Sådan får Samvirke.dk flere læsere

På blot et år har Samvirke oplevet enorm vækst på nettet. Fremgangen skyldes blandt andet brug af søgemaskineoptimering (SEO). Klassiske nyhedsrubrikker duer ikke på nettet, siger redaktøren

Journalisterne på Samvirke skriver ikke på samme måde i dag, som de gjorde for fem-seks år siden, da samvirke.dk startede. Siden 2009 har redaktionen nemlig bevidst arbejdet med brugen af SEO.

For eksempel fokuserer redaktionen på såkaldt ’evergreen indhold’, som har en lang holdbarhed. Det er stof, som læserne efterspørger over længere tid, og som derfor ikke behøver at blive opdateret ugentligt eller månedligt, forklarer redaktør Lotte Malmgren.

»Vi kan se, at der er meget stor efterspørgsel på den slags indhold. Det gør, at vi simpelthen kan booste trafikken. Vi har også haft alle vores journalister på kursus i at skrive på nettet, og når vi holder redaktionsmøder om artikler til magasinet, tænker vi allerede der i relateret webindhold,« forklarer Lotte Malmgren.

Bedre placering i Google

SEO er en metode til at give en hjemmeside en bedre placering på søgemaskiner. Derfor er det værdifuldt at vide, hvad brugere søger på, hvilke ord de bruger, og hvornår de søger. Det påvirker alt sammen, hvilket søgeresultat der kommer til at ligge øverst i Google.

På Samvirke er redaktionen opmærksom på, hvad brugerne søger på. På den måde kan de producere mere af det indhold, de efterspørger.

»Vi bliver inspireret af, hvad brugerne søger efter på vores sites, men det er i begrænset omfang. Vi er også i dialog med dem på Facebook, så vi forsøger at lytte til dem på den måde. Men det er klart de faste formater og måden at skrive på til web, som virker bedst, når det handler om at skabe trafik,« fastslår Lotte Malmgren.

’Sådan’… får du læsere online

For Lotte Malmgren er det meget tydeligt at se, at de klassiske nyhedsrubrikker og magasinjournalistik ikke fungerer på nettet. I stedet er det korte afsnit, der kan læses uafhængigt af hinanden, med sigende og beskrivende mellemrubrikker, der hitter på web.

Og redaktionen er opmærksom på, at rubrikkerne og indholdet ikke bliver for ensformigt.

»Vi passer selvfølgelig på, at der ikke ligger 500 ’Sådan gør du’-artikler. På den anden side ved vi, at brugerne er meget glade for de handlingsanvisende artikler. Det er det, de søger på. Så det er måske ikke den mest fantasifulde overskrift, men det virker, og brugerne læser dem og kan finde dem,« siger Lotte Malmgren.

670 procent flere sidevisninger

Samtidig har Samvirke indført særlige formater og skabeloner at skrive i, når der skal produceres webindhold.

»Vi har bygget de her skabeloner op på en måde, så de er nemme for søgemaskinerne at få øje på. Det betyder også, at vores journalister ikke behøver bruge krudt på at diskutere format hver gang, de skriver en webartikel,« siger Lotte Malmgren.

Og bare inden for det seneste år har Samvirke opnået stærke resultater på magasinets digitale platforme. I februar 2013 havde Samvirke 344.000 besøg på en måned. I samme periode i år er tallet 534.000. Det er en stigning på 55 procent. Gælder det antal sidevisninger inden for den samme periode, er stigningen på 36 procent.

Samvirkes mobilsite har oplevet en endnu større fremgang det seneste år. Her er stigningen på antal besøg i februar 2013 til februar 2014 på 217 procent. Antallet af besøg er steget fra 75.000 til 240.000 besøg om måneden. Antallet af sidevisninger oplever et endnu større ryk – på 670 procent. Samvirkes mobilsite er gået fra små 200.000 månedlige sidevisninger i 2013 til at have 1,5 millioner månedlige sidevisninger på mobilen i 2014. Alle tallene er fra Google Analytics.

»Det skyldes primært den meget, meget, meget bevidste måde, vi arbejder med vores indhold på. Vi har faste formater og faste afleveringsdage. Vi prøver også at ’pushe’ det journalistiske indhold med vores ugentlige nyhedsbrev, der sendes ud til knap 150.000 læsere. Her får de unikt webindhold, som alt sammen er i øjenhøjde med læserens hverdag, for eksempel tips, gode råd og madopskrifter,« fortæller Lotte Malmgren.

Fortsætter arbejdet med SEO

Samvirke fortsætter med at arbejde bevidst med søgemaskineoptimering. Inden for den næste måned skal redaktionen i gang med et nyt projekt, der skal strukturere og kategorisere online indholdet endnu bedre for søgemaskinerne.

»Vi vil prøve at ’pushe’ alt det gode indhold, vi har på en anden måde. Vi tænker i tre niveauer. Når der er meget indhold, der handler om det samme, binder vi dem sammen i en artikelgruppe. Artikelgruppen kan så blive til et tema, hvilket vi søsætter mindst en gang om måneden. Nu vil vi så teknisk se på, om vores temaer og artikelgrupper er synlige nok for søgemaskinerne,« fortæller Lotte Malmgren.

0 Kommentarer