Sådan klarede vi shitstormen: Forklarede hvad vi egentlig mente

Et opslag om affaldscontainere skabte debat og vrede på Thisted Kommunes facebookside. Kommunen havde ikke været tydelig nok i deres opslag, og det skabte forvirring. Opslaget har en grad af komik over sig, siger ekspert 
  • Illustration: Sune Ehlers
    »Vi har før set en livlig aktivitet på Facebook om nyheder om affaldssortering, og det er åbenbart et ømtåleligt emne, som mange kan hidse sig op over,« siger Mikkel Mørk, kommunikationskonsulent i Thisted Kommune.
07.12.2016 · 13:32

”Har vinden også skubbet rundt med din skraldespand? Fra i morgen er det faktisk renovationsmedarbejderens opgave at lægge din beholder ned.”

Sådan skrev Thisted Kommune i et opslag, ledsaget af et billede af en væltet, sort affaldscontainer.

SERIE

Når nettet løber løbsk

Ingen, der er til stede på sociale medier, kan helgardere sig mod en shitstorm. Men alle kan forberede og ikke mindst håndtere den mere eller mindre kløgtigt, hvis den rammer. Journalisten har spurgt seks virksomheder, der har erfaringer med pludselig at se sig selv i et amokløb online: Hvordan reagerede I? Vi har bedt et ekspertpanel på fire vurdere løsningerne. Dette er artikel 5 ud af 7 i serien.

Det er sjældent, at et opslag på Thisted Kommunes hjemmeside får så megen opmærksomhed. Det er i skrivende stund delt 108 gange.

Og det fik også thistedboerne til tasterne:

”Flot … og ældre mennesker, som i forvejen har svært ved at flytte rundt på skraldespanden, skal nu til at SAMLE DEN OP også!! Ej, nu stopper vi altså!”

Kommunen havde forklaret sig dårligt. For renovationsmedarbejderne lægger kun skraldespandene ned, hvis det blæser, og de kan vælte.

»Vi forsøgte at gå i dialog og svare på folks spørgsmål, og på et tidspunkt fik vi omformuleret vores forklaring i kommentarfeltet, så det fremgik tydeligere, at det altså kun var i blæsevejr, at renovationsmedarbejderen ville lægge den ned,« siger Mikkel Mørk, kommunikationskonsulent i Thisted Kommune.

Thisted Kommune overvåger sine sociale medier med et program, der registrerer, hvis der er usædvanligt megen aktivitet. 

»Vi har før set en livlig aktivitet på Facebook om nyheder om affaldssortering, og det er åbenbart et ømtåleligt emne, som mange kan hidse sig op over,« siger Mikkel Mørk.

 

Magasin: 

Kommentar

09/12/2016 - 08:57

Jesper Bech Pedersen

Folk skal sgu da også lige til at slappe lidt af. 100 % på kommunens side i det her.

Seneste jobopslag

Dokumentarkompagniet søger fotograf/klipper/visuel producer

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 12.03

Chef for Koncernkommunikation og Presse i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.03

Chef kommunikationskonsulent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 05.03

Teamleder til Kunder & Kommunikation i Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet, NaturErhvervsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 04.03

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02