Sådan klarede vi shitstormen: Forklarede hvad vi egentlig mente

Et opslag om affaldscontainere skabte debat og vrede på Thisted Kommunes facebookside. Kommunen havde ikke været tydelig nok i deres opslag, og det skabte forvirring. Opslaget har en grad af komik over sig, siger ekspert 
  • Illustration: Sune Ehlers
    »Vi har før set en livlig aktivitet på Facebook om nyheder om affaldssortering, og det er åbenbart et ømtåleligt emne, som mange kan hidse sig op over,« siger Mikkel Mørk, kommunikationskonsulent i Thisted Kommune.
07.12.2016 · 13:32

”Har vinden også skubbet rundt med din skraldespand? Fra i morgen er det faktisk renovationsmedarbejderens opgave at lægge din beholder ned.”

Sådan skrev Thisted Kommune i et opslag, ledsaget af et billede af en væltet, sort affaldscontainer.

SERIE

Når nettet løber løbsk

Ingen, der er til stede på sociale medier, kan helgardere sig mod en shitstorm. Men alle kan forberede og ikke mindst håndtere den mere eller mindre kløgtigt, hvis den rammer. Journalisten har spurgt seks virksomheder, der har erfaringer med pludselig at se sig selv i et amokløb online: Hvordan reagerede I? Vi har bedt et ekspertpanel på fire vurdere løsningerne. Dette er artikel 5 ud af 7 i serien.

Det er sjældent, at et opslag på Thisted Kommunes hjemmeside får så megen opmærksomhed. Det er i skrivende stund delt 108 gange.

Og det fik også thistedboerne til tasterne:

”Flot … og ældre mennesker, som i forvejen har svært ved at flytte rundt på skraldespanden, skal nu til at SAMLE DEN OP også!! Ej, nu stopper vi altså!”

Kommunen havde forklaret sig dårligt. For renovationsmedarbejderne lægger kun skraldespandene ned, hvis det blæser, og de kan vælte.

»Vi forsøgte at gå i dialog og svare på folks spørgsmål, og på et tidspunkt fik vi omformuleret vores forklaring i kommentarfeltet, så det fremgik tydeligere, at det altså kun var i blæsevejr, at renovationsmedarbejderen ville lægge den ned,« siger Mikkel Mørk, kommunikationskonsulent i Thisted Kommune.

Thisted Kommune overvåger sine sociale medier med et program, der registrerer, hvis der er usædvanligt megen aktivitet. 

»Vi har før set en livlig aktivitet på Facebook om nyheder om affaldssortering, og det er åbenbart et ømtåleligt emne, som mange kan hidse sig op over,« siger Mikkel Mørk.

 

Magasin: 

Kommentar

09/12/2016 - 08:57

Jesper Bech Pedersen

Folk skal sgu da også lige til at slappe lidt af. 100 % på kommunens side i det her.

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Odense Sport & Event søger kommunikationskonsulent

Odense Sport & Event
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef til Nature Energy

NGF Nature Energy Biogas A/S
Ansøgningsfrist: 06.02

Velskrivende kommunikationsmedarbejder, der kan sætte rettigheder på dagsordenen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Ansøgningsfrist: 06.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

BARSELSVIKAR: Journalist/ kommunikationsmedarbejder

MCH A/S
Ansøgningsfrist: 31.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01