentarfeltet, så det fremgik tydeligere, at det altså kun var i blæsevejr, at renovationsmedarbejderen ville lægge den ned,« siger Mikkel Mørk, kommunikationskonsulent i Thisted Kommune.

Thisted Kommune overvåger sine sociale medier med et program, der registrerer, hvis der er usædvanligt megen aktivitet. 

»Vi har før set en livlig aktivitet på Facebook om nyheder om affaldssortering, og det er åbenbart et ømtåleligt emne, som mange kan hidse sig op over,« siger Mikkel Mørk.

 

Magasin: 

Kommentar

09/12/2016 - 08:57

Jesper Bech Pedersen

Folk skal sgu da også lige til at slappe lidt af. 100 % på kommunens side i det her.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Kommunikationsansvarlig til Ungdomsøen og SPEJDERNE

Ungdomsøen og SPEJDERNE
Ansøgningsfrist: 20.05

Skatteministeriet søger dynamisk og dagsordensættende pressechef

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 20.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06

Press and Communications Consultant

KMD
Ansøgningsfrist: 20.05