search

Paula Larrain ny blogger på Journalisten.dk

Den tidligere nyhedsvært i DR, journalist og mangeårige udenrigsmedarbejder for Berlingske Tidende, Paula Larrain, har premiere på sin første blog på mediesitet Journalisten.dk.

Den tidligere nyhedsvært i DR, journalist og mangeårige udenrigsmedarbejder for Berlingske Tidende, Paula Larrain, har premiere på sin første blog på mediesitet Journalisten.dk.

Fremover vil Paula Larrain hudflette hele den danske medie- og kommunikationsbranche på Journalisten.dk. Og det med hendes fantastisk humoristiske pen, usædvanligt høje krav til etik og moral og enorme indsigt i medieverdenen.

I sin første blog skriver hun blandt andet om, hvordan den danske journalistik i stigende grad er blevet alt for markedsorienteret og direkte ødelagt af en stigende leflen for tilfældige folkestemninger. Hun vil have genindført overblikket i journalistikken. Eller som hun selv udtrykker det: Væsentlighed frem for nærvær.

»Jeg ville personligt begynde at tage medierne seriøst igen, hvis de lader dramaet ligge for igen at gå efter det væsentlige,« skriver Paula Larrain.

Paula Larrain er i øvrigt netop udpeget som ny kampagneleder for Danmarks Rederiforening. Derudover er hun snart aktuel med sin første roman »Uden for citat«, som udkommer på forlaget Rosinante. Og endelig driver hun sin egen PR- og kommunikationsvirksomhed, Larrain Consult, der blandt andet står for medietræning og konsulentopgaver.

På Journalisten.dk bliver hun en del af websitets omfattende blogunivers, som også tæller fotografer, politikere, eksperter i new media og medierådgivere samt andre journalister.

Læs Paulas første blogindlæg her.

Kommentarer
8
Peter Nielsen
18.03.08 14:52
Re: Paula Larrain ny blogger på Journalisten.dk

"....hendes fantastisk humoristiske pen, usædvanligt høje krav til etik og moral og enorme indsigt i medieverdenen..........." Der er åbenbart ingen ende på superlativerne omkring Paula L.

Gaaaaab.

Fordi alle ugebladene markedsfører oplæsere i fuldstændig overdreven grad, behøver journalisten.dk da ikke gøre det samme. Handler det ikke om indhold her på sitet?

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
22.03.08 15:14
Re: Paula Larrain ny blogger på Journalisten.dk

Jeg kan heller ikke lide denne næsegrus beundring for en kvinde, hvis højeste politiske mål var genindførelse af morgensang i folkeskolen. Det er en ommer...den tekst!

 

Fremhævet af Journalisten
Paula Larrain
24.03.08 00:19
Re: Paula Larrain ny blogger på Journalisten.dk
Du er da vist en værre ondskabsfuld lille rådden en, hva Preben?! Eller også er det bare det indtryk, du efterlader. Helt så ferm til det at forstå er du i hvert fald ikke. Hvis du ikke forstår symbolikken i at genindføre et nationalt og kulturelt islæt i folkeskolen, så fint nok med det. Men du skal ikke uimodsagt påstå, at det var mit højeste politiske mål. Det gjaldt kun for de medier, som syntes det var sjovere at drille end at være reelle formidlere af fakta. Børsen skrev dog en udmærket artikel på baggrund af mit forslag om at indføre brugerbetaling ved lægebesøg i lighed med i Sverige og Norge for på den måde at finansiere en fjernelse af marginalskatten. Men du læser velsagtens ikke Børsen og har vel nok i egne fordomme. Fire ord til dig, du: Stik piben ind, Preben!
Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
24.03.08 06:42
@ Paula Larrain

Jeg hørte udsendelsen med sig på Medier og Mennesker og har læst dine indlæg her på journalisten.dk 

Dejligt med dine friske og velplacerede spark.

Udviklingen er beskæmmende - og hvordan hutlen vi kan ændre på den, må guderne vide.

Jeg har en underlig fornemmelse af, at de faglige og etiske spark alene kan bruges som lidt snak om tingenes tilstand, uden der af den grund sker ret meget.

Samfundsudviklingen og den voldsomme økonomi og velfærd, der er blevet hverdag for stort set alle danskere, fravælger tanke, etik og moral og tilvælger bl.a. Se & Hør. 

 

Fremhævet af Journalisten
Heine Jørgensen
25.03.08 07:34
Re: Paula Larrain ny blogger på Journalisten.dk

Det er ganske tankevækkende, at det journalistiske håndværk nu skal gradbøjes og blogges til her på vores eget forbunds hjemmeside af en, der så tydeligt har valgt ikke at være journalist længere (som Larrain udtaler sig om i seneste udgave af Mennesker og Medier).

Jeg får næsten lyst til en tudekiks...

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
25.03.08 09:39
Hvorfor skulle det dog være tankevækkende?

Jeg anerkender ikke, at det skulle være specielt "tankevækkende", at "det journalistiske håndværk nu skal gradbøjes og blogges til her på vores eget forbunds hjemmeside af en, der så tydeligt har valgt ikke at være journalist længere".

For det første: I min optik er debatten om det journalistiske fag altid væsentlig og interessant. Også - nej især - når debatten foregår med folk uden for faget. Det er både i forhold til "kunderne" og "ofrene" vigtigt at høre deres reflektioner over, hvad der foregår.

For det andet: Det kan da umuligt diskvalificere Paula Laurrain fra en debat om faget, at hun har valgt det fra?!? Jeg kan sagtens forestille mig, at hendes bevæggrunde for at foretage det fravalg kan være interessante nok til, at det er fint, at hun kommer til orde.

Hvem ved - måske kan det endda vække en tanke?

Fremhævet af Journalisten
Paula
25.03.08 10:00
Re: Paula Larrain ny blogger på Journalisten.dk

Kære Bo,

Tak for, at du forsvarer min ret til en holdning om journalistik, da jeg jo trods alt har beskæftiget mig med det professionelt siden 1988. I mit fravalg lå jo ganske rigtig også en kritik, som jeg håber, at branchen kan bruge til noget.

Man kan godt frygte som Michael, at det forbliver ved snakken. Det håber jeg da ikke. Under alle omstændigheder er det altid godt med refleksion. Noget af det værste er jo, at der efterhånden netop ikke er tid til refleksion på redaktionerne og at man derfor netop kommer til i skyndingen at vedtage nye dogmer, der er uhensigtsmæssige i længden. Min fornemmelse er klart, at jeg bestemt ikke står alene med mine synspunkter. En pæn stor del af min omgangskreds er jo både praktiserende og tidligere praktiserende journalister. Den sidste gruppe er i øvrigt i hastig stigning. Faktisk er der et usædvanlig stort tilløb til kommunikationsstillinger i øjeblikket, fordi folk "flygter" fra journalistikken. Hvis man alene ser på DR og Berlingske, så har hjerneflugten været enorm.

Fremhævet af Journalisten
Peter Nielsen
25.03.08 10:46
Tankevækkende præsentation

Om Paula Larrain blogger eller ej på journalisten.dk er ikke det afgørende for mig.

Det er da meget muligt, at hun har noget at byde ind med. Men for mig, jeg indrømmer det, jeg kender hende kun fra DR, og selvom hun dengang var flittig til at læse læste nyheder højt, synes jeg aldrig journalisten.dk's skåltale sprang i øjnene

At hun nu brokker sig over alle de medier, som i forbindelse med valgkampen ikke faldt på halen over hendes kandidatur - som journalisten.dk jo gør - er for langt ude. 

Kære journalisten.dk, drop markedsføringen, det forstyrrer. 

Fremhævet af Journalisten